Alla inlägg under augusti 2019

Av Sirpa - 18 augusti 2019 06:17

Kom isäng redan vid 20.30 igår kväll.
Det var livat runtikring då grannar körde flytt men jag somnade som en stock.

Sov djupt hela natten utan att vakna nåt, inre vad jag minns iallafall
Vaknade när Nova hojtade med hög röst att hon svälter ihjäl och går sönder av gosbrist.

Mammaaa, mammaaa, mjeur....mjooo, miijjooo låter hon när hon har bestämt sig för att jag ska gå upp.
Nu lyckades det inte då jag ännu var jättetrött och inte sovit klart.
Inte förrän vid 5.15 lyckades hon få upp mig ur sängens sköna värme.

Kändes i både kropp och själ att jag fått min återhämtning.
De sönderhackade nätterna som varit senaste tiden har inre givit full återhämtning.
Så detta behövdes verkligen.

Upp och gav henne kramar och pussar först.
Sedan hennes frukost och kaffebryggaren igång.
Med en stark kopp kaffe i handen kröp jag tillbaka isäng.
Ställde upp balkongdörren först.
Friskt och fräscht ute.
Regnat massor så mattan är genomvåt och alla mina krukor och butrar jag ställt ut för att samla regnvatten var fyllda.
Jättebra :)

Duvorna har konsert i träden utanför.
Mig gör det inget, det är naturen som lever därutanför. Fåglarna hör till vårt liv och berikar det med sitt sätt att vara.
I detta fall ett väldigt hohoande :)
Sovrumsfönstret är ju öppet dygnet runt så störs jag av duvorna så kan jag bara stänga.

Igår när jag körde bussen åter till depån efter bröllopskörningen så såg jag en skadad kaja på vägen. Kunde inte stanna där med bussen trafiksäkert utan jag lovade kajan att jag kommer med min egen bil snart och hjälper den.

När jag sedan återvände så hade någon medmänniska förbarmat sig över den skadade lilla fågeln och kört över den så den fått gå över i vilans rike, bort från smärta och rädsla.
Det finns ju inget annat att göra i sånt läge.
Jag tackade denna person för handlingen tanken och hoppet om mänskligheten ökade lite igen.

Alla har vi ett ansvar när det gäller djuren i trafiken, men det är inte många som axlar det ansvaret. De flesta kör förbi och tittar bort och tycker att det får nån annan fixa.

Straxt ska jag byta om och åka till Björnön för att gå rundan därute i den sköna morgonen
Kommer ha med badkläderna ifall jag känner för att hoppa i Mälaren efteråt, svettig och varm.

Börjar jobba idag på eftermiddagen.

Av Sirpa - 17 augusti 2019 20:33

Det går bra tycker jag.
Riktigt jobbigt stundtals då krafterna bara försvunnit en kort stund.

Jag ger mig inte stora chanser till vila tyvärr.
Har ju svårt att sitta still och vara sysslolös.

Softade en stund innan jobbet iallafall så det var ju bra. En powernap på nån minut.
Det kan räcka för att ladda om.

Har idag "ätit" ca 700 kalorier.
Köpte en Smothie på bär när jag handlade åt dottern på Maxi. Inget tillsatt socker iallafall.
Bär har ju en hel del naturligt socker i sig.
Men efter att jag tagit den på 2,5 dl så kändes det mindre darrigt i knäna och jag orkade gå de 4 km som min vandring blev i Ramnäs.

Annars har jag intagit två matsoppor idag.
Potatis/Purjolök till lunch och Sparrissoppa till kvällen.
Magen känner sig nöjd.
Känns att tarmarna börjar tömmas ur på innehåll vartefter.
Det kommer ju inte ner nån fast föda.

Har varit aktiv såpass efter jobbet att jag satte upp lite saker på väggarna som väntat sen min flytt hit i vintras.
Nu är det som det ska.

Tack vare att jag inte behöver använda annat än vattenkokaren och kaffebryggaren så blir det inte stökigt i köket heller.
Ytterst lite disk.

Har också kört lite styrkeövningar med överkroppen. Känns jättebra.
Stretchar noga efter mina långa promenader.
Får på så vis mjuka leder och rörlighet.

Då jag intar så mycket vätska så blir det ett spring på toaletten.
Tycker att jag luktar lite konstigt via huden då jag svettas.
Hoppas det är slaggprodukter som rensas ur kroppen.

Nu är det kväller och jag är trött.

Av Sirpa - 17 augusti 2019 18:59

Idag hade jag en finkörning med bröllopsgäster från en kyrka till festlokalen.

Var så glad över att jag hann få bussen helt ren.
Festklädda människor i höglackat, långklänningar och kostymer.

Riktigt trevligt och fint

Av Sirpa - 17 augusti 2019 12:42

Det blev en 4 km lång promenad i mycket fina omgivningar kring Schenströmska herrgården i Ramnäs.
Ställde bilen i trygghet på parkeringen och vandrade först ner till udden och vattnet.

Där stod det husbilar och husvagnar uppställda. Ville inte störa så jag gick åt andra hållet istället.
Fin gammal bruksmiljö med en hel del bevarat.

Fortsatte gå vidare där vattnet brusade.
Hittade en nybyggd gångbro som gick över ån och det forsande vattnet.
Lummigt och skönt där

Väl över på andra sidan började jag följa vägen bort förbi fotbollsplanen och vek sedan in på en avtagsväg.
Vidare från den till en grusväg förbi hagar.
Det var tyst och skönt.

Ville inte gå för långt heller då krafterna inte är de bästa idag.

Borta i hagen där jag tänkte vända tillbaka kom det rusande boskap som var nyfikna på vem jag var.
Eller så trodde de att det var dags att gå in från hagen
De följde mig en bit längs vägen i sin hage.
Muade och ville något.

Jag traskade vägen tillbaka och vek av mot herrgården där bilen stod.
Såg mig först omkring på vad som fanns på herrgården.
Brygga vid vattnet, stege ner för bad.
Bastu tror jag att det var i en byggnad.
Två stycken övertäckta jacuzzin fanns på bryggan.

Det går säkert att ha jättetrevligt där som sällskap. Hoppas företag använder sig av detta fina ställe.

Tog mig till bilen med 4 km i benen.
Det fick räcka för denna dag kände jag.
Var jättesvettig och törstig.

Körde tillbaka hem till Västerås.
Hos dottern var jag innan promenaden.
Allt väl där så det var bara att de kom hem imorgon.

Hem till dusch och vila innan jobbet.
Fixade till potatis/purjosoppa och en kopp kaffe.

Av Sirpa - 17 augusti 2019 08:12

Allt jag nu äter i form av flytande, beställer jag från Apotea.
De har helt klart bästa priserna på allt.

Lade in en beställning idag på lite olika soppor och några bars.

Det tar ca 2-3 dagar att få hem varorna.
Eller till Kvartersbutiken som jag tar dem till, Fraktfritt självklart

Det finns kvar av det jag har köpt sen tidigare så det klarar sig tills leveransen kommer.

Idag är det dag 4 i fastan.
Jag är just nu ganska orkeslös och det känns att kroppen håller på och kämpar emot att börja ta utav depåerna, fettet den samlat på sig med hjälp av mitt ätande.

Denna dag kommer nog att bli tuff och det är då bra att jag inte jobbar så mycket.
Har bara en kortare bröllipskörning i eftermiddag.

Tänkte åka till dotterns bostad och se över det jag planterat och fixat.
Köpa dit lite färska grönsaker och frukt.
De kommer hem under morgondagen.

Hemmet skall vara välkomnande och energigivande har jag bestämt.
Töserna behöver all hjälp de kan få för att orka med tillvaron.

På måndag börjar lillan i skolan igen efter sommarlovet.

Imorgon är jag själv iväg på körning kvällen och en bit in på natten.
Till dess är min tvärtjuriga kropp på bättre humör då den kommit på att det finns massor av energi att ta utav i fettdepåerna.

Nu har jag intagit en stor kopp kaffe med en skvätt mjölk och tänker byta om till träningskläder.
Tänkte ta en promenad där dottern bor. Det är fint i den trakten också.

Av Sirpa - 17 augusti 2019 03:48

Visste först inte riktigt varför jag vaknade.
Hade sovit tungt men något störde sömnen.

Försökte somna om men det gick inte.
En olustkänsla i kroppen som jag till sist kunde tolka till att jag var hungrig.
Jättehungrig.
Det bara knep och sög i magen.

Drack vatten och det hjälpte en kort stund.
Till sist gav jag efter och gjorde iordning tomatsoppa.
Den innehåller inte många kalorier men var värmande och mättande i stunden.

Magen lugnade genast ner sig då det varma kom ner.

Soppan hör till det sortiment av dietmat jag får äta nu under fastan.

Jag var helt enkelt för hungrig för att få ro och sova. Känns att det redan är en övergång till att börja suga av kroppens depåer av energi, fettet.
Övergången kan vara tuff och ta ett tag innan kroppen går med på att släppa till av det som ligger lagrat.

Nu blir det viljornas kamp ett par dygn.

Det här som jag nu gjorde var en lösning.
Kroppen får lite salt och annat som behövs men inte många kalorier.

Känner mig trött nu och kan straxt släcka lampan igen.

Längtar så till den dagen då inte jobbarbyxorna stramar i midjan när jag knäpper dem.

Lördagens arbetspass är på eftermiddagen så min morgon och förmiddag kan jag ägna åt att röra på mig ordentligt.

Lutar åt att jag ger mig ut på Björnön och spåret där. Bra underlag och mycket backar.

Av Sirpa - 16 augusti 2019 20:20

Nu är det kväll och dag tre i min självvalda fasta.
Dagen har varit aktiv med drygt 7 km rask promenad tidigt imorse och sedan har jag jobbat i timmar.
Inte så mycket körning utan städ och fixa med Nallen. "Min" dubbeldäckare som jag så gärna vill hålla fräsch och fin.

Mina intag av näring har bestått i ca 600 kalorier denna dag.
Tog en extra kopp kaffe på kvällen då jag kände mig hungrig och lite darrig.
Till kaffet lade jag till ca 1dl av Naturdiet Cafe latte så det blev lite energi.
Det räckte för att darrningen skulle avta.

Känns helt ok i mgen nu och jag kommer att somna med tom mage.
Har utfört lite styrketräning för överkroppen ikväll.
Orkar inte så mycket när kvällen kommer.

Tufft är det men jag fixar det.
Första veckan är alltid jobbig.

Av Sirpa - 16 augusti 2019 11:56

Det tycker jag att Kajplats 9 vid Mälaren har.
Dessa mängder med pelargonier är en färgprakt för ögat

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards