Direktlänk till inlägg 25 november 2019

Körning i mörker och duggregn.

Av Sirpa - 25 november 2019 07:06

Började mitt långa arbetspass i Fredags med att göra iordning bussen.
Körde sedan till Arlanda och väntade in Luleå Hockey som landade 14.30
Tog tid innan bagaget kom så innan vi var färdiglastade var klockan 15.50 och det var mörkt som i en kolgruva ute.
Duggregnade.
Jag igenomsvettig och slut i armarna efter lastning av all utrustning.
Stuva en dubbeldäckare tar kraft kan jag lova. Den blev knökafull!!

Körde mot Uppsala Gävle då det var Fredag eftermiddag och tjockt med trafik överallt.
Ville inte ut på E18 då.
Skiten sprutade från vägbanan upp på bussrutan och speglarna.
Sikten riktigt dålig då ljuset sögs upp av mörkret och allt ljus i övrigt bländade och blänkte mot den våta vägbanan

Körde på i ett bra tempo. Inga stopp eller köer någonstans, tack vare att jag valde den vägen. Kändes bra men himmel så jobbigt med att totalkoncentrera mig hela tiden.
Torkarna vispade, smällde och gnällde framför mina ögon, hela den långa resan.
Stundtals regnade det mera och då var det lättare.
Vindrutan hann bli ren och lite klarare av regnet och jag kunde ha torkarna på ordentligt, inte intervall bara.

Anlände till Tegera Arena och laget lastade snabbt ur alla hockeytrunkar.
Vände på en minimal yta för buss, där vid avlastningen bakom arenan.
Backkameran igenomsmutsig så jag såg inget bakåt.
Speglarna skitiga efter resan
Men det gick med mycket möda och hjälp av en ledare som tittade åt mig utanför.
Tacksam för hjälpen.

Jag hade ju inget litet ekipage direkt.
14 meter dubbeldäckare plus skidbox bak.

Fotot är från Hudiksvall från tidigare resa.
Där syns längden på min Nallen ordentligt :)
Han är stor och fin min buss.

Körde lite fel i Leksand då min trötta hjärna ville i vila efter den tuffa resan.
Fick backa lite och välja ny väg.
Det gör inget för mig men folk blir helt förfärade när en stor buss backar.

Lite roligt att studera människors reaktion.
Vissa karlars min när de ser att en kvinna rattar den stora bussen.
Minen ser lite nedlåtande ut och säger helt klart " fruntimmer vid ratten"
Vi kvinnor får ju inte göra fel.
Vi måste ständigt överbevisa att vi kan och även vi har rätt att göra fel.
Det är ännu en mansdominerad del av bussbranchen.
Beställningsförare.

Vi for vidare till Tällberg där vi skulle bo.
Den vägen därinne fick jag hjälp av en av grabbarna som bott där under tidigare år och kände trakten.
Det tog jag tacksamt emot
Visste att det var viktigt jag kom från rätt håll så jag skulle få hotellet på höger sida.
Smala vägar, trånga korsningar och branta backar.

Min kollega från Siljan buss hjälpte mig i telefon sen med instruktioner om vart jag kunde parkera bussen.
Han bor i Leksand och har Tällberg som sitt arbetsområde bla.
Släppte av laget vid uppfarten till hotellet
Gick inte att angöra närmare.
Portaler på maxhöjd 3.40 och smalt som nålsöga.
Grindtolpar och gärdesgårdar hindrade infart.

Inget anpassat för bussar.
Laddstationer för elbilar fanns det gott om men ingen plats för buss.
Märkligt tänk!!!

Körde nedför en superbrant backe som vintertid inte går att köra i.
Nu var det ju regn och plusgrader så det funkade.
En bit bort fick jag stå vid en vackert målad telefonkiosk.

Då var klockan 19.45 och jag var helt färdig i kropp och knopp.
Stängde till bussen, tog med mitt bagage, låste och gick sedan uppför den branta backen till hotellet.
Var alldeles darrig i knäna väl uppe vid receptionen på det vackra hotellet.
Green hotell.

Fick min nyckel och letade rätt på mitt rum.

Uppför en trappa låg mitt mysiga rum.

Så fint överallt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards