Alla inlägg den 10 december 2019

Av Sirpa - 10 december 2019 19:12

Då jag även idag har haft en ledig dag från jobbet så har jag ägnat den mycket åt att vila.
Tv:n har varit min kompis.
Det visas en del trevliga filmer som handlar om Julen och allt där ikring.

När detta blev långtråkigt gräddade jag en stor ostpaj till Julaftonens buffe hemma hos min äldsta dotter med familj.
Den fick svalna och frysas in i väntan på julbordet.

Somnade till ett par gånger på soffan.
Vaknade av att huvudet åkte åt sidan och jag snarkade till.

Kommunicerade med jobbet och fick veta att jag fått körning även på Torsdag. Det kändes bra då jag fått för lite jobb innan.
Fick också veta att jag får vara ledig Julhelgen.
Kommer att jobba från 28/12- 1/1 i ett streck istället.
Nyåret är ju inget jag bryr mig om att fira.
Då är Julen så mycket viktigare.

Fick också jobb för nästa helg tillsatt
Kommer vara Standbybuss för SJ i Eskilstuna.

Så det känns bra att ha lite vetskap om när jag ska jobba. Så mycket lättare att planera.

Har idag ätit ordentligt.
Njutit av glögg och pepparkaka.
Gott kaffe och chokladkaka till kaffet.
Har känt mig som en slö gottegris

Av Sirpa - 10 december 2019 14:10

Marie Fredriksson.
Stor artist, fin människa, vacker kvinna och en otrolig kämpe med en stark tro och livsglädje.

61 år gammal bara, somnade du in.

Ber för alla anhöriga i deras sorg och saknad.

Vila i Frid du vackra människa

Av Sirpa - 10 december 2019 11:17

Strålande sol ute i den vackra vita vintern.
Innomhus har Nova och jag det varmt och juligt.
Hängde upp ett änglaspel igår i takkronan.

Såg hur Nova studerade någonting noga och plötsligt hoppade iväg i anfall.
For runt och samma sak åt andra hållet.

Det var solkatter hon jagade som uppstod när solstrålarna träffade änglaspelet

Älskade, busiga och pigga katt.

Nu ligger hon på marmorfönsterbräda och hänger ner med tassen på det varma elementet. Njuter i solskenet.
Trött och nöjd efter sin lek med solkatterna.

Av Sirpa - 10 december 2019 08:19

Det var ett vitt vinterlandskap vi vaknade till denna morgon.
Dotter och barnbarn sov kvar hos mig och skulle iväg på morgonen till skolan.

Jag gick ut en halvtimme innan deras avfärd och skottade fram deras bil under det betongtäcke som lagt sig tung under natten.

Det satt hårt fast då det igår först regnade ordentligt innan det frös på och började komma ner som snö.
Nu på morgonen var det -6 ute så allt hade fastnat ordentligt

Jag jobbade på och fick fram bilen.
Körde den till porten så tjejerna bara hade att kliva in och köra iväg.

Mamma/mormorservice i vinterkylan

Av Sirpa - 10 december 2019 06:20

I söndags efter mitt träningspass, dusch och frukost så checlade jag ut mig från hotellet.
Gick bort med mitt bagage till bussen som stod parkerad en bit bort i hällande regn.
Hade typiskt nog inget paraply.
Det finns inlagda i alla våra stora bussar men inte i den jag hade nu, en liten plutt.

Styrde stegen tillbaka till Sofiakyrkan och gick in.
Det var dags för Högmässan.

Så vacker denna katedrallika kyrka.
Fönstermålningarna helt underbara.

Jag satt och studerade alla detaljer i kyrkan.
Tände två ljus och väntade in klockringningen.

Stannade nästan hela Högmässan.
Kände att jag måste iväg till mina gäster som skulle hämtas.

Kände mig glad över att ha fått möjligheten att deltaga denna Söndag den Andra i Advent

Av Sirpa - 10 december 2019 05:47

Tittade ut på min fina balkong och såg det härliga som snön skapat under natten.
Det fick bli ett gäng foton.

-6 grader just nu visar mätaren på därute.

Av Sirpa - 10 december 2019 05:44

På två dagar gick jag drygt 20 km i ren träning under min helg i Jönköping.

Första morgonen, lördag, gick jag ut rätt tidigt då jag vaknade av sprängande huvudvärk och ont i nacken efter körningen ner under Fredag kväll.
Liten buss i spöregn, mörker och kraftig blåst gjorde att körningen blev riktigt dryg
30 mil i sådant gjorde att min kropp protesterade kraftigt.

Vaknade tidigt och tog Eeze då det hotade bli migrän. Somna om en stund, kände mig lite bättre och väldigt i behov av frisk luft
Det lilla singelrummet jag fått på Scandic Portalen var inte direkt inbjudande att vistas i, annat än just för att sova och vila.

Bytte om och gick ut i den regniga morgonen. Raska steg till bussen och sedan ner till vattnet.
Jag är alltid lite orolig när bussen står långt bort från där jag bor. Vill ha den under uppsikt.

Gick ner längs strandpromenaden.
Följde vattnet förbi broarna i stan och bara njöt av att röra på mig ordentligt.
Vackra byggnader och julbelysning överallt.

Tog även en till rask promenad på eftermiddagen under lördagen så det blev många steg den dagen.
Härligt med frisk luft och motion.

Söndag morgon traskade jag ut igen.
Denna morgon blev något tuffare då det regnade rejält och jag blev ganska snabbt genomblöt om fötterna och kände att det fick lov att bli raska kilometrar för att jag skulle behålla värmen i kroppen

Följde denna gång stranden och gick i sanden. Det är mycket tyngre att gå och ger mycket bra träning.

Gick ut på piren innan det var dags att dra mig åter till hotellet, varm dusch och frukost.

Receptionisten tittade lite undrande på mig då jag återvände genomblöt av regnet, blossig om kinderna och en blodig näsvinge då jag gått rakt emot en taggig gren på en nyponbuske i mörkret på stranden
Såg busken och höll åt sidan mer än en meter, men där hängde det en gren ut som var dold i mörkret
Blodvite och rejäl smärta där jag satt fast med näsan i taggen.
Som tur inte ögonen som skyddades av kepsens skärm

Inte lätt med stor snok :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards