Direktlänk till inlägg 19 december 2019

Dagarna går

Av Sirpa - 19 december 2019 05:49

I en rungande fart går December månads dagar. Jag har varit ledig från körningar nu ända sedan Söndag kväll.
Det var då jag hämtade skidåkarna från Grönklitt utanför Orsa.
Där var det ju så snövitt och vackert.

Alla dagar som gått sen dess har jag umgåtts med min yngsta dotter och barnbarnet
Många uppdrag har igenomförts och det har varit givande resultat.

Jag har också hunnit handla de julklappar jag nu har råd att köpa. Blir inga mängder.

Vi har fixat med dotterns husvagn.
Jag har städat och tvättat hemma.
Julpyntat så fint som jag vill ha det.
Det känns ännu viktigare nu när det är barbacke och mörkt ute.
Då vill jag ha ljust och tindrande hemma.

Igår hann jag träffa min fina vän som jag behöver så för goda samtal och bara vara.
Han tog sig tid och kom över på kaffe och massor med prat.
Kändes så bra att få prata ur mig tankar och funderingar.
Tack för att du finns för mig älskade människa!

Jag hoppas ju så på att en önskan går i lås.
Skulle detta ske så blev allt så mycket lättare för min dotter och Lillan.
Ja, faktiskt för oss alla inblandade.
Jag skriver inget mer än så för att inte själv behöva bli så besviken om det inte blir av.

Igår var det full fart hela eftermiddagen.
Lillan skulle besöka sin nya skola och hennes mamma och jag följde med självklart.
Det var jättespännande att få träffa flera lärare, rektor och elever som Lillan ska sedan gå i samma klass med.

Vi blev så underbart, fint mottagna med leenden och varma välkomnanden.
Lillans bänkkamrat studsade av glädje över att få träffa henne.
Vi fick gå på rundvandring på skolan.
Flera klassrum, slöjden, gympasalen, biblioteket, musiksalen, matsalen och fritis.
Jättehärligt allting.

Lillan sa efteråt att hon redan älskar sin fröken och att allt var jättekul och spännande. Hon vill börja redan dagen därpå.
Vad det värmde mitt och dotterns hjärta.
Lillan behöver komma till en skola där hon kan känna sig trygg och välkommen.
Skolan där hon nu går är bara ett jobbigt stressmoment.
En skola som bara styrs av statistik och siffror.

Här i det nya kommer hon att få den hjälp hon behöver för sin dyslexi.
Hon kommer att lyftas framåt och inte tryckas tillbaka och pressas till tårar som det gjors så många gånger i den nuvarande skolan. Där prestationskraven är alldeles för höga och resurser läggs endast på barn från andra kulturer.
Jättetråkigt att det är så.

Så denna flytt och byte av skola kommer att få henne att då leva ut till den fantastiska lilla människa hon är.
Nu har hon två dagar kvar i gamla skolan.
Sedan är den tiden över.
Hon kan komma vidare i sin utveckling.
Först ett långt Jullov och det nya börjar en bit in i Januari.

Vi åkte efter detta härliga möte med framtiden, till Maxi i Eskilstuna och handlade grillad kyckling och gott bröd, för att fira den bra känslan.
For sedan hemåt till mitt i Västerås.
Det var blixthalka ute på vägarna då minusgrader slog till i det blöta.
För oss inget problem.

Kom hem jättetrötta vid 17 tiden och fixade till maten, åt och pratade om nästa steg i tillvaron.

Jag fick äntligen veta hur jag ska jobba efter Julen. Litegrann iallafall.
Skönt att ha någon framförhållning iallafall
Det har varit fattigt med den biten under några veckor.
Har känt mig vilse då jag inte fått veta när och hur jag ska jobba.
Blir tungt med sånt när jag behövs som människa privat också, inte bara i jobbet.

Nu vet jag att jag kommer ha tre tuffa dygn framför mig i helgen.
Fredag till Söndag kommer jag att stå som Standbybuss för SJ i Eskilstuna.
Arbetsdagar som är minst 12 timmar långa.
Med antingen jättemycket körning till olika destinationer som jag inte har en aning om vart det blir.
Eller inget alls...
Det beror helt på hur tågen funkar.

Dessa tre dagar kommer att ge mig en veckas arbetstid.
Sedan är jag ledig måndag-torsdag.
Hela Julen, vilket känns toppen.

Efter det är det lagt jobb söndag - tisdag.
Dvs över nyår.
Vsk bandy söndag och sedan Stanbybuss för SJ måndag-tisdag i Sala.
Klart intressant.
Där har jag än mindre aning om vart det kan bära iväg om det blir körningar.
Spännande och lärande.
Kanske kommer jag lära mig nya färdvägar och destinationer.
Inget problem för mig :)
Gillar ju utmaningar.

Nu idag är jag ledig. Vaknade tidigt då vi gick och lade oss tidigt
Dottern fick ryggskott igår och är satt ur spel. Jag kommer att köra Lillan till skolan.
Sedan kommer jag att besöka min gamla mor och ge henne några julklappar.

Så den här dagen är också fylld av göromål.
Ingen risk att jag blir försoffad :)

Livet ramlar på i rasande tempo.
Gäller bara att hänga med och försöka räcka till åt allt jag bara har ork och möjlighet till.
Den egna tiden och vilan får stå åt sidan ett tag.

Får vila när jag är gammal och orken är slut för detta livet
Nu gäller full fart och lite till.
Jag skriver inte om allt som jag gör om dagarna då det rör nära och käras liv och leverne.
Något som jag inte delar med någon annan än dem jag lever närmast.

Allt kan man inte blogga om.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards