Alla inlägg den 23 december 2019

Av Sirpa - 23 december 2019 10:53

Vet inte vad det är för knas i min kropp idag.
Får kämpa med energierna som tömmer ur sig fullständigt stundtals.

Måste då se till att lägga mig ner en stund och till och med ta en kort tupplur.
Sedan funkar det en stund och jag kan jobba vidare.

Har tvättstugan samtidigt som jag gör iordning Janssons Frestelse för både Julafton och Annandagen då jag ska ha min Juliga Tacobuffe :)

Jag står ju och strimlar potatisarna för hand för det blir godast så.
Har testat maskinstrimlare och andra sorters redskap, men det blir inte bra.
Det blir inte Min Jansson.

Så det tar lite tid att göra iordning formarna.
Nu står de i ugnen iallafall.
Kör på riktig grädde och smör.

Nu vilar jag under en pläd i soffan innan det är dags att hämta upp tvätten och hänga den.
Blir skönt med rena jobbkläder igen när det är dags.

Dessutom doftar det så gott härhemma när jag hängt upp all tvätt.

En smart granntjej har kommit på iden att stå nere i källaren med ett taoetrwrarbord och slå in julklappar.
Hemma har hon ju nyfikna barn och där i källaren har hon dessutom stor yta att vara på :)

Det ska vara en kvinna till att komma på så smart lösning.
Talade om det för henne självklart.

Av Sirpa - 23 december 2019 10:44

Det är så härligt att till Julen plocka fram mitt fina glöggset av koppar och glas som jag hittade i delar på olika loppisar.

Älskar kopparns lyster då den ser så levande ut i ljuset av stearinljus

Av Sirpa - 23 december 2019 07:30

Nu kommer det att bli ljusare och ljusare, minut för minut, varje dag :)
Då tänds hoppet inom mig iallafall att detta mörka som råder får lov att ge vika, lite i taget.

Vaknade 6.30 denna morgon.
Dan före Julafton.
Jag är ledig nu i 4 dagar minst.
Inget jobb är inlagt förrän den 29/12.
Det kan ju komma men har ännu inte hänt.

Somnade vid 1 tiden inatt efter tre dagar av jobb som jag helst bara glömmer och lägger långt bak i historien.
Många timmar gav det iallafall och det är ju det positiva. Så det lägger jag som minne :)
Samt de tomtenissar som hälsade på mig på bussen och likaså min fina vän som månar om mitt mående.

Idag är en dag som jag kommer att uträtta mycket och se till att det är riktig julstäming under färd.
Tände levande ljus det första jag gjorde efter att ha givit Nova hennes frukost.
Sedan på med kaffe.

Kokade en stor kastrull med ägg som jag tänkte ta med till imorgon, för att göra ägghalvor till julbordet.

Om en stund är det dags att skala potatisen till Janssons Frestelse.
När den doften sedan sprider sig härhemma kommer julkänslan garanterat.
Doften av nygräddad Jansson.

Kommer att värma mig glögg och frossa i pepparkakor.
Tar fram mitt fina glöggset.
Den hör Julen till helt klart.

Tvättstugan klockan 10 och dammsugaren kommer att få jobba lite.
Vill att det är städat här över Julen.


Bara tanken att dagarna blir längre och längre. Att ljuset återvänder och vi går mot tider som ger energi efter detta grymma mörker och regnväta som dominerat i månader nu.
Den känslan ger kraft.

Julen är här.

Lyssna på den låten, den är helt underbar.
Satt igår i bussen, i mörkret ensam och lyssnade. Tårarna rann och jag tänkte på alla kära som gått vidare. Som firar Julen i sin himmel.
Min lillasyster bland annat.
Många vänner också som Gud kallat till sig, alldeles för tidigt.

Jag lät tårarna rinna, känslorna komma.
Sorgen och saknaden fick frihet i tårarna som rann.
Det är viktigt att låta det ske.
Annars går man sönder.

Livet är som en liten fågel i handen.
Skört och sårbart.

Ta vara på Ditt liv.
Nu inte sen, det är Nu du lever och vet ingenting om imorgon.

Var rädd om varandra

Av Sirpa - 23 december 2019 00:23

Parkerade bussen där jag tog den på depån för ett halvt dygn sedan.
Mycket renare och finare än jag fick den.

En oerhört seg dag som lättades upp väldigt av besöket jag fick av döttrar och barnbarn.

Har hållit mig mycket i bussen detta 10 timmarspass då jag städat och fejat och resten av tiden vilat, lyssnat på julmusik, bloggat och suttit på fb.
Till och med att jag slumrade in en kort stund när jag lade mig på säten med min jacka som huvudkudde.
Vaknade av att det var kallt i bussen

Tog sedan sist av allt en promenad. Gick lite längre bort än jag egentligen borde gjort.
Ca 5 minuters gångväg från bussen.
Men jag tänkte att jag springer fort om det skulle bli körning.
Inga körningar blev det dessa tre dagar som kollegan och jag stått och väntat, 10 timmar per dag.

Fort hemåt till Västerås i natten.
Parkerade, lämnade in apptelefonen och laddare, hängde in bussnycklarna och önskade 24-7 God Jul.
Åkte hem till min älskade buskatt Nova.
Hon väntade vid dörren som vanligt.

Jobbkläderna i tvättkassen då jag har tvättstuga nästa dag.
Gjorde mig klar för sängen och kröp ner vid midnatt.

Nu är jag ledig i 4 dagar.
Det har jag gjort mig förtjänt utav tycker jag.
Tre drygt 12 timmarsdagar i rad räcker gott.

Tänker gå upp med Julstämning i själ och hjärta, dan före dopparedagen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards