Alla inlägg den 25 december 2019

Av Sirpa - 25 december 2019 19:42

Som traditionen bjuder så var det dags för den goda grillade korven till lunch på Julafton.
Stallet hade vi varit i nästan 4 timmar.
Ätit medhavd frukost där som bestod av julgröt, skinkmacka, glögg och pepparkakor.
Kaffe och gottis givetvis till.

Kom åter till huset vid 10.30 och gick direkt i en varmdusch.
Fick upp värmen och stalldoften borttvättad.
Inte så lyckat med finkläder och lukta häst samtidigt :)

Förberedde julbordet som skulle serveras vid 17 tiden.
Mycket går ju att lägga upp i förväg.
Grillen ute på verandan var inte vid så god vigör så korvarna fick grillas i ugnen
Funkade det också.

Masserade äldsta dotterns nacke då hon hade så ont.
En krampande muskel var orsaken.
Hon har lite för mycket att stå i min unge.
Fullt upp ständigt.

Min svärsons bror och hans lilla son kom på besök. Vi åt grillkorv och sedan kaffe på det.
Klockan gick och det var dags för Kalle Anka på tv.

Av Sirpa - 25 december 2019 12:09

Redan kvällen innan hade mina döttrar förberedit inför vår Julaftonsmorgon i stallet.
Skinksmörgåsar, julgröt, glögg, pepparkakor och annat gott.
Givetvis gottis till både hästar och stallkatt.

Min mobilväckning ljöd 5.00 där i husvagnen. Tog på kaffe direkt och det tog inte lång atund förrän mitt barnbarn vaknade och kom över till mormor.
Nu var det äntligen Julafton, som hon hade väntat på.

Klädde oss för stallet i kläder som tål kyla och väta. Det fanns ju ingen snö denna jul utan det var plusgrader, blött och lerigt.

Gick in i huset. Bryggde på kaffe, värmde glögg och packade ner det som skulle med.
Stora fina stallyktan skulle givetvis med.

Åkte så iväg, jag i egen bil då vi var så många. Anlände till stallet vid 6.20
Tände upp, önskade hästarna God Jul och gav alla deras morgonhö.
Min äldsta dotter som har hästen i det stallet hade valt just Julaftonsmorgon som sin tjänstgöring.
Likaså insläpp på eftermiddagen.
Det är viktigt att man hjälps åt i ett stall för att då allt fungera.

Barnbarnen hjälpte till och vi jobbade på.
När hästarna ätit klart var det dags för utsläpp. Då hade några till kommit till stallet så det blev ett lätt jobb.
Många hästar har ju täcken på ute.

När det var klart tog vi Julaftonsfrukost i sadelkammaren. Den är varm och skön och där dukade vi upp.
Jag värmde gröt åt alla.
Det smakade gudomligt gott efter att vi först jobbat ute och ingen hade ätit något innan vi satte oss ner.

Fortsatte sedan jobba på.
Jag mockade ur boxen medans de andra fixade till pålle för att gå ut på en promenad/ridtur med honom.
Glitter i man och svans.

Vid 10 tiden såg vi oss som klara.
Då hade jag gått nästa 5.000 steg iallafall :)
Alltid något.
Julen är ju fylld att kaloriintag i mängd.
Men det är ju som det ska vara.

Åkte förbi vid vår förra hästs viloplats och tände ett ljus.
Det är 10 år sedan han lämnade oss i stor sorg.

En familjemedlem som lämnade så mycket minnen efter sig.

Åter till huset på landet för att fortsätta vårt firande av Julafton 2019.
Dusch och ombyte väntade.

Av Sirpa - 25 december 2019 09:47

Jag åkte till mina döttrar och barnbarn samt finaste svärsonen i Eskilstuna, kvällen innan Julafton.
Hade haft fullt upp hela dagen med det sista som skulle göras och att få orken räcka till.

Det var som min energi befann sig nere på lägstanivån hela den dagen och slog helt över på minus några gånger och jag tvingades vila.
Slumrade korta stunder på soffan.

Åt och vilade, packade det som skulle med och åkte till Eskilstuna där mina nära och kära väntade.
Där var det julestök för fullt med goda vänner på besök.
En fin tradion de har dagen innan Julafton.
Gröt och skinksmörgås.

Jag installerade min i yngsta dotterns husvagn där det var bädd redo till mig.
Hade fått sova i huset givetvis men vi valde husvagnen för mysfaktorns skull.

Packade ur all maten, julklapparna och mina ombyteskläder.
Stallet stod på Julaftonsmorgonens program tidigt. Så vid 22 tiden var vi nedbäddade i husvagnen.
Yngsta dottern, Lillan och jag :)

Det var varmt och mysigt.
Jag hade egen bädd mitt i vagnen och somnade nästan direkt.
Jättetrött efter dagens kamp med orken

Julklapparna låg redo under granen i huset.
Allt andades förväntansfull frid.
Mina barnbarn hade lite svårt att sova fast de var jättetrötta.

Tomten skulle ju komma nästa dag :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards