Direktlänk till inlägg 26 december 2019

Juldagen i vila

Av Sirpa - 26 december 2019 07:20

Jag kom ju hem från julfirandet med släkten på natten mot Juldagen.
Vi hade varit på midnattsmässan och jag kom inte isäng förrän 2 på natten.
Vakentid alltså 21 timmar från det jag steg upp 5 på Julaftonsmorgon

Sedan full aktivitet precis hela tiden från det vi vaknade. Barnbarnen tog sig små stunder av vila under dagen och de sov i kyrkan under mässan.

Så när jag gick upp på Juldagsmorgonen vid 7.30 var jag helt ur gängorna.
Kroppen skrek efter mera sömn men hjärnan hade inte tid.
Det var saker som skulle göras under Juldagen som jag gärna ville ha klart innan Annandagen då min son med familj skulle komma och yngsta dottern med Lillan.

Jag skulle ju bjuda på Tacobuffe med jultema.
Alltså juldukning och en del julmat med huvudmaten blir Tacos.

Allt hade jag ju inte inhandlat ännu. Inte ens ordentligt planerat då Julafton kom först.
Började med att packa upp det jag hade med hem från dagen innan.
Stallkläder och sånt.
Sedan fick det bli en lång, varm och skön dusch innan dagen rullade igång något sånär med ork och inspiration
Kände hur tröttheten drog ner mig i humöret.

Hjälpte upp det genom att vila mycket.
Gosa med Nova och tända levande ljus.
Tillät mig äta onyttigt och bara göra det som kändes ok.

Åkte ut till Hälla köpcenter efter den sista julgröten som jag tog till frukost.
Där var det reahysteri.
Himmel vad folk och sådan stress och ljudnivå att jag måst stänga ner hela omgivningen för att fixa handla det jag behövde.
Fyndade julprydnader. 50% på sortimentet.
Det är så jag köper mitt julpynt. På rean och stoppar undan till nästa jul.
Glömmer bort vad jag köpt och blir glatt överraskad när det är dags att ta upp pyntet till Första Advent.

Kom så hem med det som saknades från Tacobuffen.
Var helt slut i hjärnan av allt galenskap.
Varför stressar folk så förbaskat??
Varför skriker ungar ch far omkring som att de vore jagade av demoner?!!
Det är hemskt att se.
Denna ljudnivå som råder överallt knäcker min hjärna.

Det tjöt i mina öron när jag kom hem till Nova och tystnaden.
Jag orkar inte med det tempo som råder i stan. Den är för mycket.
Människan håller på att stressa ihjäl sig själva och framförallt kommande generationer. Ingen hänsyn eller respekt för något. Bara jaga, jaga i ett allt högre tempo.

Fick denna gång tag i Morotslåda och Leverlåda som jag älskar.
Bra pris och supergott.
Åt av dem till lunchen
Dukade klart bordet till nästa dag.
Kändes bra att få någonting klart.
Vill ju inte stressa och jaga allt klart utan njuta av det jag gör i ett lugnt tempo.
Det jag inte hinner eller orkar, det får vara.

Juldagen gick sedan helt i vilans tecken.
Åt godis som dottern gjort själv.
Saffransskorpor till kaffet som hon också gjort. Så grymt goda.

Jag äter nu dessa tre dagar som en gris och går över på mindre mängd efter Julen.
Vi har ju utlandsresan framför oss i Januari och då gäller ju bikini
Det ordnar sig, det ser jag till.

Juldagens kväll blev tidig. Nova hade redan lagt sig för att sova natt när jag kröp ner hos henne i sängen.
Klockan var bara 20.30 när jag släckte och somnade bums.
Återhämtningssömn i lugn och ro var nödvändig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards