Alla inlägg den 27 december 2019

Av Sirpa - 27 december 2019 22:54

Idag blev det ett fat med gårdagens rester som smakade suveränt.
Lite julmat och resten grönsaker från Tacobuffen med en skvätt gräddfil

Dessutom gillar jag inte att kasta mat så det kommer att bli några dagar med rester.

Imorgon känner jag för en ostomelett med tomater. Finns ju en hel del tärnade tomater från buffen. Likaså riven ost.
Till den blir det sallad, gurka och majs.

Går alldeles utmärkt att göra måltider av resterna.

Tacopajen skickade jag med dottern till Eskilstuna så de andra där fick äta av den.

Av Sirpa - 27 december 2019 22:48

Önskar att det kunde komma lite snö nu när det ändå är några kallgrader.

Körde till Lindesberg idag och bortåt Skinnskatteberg och Riddarhyttan var det lite snö
Så mycket ljusare och härligare.

Solen tittade fram en kort stund också

Av Sirpa - 27 december 2019 20:29

Imorse när jag vaknade kändes det bara så rätt att ta en biltur till Lindesberg, där min far ligger begraven.
Det var länge sedan jag var dit.

Hörde efter med min dotter och barnbarn som vaknat till i min säng där de sovit natten, efter att ha blivit kvar Annandag Jul.
Jag var nedbäddad i soffan som vanligt när de är här hos mig.
De är ju två och sover då bättre i min säng.

Båda tyckte att det var en bra ide så vi åt frukost, klädde oss varmt och åkte iväg.
Det var minusgrader ute och vi skulle ju gå en bit och fixa fint vid graven.
Det brukar vara så kallt och blåsigt där på vintern.

Åkte först till Blomsterlandet för att införskaffa krans och ljus till den lilla söta lyktan jag hade med mig.
Den hade jag köpt för länge sedan.

Hittade det vi sökte.
Åkte till tjejernas lägenhet och tog med grejer därifrån som skulle till mig och till deras nya boende.
Smart då vi ändå skulle dit och ta hand om fiskarna.

Åkte sedan via Riddarhyttan till Lindesberg.
Det var snö längs vägen, jättefint.
Solen tittade fram och vårt humör steg rejält av ljuset.

Fixade till vid pappas viloplats och tände fyra ljus totalt.
Ett fint rött glashjärta i mitten av kransen som min dotter band om med ett vackert band.
Hängde upp den nya söta lyktan på sin hållare. Den gamla vita fick vara kvar ett tag till. Den är hel men börjar bli lite rostig.

Jättekallt och blåsigt som det brukar då det ligger så nära sjön.
Vi gick snabbt till varma bilen då Lillan frös väldigt.

Vi åkte samma väg tillbaka via Riddarhyttan. Stannade och fikade i bilen. Vi hade fikakorg med oss. Gott med kaffe och kort promenad till vattnet vid forsen vi stannat vid.

Körde så hemåt för att hinna innan det blev mörkt.
Tjejerna släppte av mig och vi bar upp grejer från bilen hem till mig innan de åkte vidare till Eskilstuna.

Jag satte rätt omgående igång med att ta bort julen hemma.

Kändes bra i hjärtat att ha varit med mitt barn och barnbarn till pappas grav och gjort fint. Vi fixade det tillsammans.
Minns honom annars ständigt, tillsammans med lillsyrran med att ha ljus tänt i min lykta på balkongen.

Av Sirpa - 27 december 2019 18:06

Idag började jag plocka undan julen härhemma. Insåg rätt snart att det var en hel del pynt jag lyckats få upp.
Dukar, gardiner och bordstabletter.

Tre kartonger står packade i hallen.

Köpte mig två jättefina Hyacinter idag.
Väldigt speciell färg på dem.
Älskar doften av Hyacint.

Vet att det kommer kännas väldigt tomt och mörkt ett tag när jag tagit bort alla ljusstakar och stjärnor.
Därför får de vara kvar till imorgon då det finns mera inspiration och ork i mig.

Dessutom kommer jag att få till mig ett gäng fina lampor från min dotters bostad som nu måste tömmas då lägenheten är såld.

Känns samtidigt skönt att få bort pyntet som funnits här i nästan en månad.

Nyårsafton firar jag ju inte utan kommer att jobba till ca 19.00
Jobbar också dagen efter så det visar sig om jag ens bryr mig om att vänta in 12 slaget.

Imorgon kommer julen att vara helt borta härhemifrån iallafall.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards