Direktlänk till inlägg 27 december 2019

Min pappas viloplats

Av Sirpa - 27 december 2019 20:29

Imorse när jag vaknade kändes det bara så rätt att ta en biltur till Lindesberg, där min far ligger begraven.
Det var länge sedan jag var dit.

Hörde efter med min dotter och barnbarn som vaknat till i min säng där de sovit natten, efter att ha blivit kvar Annandag Jul.
Jag var nedbäddad i soffan som vanligt när de är här hos mig.
De är ju två och sover då bättre i min säng.

Båda tyckte att det var en bra ide så vi åt frukost, klädde oss varmt och åkte iväg.
Det var minusgrader ute och vi skulle ju gå en bit och fixa fint vid graven.
Det brukar vara så kallt och blåsigt där på vintern.

Åkte först till Blomsterlandet för att införskaffa krans och ljus till den lilla söta lyktan jag hade med mig.
Den hade jag köpt för länge sedan.

Hittade det vi sökte.
Åkte till tjejernas lägenhet och tog med grejer därifrån som skulle till mig och till deras nya boende.
Smart då vi ändå skulle dit och ta hand om fiskarna.

Åkte sedan via Riddarhyttan till Lindesberg.
Det var snö längs vägen, jättefint.
Solen tittade fram och vårt humör steg rejält av ljuset.

Fixade till vid pappas viloplats och tände fyra ljus totalt.
Ett fint rött glashjärta i mitten av kransen som min dotter band om med ett vackert band.
Hängde upp den nya söta lyktan på sin hållare. Den gamla vita fick vara kvar ett tag till. Den är hel men börjar bli lite rostig.

Jättekallt och blåsigt som det brukar då det ligger så nära sjön.
Vi gick snabbt till varma bilen då Lillan frös väldigt.

Vi åkte samma väg tillbaka via Riddarhyttan. Stannade och fikade i bilen. Vi hade fikakorg med oss. Gott med kaffe och kort promenad till vattnet vid forsen vi stannat vid.

Körde så hemåt för att hinna innan det blev mörkt.
Tjejerna släppte av mig och vi bar upp grejer från bilen hem till mig innan de åkte vidare till Eskilstuna.

Jag satte rätt omgående igång med att ta bort julen hemma.

Kändes bra i hjärtat att ha varit med mitt barn och barnbarn till pappas grav och gjort fint. Vi fixade det tillsammans.
Minns honom annars ständigt, tillsammans med lillsyrran med att ha ljus tänt i min lykta på balkongen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards