Direktlänk till inlägg 29 december 2019

Städade bort Julen.

Av Sirpa - 29 december 2019 01:03

Började plocka bort en hel del utav Julen redan dagen efter Annandag Jul.
Orkade inte allt utan det blev stökigt och rörigt med kartonger stående och ljusstakar i rad på bord och bänkar.
Gick och lade mig trött efter dagens resa till fars grav i Lindesberg.

Det blev för mycket med allting.
Orken räckte inte riktigt hela vägen.

Gick upp tidigt Lördag morgon för att göra klart. Åter pigg och full fart.
Kände att jag borde givit mig ut på en lång promenad men sköt på det för att ha ork kvar till hela dagen.
Dessutom var jag tvungen att styra om mig så det skulle funka gå upp före tuppen Söndag morgon för jobbet.

Gick ner i källaren med julkartonger som var klara. Städade och rensade i förrådet så det blev en ordning igen.
Hade tidigare bara stuvat runt därinne och utrymmet var fyllt fast det fanns plats så att säga.
Nu blev det plats för allt och lite över tom.

Packade omsorgsfullt ner mina fina mässingsljusstakar i sina skyddande förpackningar.
Dem vill jag ha kvar resten av mitt liv.

Hämtade det nyinköpta pyntet från bilen som jag fyndat på rean.
Kastade sopor och städade i förrådet och hemma.
Det blev så skönt och luftigt när allt pynt var nedplockat.

Det är kul att sätta upp allt och få julstämning och nästan lika kul att få bort det sedan. Rent och snyggt.
Viktigt få fram fönstren och släppa in ljuset.

Tog också som avslutning fram resväskan som ska packas inför resan till Teneriffa den 21/1.
Det är ju inte långt kvar nu.

Kände mig så nöjd med det jag åstadkommit att jag dessutom ville vidare med tankarna om hyran av huset som jag ställde frågan om via min svärson, redan för några veckor sedan.
Ville veta om det fanns en chans till det eller om ideen skulle läggas bort.

Ringde upp hyresvärden och pratade direkt med dem. Ville få lite kött på benen och kunna planera framtiden om det nu skulle bli nån förändring, eller om jag skulle fortsätta som innan.

Bara nån timme senare var det hela klart.
Vi var överens och kommer skriva kontrakt efter nyår.
Flytt blir i början av sommaren.
Det är alltså det hus som min äldsta dotter med familj, hyr idag.
De har ju byggt eget, helt nytt och flyttar till det i slutet av maj är det tänkt.

Jag tar över huset och hyr det vidare.
Tillsammans med min yngsta dotter och barnbarnet som redan flyttar dit nu
Lillan börjar skolan där i början av Januari och de bor hos min andra dotter där.
Deras lägenhet är såld då det blev ohållbart med kostnaden då hon är på väg att bli utförsäkrad fast hon är sjuk.

Nu löser vi deras boende med att jag hyr huset och vi delar på det.
Jag släpper inte taget om mitt barn och barnbarn, de ska ha någonstans att bo.
Det skitsystem som nu råder för långtidssjukskrivna i vårt "välfärdsland" ska inte få ta livet ifrån mina avkommor.
Aldrig!

Att hyra en stor lägenhet i stan var uteslutet.
Lillan ska inte behöva gå i storstadsskola och en sån lägenhet kostar multum i stan.
Vi vill ju bo på landet med den frihet som följer.
Mycket jobb och ansvar men i det tystnad och ro. Skönt slippa grannar, oväsen och trafik.
Kunna ha djur och egen trädgård.
Vistas ute i sitt eget och bara sitta under ett äppelträd och må gott.

Allt detta lyckades jag åstadkomma under Lördag förmiddag
Kändes nyttigt.
Skrev ett mejl till min chef.
Bollade tankar om jobbet.
Kanske måste jag byta jobb. Kan bli för dyrt att pendla.
Helt upp till arbetsgivaren hur de låter mig jobba.
Köra en massa mil för att ratta buss några timmar kommer inte vara lönsamt.
Då måste upplägget bli annorlunda.
Längre och färre arbetsdagar.

Några kortvarselkörningar funkar inte och heller inte att kastas hit och dit mellan tjänster och dagar som det är just nu.
Jag vet inte ens en vecka framåt hur och vilka dagar jag jobbar.

Förändring måste till.
Jag kan inte slitas runt hur som helst.
Helt ok att jobba helger mycket som nu, det gör inget
Men jag måste få veta.
Kunna planera någonting

Nu har jag fyra dagar framför mig med mängder av jobb.
Tid för en hel vecka och mer därtill
Därför var det skönt att få rent och rensat hemma. Kommer bara att orka jobba, äta och sova kommande dygn.
Inget privatliv alls får plats i tiderna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards