Alla inlägg den 30 december 2019

Av Sirpa - 30 december 2019 21:14

Dagens jobb är 10 timmar som Standbybuss i Sala tillsammans med kollega.

Inga körningar hittills har vi haft och det är dags att åka hem om knappt två timmar

Timmarna har gått fort tycker jag.
Mycket goda samtal med kollegan.
Vi fikade i cafet vid tågstationen.
Jag har varit ute och gått närmare 6 km under kvällen.
Tidigare på kvällen var vi och åt på en pizzeria.

Fint vid vattnet där min promenad varade mest. Små vita fina broar.
Väldigt mörkt överallt så jag har varit lite extra försiktig.

Vi står på samma vis imorgon Nyårsafton men inte lika lång dag.

Av Sirpa - 30 december 2019 20:45

Idag blev det mat ute igen.
Står Standby som Tågersättning i Sala.
Idag och likaså imorgon på Nyårsafton.

Hungrig idag med så det fick bli en Kebabsallad :)

Av Sirpa - 30 december 2019 08:49

Igår Söndag blev nog den längsta arbetsdagen jag haft på Björks.

Gick upp 3.30 Fixade med kaffe och smörgås, torra strumpor och lite annat.
Visste att dagen blir lång.
Klädde mig noga, på med vinterjackan.
Åkte till jobbet.
Det hade snöat på natten men det regnade just då, så snön försvann vartefter.

Mötte upp kollegan som jag skulle jobba med. Vi skulle ha en dubbelbemannad buss då dagen skulle vara så lång.
Checkade bussen som vi fick lov att tömma toaletten på och fylla sanervätska. Städa ur sopor och fixa till.
Som vanligt med andra ord.
Någon före hade bara lämnat den sådan.

Kopplade på släpkärran och åkte till ABB Arena Bandystugan, för att hämta de två lag vi skulle köra.
P17 och P19 denna gång.
Mycket utrustning då det var två lag.

Jag körde morgonen. Är ju morgonmänniska så vi tog det valet.
Kollegan kör hem sedan.
Åkte ut mot Örebro. Plockade upp en lagledare i Köping, för att sedan köra vidare i den tidiga timmen mot Vetlanda, som var vårt mål.
Det var blåsigt och småtufft att köra.
Buss och släp blir ju vindfång från sidan.

Vi hade lämnat Västerås 5.25 och anlände så till Vetlanda lagom till bussens färdskrivare började blinka för att jag måste ha rast.
Hade ca 8 minuter kvar av körtiden när vi stannade för avlastning vid Hydro Arena i Vetlanda.

Urlastningen blev långdragen och vi var jättehungriga, jag och kollegan.
Lagen hade mat i bussens ugn och vi kunde inte lämna den förrän maten var hämtad.

Matstället på Arenan var stängd till efter Nyår så vi fick lov att åka iväg för allt leta mat. Då var jag så hungrig att jag hade ont i magen.
Hade ätit macka till kaffet tidigare, vid ratten men det var ju vid 6 tiden på morgonen.
Vi kom loss vid 11.45 och kunde leta matställe.

Hittade ett ställe en bit bort där bussen fick plats att stå parkerad.
Jag hade då fått rasten i färdskrivaren och kunde då köra dit.
Kollegan åt pizza och jag tog en tunnbrödrulle.
Fick jätteont i magen bara för att väntan blev så lång. Åndå åt jag lugnt och tog pauser i ätandet

Satt kvar en stund innan vi åkte tillbaka

Ställde bussen och satte igång att städa den invändigt
Plockade skräp och grovstädade efter grabbarna.
Rengjorde toan och putsade sedan alla fällborden som nog inte gjorts på evigheter.
Det satt gammal klet fast överallt så det tog tid.
Fanns inget rengöringsmedel på bussen. Flaskorna tomma som jag för några veckor sedan lagt in.
Ingen hade brytt sig i all fylla upp dem

Som tur har jag ju alltid inför långresor med mig rengöringsservetter och vanliga våtservetter så jag kunde fixa det som behövdes.

Vilade en kort stund och tog sedan på mig för att gå en kort promenad.
Det var bitande kallt ute.
Vandrade på och fick upo värmen.
Så skönt att röra på mig.
Gick mot vattnet och kyrkan, tog foton som vanligt.

Vände tillbaka då tiden gick och det började bli dags att snart fara hemåt.

Det första laget hade spelat sin match och lastat in grejerna i bussen redan när jag gick iväg. De hade vunnit sin match.
Duktiga grabbar.
Fast jag är helt ointresserad av bandy :) Tyvärr. För mig ör ju fotbollen och lite hockey mera av intresse.
Gick in i bandyhallen och såg det andra laget ligga under med många mål.

Besökte toan och återvände till bussen och kollegan.
Det blev 5 km för mig iallafall och det var jättebra i kylan tycker jag.

Det stod inte på förrän laget var klart och ilastning började.
Mycket spring och bök och stök innan vi så kom iväg hemåt.
Kollegan vid ratten och jag bredvid, assisterande.
Lämnade Vetlanda 16.45 och styrde hemåt.
Jag gillar inte att sitta bredvid utan kör helst.
Så tråkigt.
Anlände till Västerås ca 20.25 lastade ur, grovstädade bussen på plats.
En full sopsäck blev det efter lagen.
Åkte till depån, redigt trötta båda förarna.

Kopplade av kärran.
In i tvätthallen, tömde toan igen, fyllde sanervätska.
Bussen igenomskitig utvändigt.

Ut efter tvätt. Tankade. In i servicehallen.
Där innan fick vi lov att skifta kort i färdskrivaren då kollegans tid var slut.
Jag tog över igen.
Körde in i servicehallen.
Sanera toan, dammsög, fyllde Ad blue och spolarvätska, flaskorna med rengöring och fönsterputs fylldes.
Skurade ur bussen och även bagaget rengjordes.
De var jätteskitiga sen innan vi tog bussen.

Putsade rutor och jobbade på tillsammans.
Var ändå inte klara förrän 25 minuter efter avsatt tid.
Pjuh!!
Parkerade en ren och fin, fulltankad buss och berättade för 24-7 om att tiden inte räckt och åkte dödstrött hem.
Klev in genom dörren hemma 22.50 Helt slut.

Så grymt lång dag!!!
Dubbelbemannad med två lag med.
Maximal arbetstid för oss verkligen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards