Alla inlägg under december 2019

Av Sirpa - 7 december 2019 13:51

Kunde inte låta bli att testa.

Smakade som det låter.
Lussesemla.
Lussebulle med mandelmassa och grädde.

Då var det testat

Av Sirpa - 7 december 2019 09:44

Jag älskar hotellfrukostar.
Det känns så lyxigt att bara sätta sig vid ett rent och fint bord.
Plocka åt mig precis det jag är sugen på just då.

Dessutom smakar allt så mycket bättre efter lång promenad på flera kilometer och dusch på det.


Denna hotells frukost är enkel och god.
Jag gick mätt och belåten därifrån.

Av Sirpa - 7 december 2019 09:25

Kom inatt till Scandic Portalen i Jönköping efter att ha kört i regn, blåst och mörker med en liten buss som jag fick parera och hålla hårt i för att få till en hyfsat behaglig åktur.

Så mörkt och regnet vräkte ner stundtals.
Första 15 milen var dessutom trafiken riktigt tuff, det var ju fredag eftermiddag.

Körde hit gymnaster som tävlar hela helgen.
De bor på en skola ca 4.5 km bort från där jag bor.
Parkerade lillbussen vid centralstationen vid en park, där är det bussparkeringar.

Kom till hotellet vid 22 tiden. Helt slut efter timmarna vid ratten.
Nacken värkte och min högra arm som jag redan har så jobbigt med.
Checkade in och lämna in grejerna på rummet.
Gick ner till Hemköp intill och köpte mig lite bröd, ost och annat att äta på rummet.

Hade med min min lilla vattenkokare och instantkaffe så jag fick i mig energi.
Hade inte ätit sen frukosten.

Somnade vid midnatt i det lilla singelrummet.
Ett himla liv utanför då detta hotell är mitt i stan där det är krogar och folk lever om.
Skulle inte varit mitt förstaval av hotell för en jobbresa
Jag vill ha lugn och ro.

De jag körde hit tyckte det var märkligt att jag inte fick bo på Scandic Elmia.
Då hade jag varit nära dem.

Av Sirpa - 6 december 2019 05:29

Kände en jobbig oro i kroppen denna dag.
Förstod inte riktigt vad det var.
Gick upp tidigt i vanlig ordning.
Tog fram resväskan för att börja packa inför helgen.

Kontaktade min son om att Nova behöver passning under lördagen.
Jag åker ju fredag eftermiddag och kommer hem under söndagen, så det var lördag som hon behöver någon hos sig.

Tog också kontakt med ett bussföretag på den orten som jag flyttar till ifall jag får hyra det hus på landet som jag lagt intresseanmälan på.
Kan ju bli så att det blir för kostsamt att pendla så jag måste säga upp mig från Björks.
Jag vet att vi gammelrävar i branchen är eftertraktade så jobb blir aldrig något problem.

Att gå och vänta på svar i något viktigt är riktigt jobbigt tycker jag. Kanske är det därifrån min oro kommer, jag vet inte.

Tog med mig de saker som jag skulle ha med mig till min äldsta dotter, bland annat tomteluva till Magino, hennes häst :)
Den får han av mig, sin mormor.
Åkte så till Eskilstuna.
Lämnade av sakerna och for vidare till det hus som familjen bygger nytt en bit bort.

Tog lite foton, fäste presenningar som hotade flyga iväg i den starka blåsten som var denna torsdag. All snö är borta nu när det blev varmt, blåsigt och regnigt igen.
Så trist!
Det ljusa vackra är borta igen.

For sedan vidare till en helmysig gårdsbutik på Solby Gård. Den är grymt mysig och jag ville bara handla ägg.
Kom ut med två hela plattor med ägg därifrån.

Åkte sedan hemåt igen.
Grymt mycket trafik fast det inte ens var lunchtid. Sådan hets även på de mindre vägarna där det rör sig både barn och djur.
På 70 vägarna blåster folk fram i över 100.
Tempot i samhället håller på att ta kål på folk alldeles.
Jakten på tid är hemsk.

Kom hem lagom till lunch.
Bokade om min tvättid till tidigare, då det var ledigt och körde tre maskiner tvätt medans jag satt och njöt av lunchen.
Min äldsta dotter hade tidigare gjort leverstuvning åt mig som låg i frysen.
Tog nu fram det och värmde.
Åt med lingonsylt och bröd som jag doppade i såsen.
Så underbart gott!
Min dotter vet att jag älskar leverstuvning men att jag äcklas av att tillaga det.
Det är kärlek :)
Min fina unge.
Fullt upp i sitt eget liv men ändå tar hon sig tiden att göra sånt till mig

Hämtade tvätten och hängde upp.
Det doftade jättegott och hemmet kändes fräschare av fukten. Bra för blommorna.
Lägenheten är så torr när elementen står igång.

Nova var för sig själv mestadels denna dag. Tror att hon kände att jag ville vara helt för mig själv jag med.
Hon sov på sängen och kom några gånger fram till mig och kollade läget, lade sig bredvid och gick efter en stund igen.

Diskade, fikade, mejlade jobbet.
Fick veta att jag ska ha en liten buss till Jönköping i helgen
Gillar inte dessa små som tar bara 28 passagerare.
För mig är inte det en riktig buss.
Jag gillar inte att ha gästerna precis inpå mig. Känner mig inte trygg.
Jag vill ju helst ha min dubbeldäckare.
Där har jag min egen hörna som ger mig egen space och ombonad miljö.
Småbussarna finns det inte ens yta att ha min ryggsäck.

En besvikelse som det bara var att svälja.
Tidigare var det uppsatt en stor buss på den körningen, vilket ändrades under torsdagen.
Kunden hade tydligen bokat en liten buss.
Hade jag vetat det hade jag inte tagit den körningen, inte en chans.
En liten skutt i 30 mil.... Ok kortare körningar men inte 30 mil och sen hem samma sträcka på söndag.

Ser inte fram emot helgens körning det minsta.
Visst, det är som min bästa vän skrev, att den är lättare att hitta parkering till.
Det är väl enda positiva jag kan se. Jag ska bo i centrala delen av Jönköping så det blir väl lättare att parkera den.

Jag är storbussförare.
Ju större desto bättre

Resten av eftermiddagen blev softa på soffan, duscha, ta små tupplurar och bara ladda batterier.
Åt choklad och funderade över framtiden.



Av Sirpa - 5 december 2019 06:43

Onsdagen slukades upp helt av körning till och från Ms Eckerö.
Andra gången denna vecka.
Körde en Dubblering från Västerås och det innebar att jag inte behövde gå upp förrän 5 egentligen.
Men jag vaknade 4 ändå.
Skönt att ta det lugnt innan avfärd

Fick en ren buss men tom på spolarvätska.
Fyllde på den stora behållaren och åkte iväg.
Plusgrader igen och det sprutade saltsnusk på stora vägarna.
Kände att jag måste vara försiktig så spolarvätskan skulle räcka tur och retur.

Int heller!!
Utanför Uppsala var det slut.
Snustorrt i behållaren vilket jag fann omöjligt då jag fyllde på knökafullt innan avfärd.
Blev en småjäklig körning till Grisslehamn.
Konstaterade med mina gästers hjälp att det måste vara läckage någonstans, för så lite som jag spolat och snålat så skullw det inte varit slut.

Åkte med båten.
Fick dubbelhytt och av misstag med manlig kollega från annat bolag.
Bytte så jag fick en kvinna som hyttkompis istället.

Åt Köttfärslimpa med svampsås och gick sedan och lade mig.
Svårt att vila när jag funderade över spolarvätskan.
Ingen kollega hade reservdunk i sin buss, lika lite som i min buss.
Ändå hade jag ställt in i bussarna i höstas för att det skulle finnas.
Alla borta! Väldigt märkligt.

Ringde hamnchefen och han fixade så en kanna vatten väntade på mig när vi lade till igen i Grisslehamn.
Så gulligt!

Lastade mina goa gäster och åkte hemåt
Microsnålspolade och kämpade mig ända till Enköping innan det var slut igen.
10 liter puts väck
Ringde tidigare vår verkstad och förklarade läget. Hoppas detta undersöktes idag.

Släppte av mina godingar till gäster
Tacksamma, glada och härliga människor.
Åkte till depån och fixade bussen redo för nästa dag.
Den var såååå skitig!! Utvändigt.
Invändigt det normala, dammsugning och våttork.

Var riktigt trött när jag kom hem vid 19.30 tiden.
Mat, fika och tv innan läggdags vid 22 tiden.



Av Sirpa - 4 december 2019 05:02

Riktigt skönt att vakna upp hemma i den egna sängen och bara göra ingenting annat än just vakna, gå upp, ta på kaffe och ge Nova hennes frukost.

Jag hade en hel dag nästan för mig själv.
Dotter och barnbarn skulle komma senare under dagen då jag skulle ha lillan medans mor hennes var till sjukvården.

Bloggade lite, tog en dusch.
Fick frukostbesök av min gode vän som jag älskar att bara sitta och prata bort några timmar med.
Det var nu nån vecka sedan vi sågs så prat fanns det gott om.
Båda är vi väldigt upptagna med allt i livet och hinner inte ses så ofta.
Men det finns ju mobil när pratsuget blir för stort.
Så skönt med en förtrogen vän att ventilera med om allt i livet.
Få lite stöd och hjälp med sånt som behövs, som jag själv inte mäktar med.

När han åkt iväg till sitt satte jag igång med att pynta det sista inför Julen
Tog på radion och en cd med julmusik och grejade några timmar
Hade mycket att tänka på inför framtiden

Jag har lagt in en intresseanmälan om att få hyra ett hus på landet.
Vi får se hur det går med detta.
Skulle det gå igenom så vore det allra sista pusselbiten i mitt liv som föll på plats.
Ett härligt boende på landet.
Skriver inget mera om detta utan låter tiden gå och tar inte ut nåt i förskott
Ber och hoppas på att det går rätt väg.
Så mycket skulle lösa sig för mig, dotter och barnbarn om detta gick i lås.

Nu är det julstämning ordentligt här i min lilla lägenhet.
Balkongens gran fick belysning och lite stjärnor. Så vackert mot den vita snön.

Plockade fram löpare och smålyktor.

Till och med hibiskusen fick kulörta lampor på sig.

Vet inte riktigt vad som hände sedan.
Kände bara hur krafterna rann av mig och jag var tvungen att lägga mig raklång i soffan en stund.
Somnade till kort och vaknade av att dotter och barnbarn kom.

Fixade till lunch åt oss och kämpade med min ork.
Körde dottern till sjukhuset på hennes bokade besök.
Lillan och jag for vidare till butiker.
Pantade en massa tomflaskor. Handlade toapapper och annat måste på Öb och Willys
Lillan behöver ju frukt med till skolan.
Hämta dottern igen och åkte hem.

På med kaffe och vi fikade.
Pepparkakor, äppelkaka och vaniljsås.
Tog en lång varm dusch och kände hur trött jag var.
Blev nog kanske inte riktigt den vilodag jag hade behövt denna dag.
Jobbet ringde och ändrade min körning till idag.
Fick en tidig morgon istället för att jobba till sena natten
Tacksam för den ändringen. Då kommer jag hem i bra tid idag.

Har en lång jobbhelg framför mig i Jönköping
Åker fredag och övernattar på hotell.
Kommer hem söndag kväll
Har ännu inte fått något program för den helgen så jag vet inte mera än att jag kommer vara borta hemifrån helt.

Nu dags att klä mig och ge mig ut i morgonen.
Kör idag en Eckerödubblering från Västerås endast.
Så mycket resenärer till julbordet på Ms Eckerö.
Får se om jag åker med båten eller om jag stannar iland och ger mig ut på långpromenad.
Vädret avgör det hela.

Tjejerna sover ännu i mitt sovrum.
Jag har sovit i mysbädden i soffan
Den är jätteskön

Av Sirpa - 3 december 2019 12:20

Alla mina "braatthagrejer" åkte tillbaka igen i väskan.
Det enda som rensades ur var lite skräp och en hög med hårsnoddar.

Av Sirpa - 3 december 2019 06:24

Lägger ut några foton jag tog på Friends Arena i Lördags.

Lorenzo och hans fantastiska hästar.

Magiskt!!

Det är helt otroligt det han skapar med sina hästar
12 stycken hade han som mest ute på arenan samtidigt.

Vilken föreställning.
Tog andan ur mig alldeles

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards