Alla inlägg under december 2019

Av Sirpa - 30 december 2019 08:49

Igår Söndag blev nog den längsta arbetsdagen jag haft på Björks.

Gick upp 3.30 Fixade med kaffe och smörgås, torra strumpor och lite annat.
Visste att dagen blir lång.
Klädde mig noga, på med vinterjackan.
Åkte till jobbet.
Det hade snöat på natten men det regnade just då, så snön försvann vartefter.

Mötte upp kollegan som jag skulle jobba med. Vi skulle ha en dubbelbemannad buss då dagen skulle vara så lång.
Checkade bussen som vi fick lov att tömma toaletten på och fylla sanervätska. Städa ur sopor och fixa till.
Som vanligt med andra ord.
Någon före hade bara lämnat den sådan.

Kopplade på släpkärran och åkte till ABB Arena Bandystugan, för att hämta de två lag vi skulle köra.
P17 och P19 denna gång.
Mycket utrustning då det var två lag.

Jag körde morgonen. Är ju morgonmänniska så vi tog det valet.
Kollegan kör hem sedan.
Åkte ut mot Örebro. Plockade upp en lagledare i Köping, för att sedan köra vidare i den tidiga timmen mot Vetlanda, som var vårt mål.
Det var blåsigt och småtufft att köra.
Buss och släp blir ju vindfång från sidan.

Vi hade lämnat Västerås 5.25 och anlände så till Vetlanda lagom till bussens färdskrivare började blinka för att jag måste ha rast.
Hade ca 8 minuter kvar av körtiden när vi stannade för avlastning vid Hydro Arena i Vetlanda.

Urlastningen blev långdragen och vi var jättehungriga, jag och kollegan.
Lagen hade mat i bussens ugn och vi kunde inte lämna den förrän maten var hämtad.

Matstället på Arenan var stängd till efter Nyår så vi fick lov att åka iväg för allt leta mat. Då var jag så hungrig att jag hade ont i magen.
Hade ätit macka till kaffet tidigare, vid ratten men det var ju vid 6 tiden på morgonen.
Vi kom loss vid 11.45 och kunde leta matställe.

Hittade ett ställe en bit bort där bussen fick plats att stå parkerad.
Jag hade då fått rasten i färdskrivaren och kunde då köra dit.
Kollegan åt pizza och jag tog en tunnbrödrulle.
Fick jätteont i magen bara för att väntan blev så lång. Åndå åt jag lugnt och tog pauser i ätandet

Satt kvar en stund innan vi åkte tillbaka

Ställde bussen och satte igång att städa den invändigt
Plockade skräp och grovstädade efter grabbarna.
Rengjorde toan och putsade sedan alla fällborden som nog inte gjorts på evigheter.
Det satt gammal klet fast överallt så det tog tid.
Fanns inget rengöringsmedel på bussen. Flaskorna tomma som jag för några veckor sedan lagt in.
Ingen hade brytt sig i all fylla upp dem

Som tur har jag ju alltid inför långresor med mig rengöringsservetter och vanliga våtservetter så jag kunde fixa det som behövdes.

Vilade en kort stund och tog sedan på mig för att gå en kort promenad.
Det var bitande kallt ute.
Vandrade på och fick upo värmen.
Så skönt att röra på mig.
Gick mot vattnet och kyrkan, tog foton som vanligt.

Vände tillbaka då tiden gick och det började bli dags att snart fara hemåt.

Det första laget hade spelat sin match och lastat in grejerna i bussen redan när jag gick iväg. De hade vunnit sin match.
Duktiga grabbar.
Fast jag är helt ointresserad av bandy :) Tyvärr. För mig ör ju fotbollen och lite hockey mera av intresse.
Gick in i bandyhallen och såg det andra laget ligga under med många mål.

Besökte toan och återvände till bussen och kollegan.
Det blev 5 km för mig iallafall och det var jättebra i kylan tycker jag.

Det stod inte på förrän laget var klart och ilastning började.
Mycket spring och bök och stök innan vi så kom iväg hemåt.
Kollegan vid ratten och jag bredvid, assisterande.
Lämnade Vetlanda 16.45 och styrde hemåt.
Jag gillar inte att sitta bredvid utan kör helst.
Så tråkigt.
Anlände till Västerås ca 20.25 lastade ur, grovstädade bussen på plats.
En full sopsäck blev det efter lagen.
Åkte till depån, redigt trötta båda förarna.

Kopplade av kärran.
In i tvätthallen, tömde toan igen, fyllde sanervätska.
Bussen igenomskitig utvändigt.

Ut efter tvätt. Tankade. In i servicehallen.
Där innan fick vi lov att skifta kort i färdskrivaren då kollegans tid var slut.
Jag tog över igen.
Körde in i servicehallen.
Sanera toan, dammsög, fyllde Ad blue och spolarvätska, flaskorna med rengöring och fönsterputs fylldes.
Skurade ur bussen och även bagaget rengjordes.
De var jätteskitiga sen innan vi tog bussen.

Putsade rutor och jobbade på tillsammans.
Var ändå inte klara förrän 25 minuter efter avsatt tid.
Pjuh!!
Parkerade en ren och fin, fulltankad buss och berättade för 24-7 om att tiden inte räckt och åkte dödstrött hem.
Klev in genom dörren hemma 22.50 Helt slut.

Så grymt lång dag!!!
Dubbelbemannad med två lag med.
Maximal arbetstid för oss verkligen.

Av Sirpa - 29 december 2019 01:03

Började plocka bort en hel del utav Julen redan dagen efter Annandag Jul.
Orkade inte allt utan det blev stökigt och rörigt med kartonger stående och ljusstakar i rad på bord och bänkar.
Gick och lade mig trött efter dagens resa till fars grav i Lindesberg.

Det blev för mycket med allting.
Orken räckte inte riktigt hela vägen.

Gick upp tidigt Lördag morgon för att göra klart. Åter pigg och full fart.
Kände att jag borde givit mig ut på en lång promenad men sköt på det för att ha ork kvar till hela dagen.
Dessutom var jag tvungen att styra om mig så det skulle funka gå upp före tuppen Söndag morgon för jobbet.

Gick ner i källaren med julkartonger som var klara. Städade och rensade i förrådet så det blev en ordning igen.
Hade tidigare bara stuvat runt därinne och utrymmet var fyllt fast det fanns plats så att säga.
Nu blev det plats för allt och lite över tom.

Packade omsorgsfullt ner mina fina mässingsljusstakar i sina skyddande förpackningar.
Dem vill jag ha kvar resten av mitt liv.

Hämtade det nyinköpta pyntet från bilen som jag fyndat på rean.
Kastade sopor och städade i förrådet och hemma.
Det blev så skönt och luftigt när allt pynt var nedplockat.

Det är kul att sätta upp allt och få julstämning och nästan lika kul att få bort det sedan. Rent och snyggt.
Viktigt få fram fönstren och släppa in ljuset.

Tog också som avslutning fram resväskan som ska packas inför resan till Teneriffa den 21/1.
Det är ju inte långt kvar nu.

Kände mig så nöjd med det jag åstadkommit att jag dessutom ville vidare med tankarna om hyran av huset som jag ställde frågan om via min svärson, redan för några veckor sedan.
Ville veta om det fanns en chans till det eller om ideen skulle läggas bort.

Ringde upp hyresvärden och pratade direkt med dem. Ville få lite kött på benen och kunna planera framtiden om det nu skulle bli nån förändring, eller om jag skulle fortsätta som innan.

Bara nån timme senare var det hela klart.
Vi var överens och kommer skriva kontrakt efter nyår.
Flytt blir i början av sommaren.
Det är alltså det hus som min äldsta dotter med familj, hyr idag.
De har ju byggt eget, helt nytt och flyttar till det i slutet av maj är det tänkt.

Jag tar över huset och hyr det vidare.
Tillsammans med min yngsta dotter och barnbarnet som redan flyttar dit nu
Lillan börjar skolan där i början av Januari och de bor hos min andra dotter där.
Deras lägenhet är såld då det blev ohållbart med kostnaden då hon är på väg att bli utförsäkrad fast hon är sjuk.

Nu löser vi deras boende med att jag hyr huset och vi delar på det.
Jag släpper inte taget om mitt barn och barnbarn, de ska ha någonstans att bo.
Det skitsystem som nu råder för långtidssjukskrivna i vårt "välfärdsland" ska inte få ta livet ifrån mina avkommor.
Aldrig!

Att hyra en stor lägenhet i stan var uteslutet.
Lillan ska inte behöva gå i storstadsskola och en sån lägenhet kostar multum i stan.
Vi vill ju bo på landet med den frihet som följer.
Mycket jobb och ansvar men i det tystnad och ro. Skönt slippa grannar, oväsen och trafik.
Kunna ha djur och egen trädgård.
Vistas ute i sitt eget och bara sitta under ett äppelträd och må gott.

Allt detta lyckades jag åstadkomma under Lördag förmiddag
Kändes nyttigt.
Skrev ett mejl till min chef.
Bollade tankar om jobbet.
Kanske måste jag byta jobb. Kan bli för dyrt att pendla.
Helt upp till arbetsgivaren hur de låter mig jobba.
Köra en massa mil för att ratta buss några timmar kommer inte vara lönsamt.
Då måste upplägget bli annorlunda.
Längre och färre arbetsdagar.

Några kortvarselkörningar funkar inte och heller inte att kastas hit och dit mellan tjänster och dagar som det är just nu.
Jag vet inte ens en vecka framåt hur och vilka dagar jag jobbar.

Förändring måste till.
Jag kan inte slitas runt hur som helst.
Helt ok att jobba helger mycket som nu, det gör inget
Men jag måste få veta.
Kunna planera någonting

Nu har jag fyra dagar framför mig med mängder av jobb.
Tid för en hel vecka och mer därtill
Därför var det skönt att få rent och rensat hemma. Kommer bara att orka jobba, äta och sova kommande dygn.
Inget privatliv alls får plats i tiderna.

Av Sirpa - 28 december 2019 19:19

Har haft svårt att hålla mig stilla idag efter ett samtal som slutade med att jag fick veta att jag kommer att få hyra ett hus på landet straxt utanför Eskilstuna.

Flytt blir i början på sommaren.

Fixar inte skriva så mycket mera i stunden.
Glädjen bubblar i mig och hjärnan går på högvarv med planering och tankar om jobbet, framtiden och allt.

Har meddelat nära och kära.
Mejlat min chef och bollat tankar oxh ideer med mina döttrar.

Detta kommer bli så bra.
Flytt ut på landet till stillhet och ro.
Mycket ansvar och ständiga sysslor hemma.
Ett hus med stor tomt kräver en hel del.

Jag har ju bott på landet i många år och varit dessutom månskensbonde med djur och många hektar mark.
Så någon novis är jag inte

Jäklar vad roligt!!!

Fick julklappen som jag önskade.

Av Sirpa - 28 december 2019 10:15

Jag älskar Orkideer och lyckas få dem att blomma om med den metoden jag har.

Nu när ingen av dem blommar så står det i vila uppe på min stora Kallaxhylla i sovrummet.
Där får de vila tills jag ser att det börjar komma fram nån liten utväxt från krukan.
Så är det oftast en blomstängel som är på gång.
Ser att det kommer fräscha nya blad fast de vilar.

Sedan åker de fram i ett fönster och det står inte på förrän det kommer små knoppar på den då rätt långa stängel.

Många kastar sina Orkideer när de blommat klart.
Gör inte det, låt dem vila inne i rummet, borta från det direkta ljuset.

Nu gick jag igenom mina småttingar som börjar vakna till.
Klippte bort det som torkat och såg att nya fina blad kommit i vilan.
Ger lite vatten kanske ett par gånger i månaden, det räcker gott.

Älskar mina Orkideer.
Tror faktiskt att de trivs bra just i sovrummet.
Där är ljuset och luften bra.
Där jag och Nova ligger och snarkar, fiser och andas hela nätterna :)
Kan ju inte bli bättre.

Av Sirpa - 28 december 2019 06:35

Gick upp tidigt nu Lördag morgon fast det inte behövts.
Men det kändes rätt då jag måste upp 3.30 imorgon Söndag, för att köra tidigt Vsk Bandy P17 samt P19 till Vetlanda för matcher.

Saknar mina fotbollsgrabbar.
Men det är ju säsong för Bandyn nu så jag får ta mig an dessa körningar.

Kommer bli en superlång dag då det är två lag som båda spelar matcher, efter varann.
Vi ska ha dubbelbemanning på förarsidan då ramtiden inte räcker för dagen.
Släpkärra hängande efter då det är så mycket utrustning som behöver med.

Gillar inte backning med släpet som inte syns bakom den stora bussen.
Ska jag fortsätta köra buss så behöver jag träna på detta så jag känner mig trygg.
Det är ju inte förrän nu på Björks som jag behövt köra med släp påkopplat.

Inget problem annars.
Jag får bara träna upp mig på den biten.
Får se om det ges tillfälle under morgondagen. All övning ger färdighet.
14 meter buss och släp är ju några meter som det inte bara är att leka med.

Kollegan är tydligen nera van vid det så han får väl ta över om jag inte fixar det just då
Värre är det inte.

Vi ska ha ugn med och då förstår jag att det är vi som ska värma maten till båda lagen till efter deras matcher.
Ett bra sätt för lagen att hålla nere kostnaderna samt att undvika extra stopp längs färd.
Allt kostar ju pengar.

Det blir en intressant dag.
Bandy är för mig helt ointressant så det får bli promenader för min del under väntetiden.

Vi är åter hemma igen på kvällen vid 21 tiden och har sedan busstädning kvar.
Så lång dag 4.50 - typ 21.30 blir vår arbetsdag.

Sedan är det tågersättningsbuss dagen efter i Sala.
Börjar då 13.00 mitt pass i Sala.
Förberedelse och körning dit innebär att jag måste vara på plats i bussen 11.30
Jobbar till 23.00 då passet är slut i Sala + hemfärd städ, tank och tvätt. Klar ca 00.30
Kanske senare tom. Man vet ju aldrig med tågersättning vart man hamnar.


Full fart med andra ord.
Jobbar hela Nyårshelgen.
Så det blir långa dagar, hem och duscha och sova och iväg igen.

Vips kommer det att vara år 2020

Av Sirpa - 27 december 2019 22:54

Idag blev det ett fat med gårdagens rester som smakade suveränt.
Lite julmat och resten grönsaker från Tacobuffen med en skvätt gräddfil

Dessutom gillar jag inte att kasta mat så det kommer att bli några dagar med rester.

Imorgon känner jag för en ostomelett med tomater. Finns ju en hel del tärnade tomater från buffen. Likaså riven ost.
Till den blir det sallad, gurka och majs.

Går alldeles utmärkt att göra måltider av resterna.

Tacopajen skickade jag med dottern till Eskilstuna så de andra där fick äta av den.

Av Sirpa - 27 december 2019 22:48

Önskar att det kunde komma lite snö nu när det ändå är några kallgrader.

Körde till Lindesberg idag och bortåt Skinnskatteberg och Riddarhyttan var det lite snö
Så mycket ljusare och härligare.

Solen tittade fram en kort stund också

Av Sirpa - 27 december 2019 20:29

Imorse när jag vaknade kändes det bara så rätt att ta en biltur till Lindesberg, där min far ligger begraven.
Det var länge sedan jag var dit.

Hörde efter med min dotter och barnbarn som vaknat till i min säng där de sovit natten, efter att ha blivit kvar Annandag Jul.
Jag var nedbäddad i soffan som vanligt när de är här hos mig.
De är ju två och sover då bättre i min säng.

Båda tyckte att det var en bra ide så vi åt frukost, klädde oss varmt och åkte iväg.
Det var minusgrader ute och vi skulle ju gå en bit och fixa fint vid graven.
Det brukar vara så kallt och blåsigt där på vintern.

Åkte först till Blomsterlandet för att införskaffa krans och ljus till den lilla söta lyktan jag hade med mig.
Den hade jag köpt för länge sedan.

Hittade det vi sökte.
Åkte till tjejernas lägenhet och tog med grejer därifrån som skulle till mig och till deras nya boende.
Smart då vi ändå skulle dit och ta hand om fiskarna.

Åkte sedan via Riddarhyttan till Lindesberg.
Det var snö längs vägen, jättefint.
Solen tittade fram och vårt humör steg rejält av ljuset.

Fixade till vid pappas viloplats och tände fyra ljus totalt.
Ett fint rött glashjärta i mitten av kransen som min dotter band om med ett vackert band.
Hängde upp den nya söta lyktan på sin hållare. Den gamla vita fick vara kvar ett tag till. Den är hel men börjar bli lite rostig.

Jättekallt och blåsigt som det brukar då det ligger så nära sjön.
Vi gick snabbt till varma bilen då Lillan frös väldigt.

Vi åkte samma väg tillbaka via Riddarhyttan. Stannade och fikade i bilen. Vi hade fikakorg med oss. Gott med kaffe och kort promenad till vattnet vid forsen vi stannat vid.

Körde så hemåt för att hinna innan det blev mörkt.
Tjejerna släppte av mig och vi bar upp grejer från bilen hem till mig innan de åkte vidare till Eskilstuna.

Jag satte rätt omgående igång med att ta bort julen hemma.

Kändes bra i hjärtat att ha varit med mitt barn och barnbarn till pappas grav och gjort fint. Vi fixade det tillsammans.
Minns honom annars ständigt, tillsammans med lillsyrran med att ha ljus tänt i min lykta på balkongen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards