Alla inlägg under december 2019

Av Sirpa - 27 december 2019 18:06

Idag började jag plocka undan julen härhemma. Insåg rätt snart att det var en hel del pynt jag lyckats få upp.
Dukar, gardiner och bordstabletter.

Tre kartonger står packade i hallen.

Köpte mig två jättefina Hyacinter idag.
Väldigt speciell färg på dem.
Älskar doften av Hyacint.

Vet att det kommer kännas väldigt tomt och mörkt ett tag när jag tagit bort alla ljusstakar och stjärnor.
Därför får de vara kvar till imorgon då det finns mera inspiration och ork i mig.

Dessutom kommer jag att få till mig ett gäng fina lampor från min dotters bostad som nu måste tömmas då lägenheten är såld.

Känns samtidigt skönt att få bort pyntet som funnits här i nästan en månad.

Nyårsafton firar jag ju inte utan kommer att jobba till ca 19.00
Jobbar också dagen efter så det visar sig om jag ens bryr mig om att vänta in 12 slaget.

Imorgon kommer julen att vara helt borta härhemifrån iallafall.

Av Sirpa - 26 december 2019 22:39

Denna dag hade jag bjudning hemma för resten av släkten som firade på annat håll på Julafton.

Vi skulle blivit 8 personer men blev 5.
Skriver inget mer om det då det inte känna som något jag vill skriva om.

Maten blev jag jättenöjd med
Hade Janssons Frestelse, Morotslåda och stekta prinskorvar som julmat.
Sedan var det Tacobuffe med att som hör därtill.
Hade också gjort en Tacopaj.

Till efterrätt blev det ostkaka, glass, sorbet, jordgubbar jag själv styckfryste i somras för att ta fram till speciella tillfällen.
Vispad grädde toppade allt.

Blev massor med mat över då vi blev 3 färre

Jag hade tidigare under dagen städat härhemma. Fixat och donat överallt så det skulle vara fint.
Tände levande ljus i mina härliga takkronor.
Dukade fint och ville att här skulle vara så välkomnande som möjligt.


Av Sirpa - 26 december 2019 22:26

Jag har en sk stumpstake av gjutjärn hemma hos mig.
Den tycker jag om, för där eldar jag ljusstumpar som blivit för korta för vanliga ljusstakar.

I den kan ljuset brinna ner helt och hållet och försvinna.

Fick med mig en hel påse med ljusstumpar från äldsta dottern på julafton.
Ännu mera kom idag då yngsta dottern kom hit.

Dessa stumpar är så perfekta att ha tända när jag sitter nån stund på soffan och bara kopplar av.

Av Sirpa - 26 december 2019 11:45

Jag hade spanat in en kaffebryggare jag blev väldigt förtjust i.
Just designen var så läcker.

Nämnde det för mina döttrar så det blev en sådan i ett paket till mig på Julafton.
Jag minns att yngsta dottern såg lite klurig ut när jag berättade att jag tyckte just den var snygg.
Den blå varianten.

Så imorse packade jag upp den snyggingen och installerade i köket.
Husvagnsbryggaren fick flytta in i ett skåp.

Se så fin den är!!
Dessutom gör den jättegott kaffe :)

Vilken underbar julklapp

Av Sirpa - 26 december 2019 07:42

Årets Julafton hade vi som traditionen blivit de senaste åren, på landet hos äldsta dottern med familj.

Vi kör ju lite knytisvariant så jag hade med Jannsons Frestelse, Ostpaj, ostar och de kokta äggen samt godis till årets bord.

Vi har med åren lagt maten till efter Kalle Ankas Jul för att slippa stressen.
Dessutom gör det senare upplägget att vi orkar åka på Midnattsmässan.
Tiden dit blir närmare liksom med maten vid 17 tiden.

Tomten kommer då inte förrän vid 20 tiden och med julklappsöppning på det vis vi gör, så går tiden, iår hann vi nästan inte med.
Vi öppnar en och en och går laget runt.
På så vis får alla se vad var och en får och det ger hela öppnandet ett lugn.
Många kör ju bara med att alla river och sliter och ingen ser vad nån annan fått.

Barnbarnen var så glada över allt de fick.
Båda börjar ju bli lite större nu och uppskattar sina julklappar på ett annat vis.
De är ju 9 och 6 år nu.

En fin Julafton då de första äldre lämnade för att vila hemma innan Midnattsmässan.
Med ålderns rätt.
De åkte efter maten vid 19 tiden

Lägger ut lite foton från det vackert dukade Julbordet


Av Sirpa - 26 december 2019 07:29

Jag är ju född finska så den traditionen lever kvar i mig att ha en del finsk julmat på bordet.

Fick igår tag i mina favoriter Leverlåda och Morotslåda på Coop.
De såldes ut till bra pris.
Såg att Leverlådan gått ur datum men det gör inget. Det håller en vecka till efter datumet.
Dessutom kommer jag att äta det till lunch idag som igår så den lådan blir inte gammal

Mamma gjorde ju en hel del gottigt till Julen när jag var barn
Minns hennes Karelska köttgryta som var så himla god.
Undrar om jag ska ta och köpa hem goda köttbitar och färsk lever och be henne göra den vid tillfälle.

Sen vet jag inte hur det kom sig att gulgröten var så mycket godare när jag var barn. Den smakar inte lika idag, hur jag än försöker koka den.
Kan det vara mjölken tro.
Eller så är det minnet som vill ha den godare från den tiden.




Av Sirpa - 26 december 2019 07:20

Jag kom ju hem från julfirandet med släkten på natten mot Juldagen.
Vi hade varit på midnattsmässan och jag kom inte isäng förrän 2 på natten.
Vakentid alltså 21 timmar från det jag steg upp 5 på Julaftonsmorgon

Sedan full aktivitet precis hela tiden från det vi vaknade. Barnbarnen tog sig små stunder av vila under dagen och de sov i kyrkan under mässan.

Så när jag gick upp på Juldagsmorgonen vid 7.30 var jag helt ur gängorna.
Kroppen skrek efter mera sömn men hjärnan hade inte tid.
Det var saker som skulle göras under Juldagen som jag gärna ville ha klart innan Annandagen då min son med familj skulle komma och yngsta dottern med Lillan.

Jag skulle ju bjuda på Tacobuffe med jultema.
Alltså juldukning och en del julmat med huvudmaten blir Tacos.

Allt hade jag ju inte inhandlat ännu. Inte ens ordentligt planerat då Julafton kom först.
Började med att packa upp det jag hade med hem från dagen innan.
Stallkläder och sånt.
Sedan fick det bli en lång, varm och skön dusch innan dagen rullade igång något sånär med ork och inspiration
Kände hur tröttheten drog ner mig i humöret.

Hjälpte upp det genom att vila mycket.
Gosa med Nova och tända levande ljus.
Tillät mig äta onyttigt och bara göra det som kändes ok.

Åkte ut till Hälla köpcenter efter den sista julgröten som jag tog till frukost.
Där var det reahysteri.
Himmel vad folk och sådan stress och ljudnivå att jag måst stänga ner hela omgivningen för att fixa handla det jag behövde.
Fyndade julprydnader. 50% på sortimentet.
Det är så jag köper mitt julpynt. På rean och stoppar undan till nästa jul.
Glömmer bort vad jag köpt och blir glatt överraskad när det är dags att ta upp pyntet till Första Advent.

Kom så hem med det som saknades från Tacobuffen.
Var helt slut i hjärnan av allt galenskap.
Varför stressar folk så förbaskat??
Varför skriker ungar ch far omkring som att de vore jagade av demoner?!!
Det är hemskt att se.
Denna ljudnivå som råder överallt knäcker min hjärna.

Det tjöt i mina öron när jag kom hem till Nova och tystnaden.
Jag orkar inte med det tempo som råder i stan. Den är för mycket.
Människan håller på att stressa ihjäl sig själva och framförallt kommande generationer. Ingen hänsyn eller respekt för något. Bara jaga, jaga i ett allt högre tempo.

Fick denna gång tag i Morotslåda och Leverlåda som jag älskar.
Bra pris och supergott.
Åt av dem till lunchen
Dukade klart bordet till nästa dag.
Kändes bra att få någonting klart.
Vill ju inte stressa och jaga allt klart utan njuta av det jag gör i ett lugnt tempo.
Det jag inte hinner eller orkar, det får vara.

Juldagen gick sedan helt i vilans tecken.
Åt godis som dottern gjort själv.
Saffransskorpor till kaffet som hon också gjort. Så grymt goda.

Jag äter nu dessa tre dagar som en gris och går över på mindre mängd efter Julen.
Vi har ju utlandsresan framför oss i Januari och då gäller ju bikini
Det ordnar sig, det ser jag till.

Juldagens kväll blev tidig. Nova hade redan lagt sig för att sova natt när jag kröp ner hos henne i sängen.
Klockan var bara 20.30 när jag släckte och somnade bums.
Återhämtningssömn i lugn och ro var nödvändig.

Av Sirpa - 25 december 2019 19:42

Som traditionen bjuder så var det dags för den goda grillade korven till lunch på Julafton.
Stallet hade vi varit i nästan 4 timmar.
Ätit medhavd frukost där som bestod av julgröt, skinkmacka, glögg och pepparkakor.
Kaffe och gottis givetvis till.

Kom åter till huset vid 10.30 och gick direkt i en varmdusch.
Fick upp värmen och stalldoften borttvättad.
Inte så lyckat med finkläder och lukta häst samtidigt :)

Förberedde julbordet som skulle serveras vid 17 tiden.
Mycket går ju att lägga upp i förväg.
Grillen ute på verandan var inte vid så god vigör så korvarna fick grillas i ugnen
Funkade det också.

Masserade äldsta dotterns nacke då hon hade så ont.
En krampande muskel var orsaken.
Hon har lite för mycket att stå i min unge.
Fullt upp ständigt.

Min svärsons bror och hans lilla son kom på besök. Vi åt grillkorv och sedan kaffe på det.
Klockan gick och det var dags för Kalle Anka på tv.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards