Alla inlägg under december 2019

Av Sirpa - 17 december 2019 04:11

Redan vid 3 tiden denna tisdagsmorgon tyckte Nova att det var dags att vakna.
Hon plockade med allt möjligt för att få upp mig.
Låg på min mage och petade med tassen på min näsa och kind.

Snällt och försiktigt förstås.
Försökte få henne förstå att vi inte måste upp så tidigt.

Kände hur ont jag hade i mina leder efter att ha varit ute i den råkalla vätan igår i timmar.
Fingerlederna svullna och ömma, stela och obehagliga.

Nu följer två intressanta dagar som det får visa sig om jag får jobb eller inte
Väntade igår på besked om tisdagen och ringde till sist in vid 14 tiden att nu vill jag inte ha jobb tisdag
Behöver ha framförhållning så jag kan planera livet nånting iallafall.

Det är dåligt med beställningajobb just nu.
Julborden börjar vara överstökade såhär en vecka innan jul.
Samtidigt kan det hända nåt och jag behöver rycka ut.
Gillar inte korta varsel.
Det skapar en stress inom mig.

Då ska jag isåfall ha jour, det är en helt annan sak.

Dessutom har jag en gedingen arbetshelg framför mig med tre 12 timmarsdagar i rad.
Där trillar det in timmar så jag klarar mig gott och väl

Kommer att stå som Standby buss för SJ i Eskilstuna.

Sånt som behövs inför julresandet med tåg.
Då kan det bli snabba ryck med körningar åt vilka håll som helst
Eller inget alls.
Beror helt på om tågen går eller inte

Av Sirpa - 17 december 2019 03:58

Vaknade till mobilens väckning måndag morgon 6.00
Kom isäng lite för sent för att gå upp såpass efter natt och kvällsjobb.

Kom hem vid 21 tiden på söndagen efter att ha varit till Maxi och handlat efter en 12 timmars arbetsdag först.
Körning i mörker, regn och släp efter bussen, från Grönklitt i Orsa till Västerås.
Busstäd, tank, tvätt och toatömning på det.

Var jättetrött vid hemkomst.
Hungrig och efterlängtad av Nova som väntade på mig vid dörren.

Innan jag kvar klar med dagen var klockan redan 23.30
Somnade tvärslut.

Upp där vid 6. Hopp i kläder och in med kaffe i magen. Nova frukost.
Ner i källaren och hämtade sånt som skulle behövas under dagen.
Frukostvaror i kasse och full fart till Surahammar. Ställde bilen.
Tog över ratten i dotterns bil. Hon hade lämnat Lillan på skolan först.

Full fart till Eskilstuna och jobb med dotterns husvagn i timmar
Vi åt frukost först för att få energi.

Sedan byggdes det dubbelgolv under säng och soffan för att kunna förvara grejer då de ska bo där tillfälligt efter årsskiftet.
Går inte att lasta något där utan dubbelgolv då det är golvvärme. Luft och värme behöver få cirkulera, inte stängas för.
Fortsatte sedan att isolera runtom och under vagnen.

Jobbade på så gott det gick.
Dottern utmattad och orkeslös och jag på gränsen till att orken hotade tryta helt.
Riktigt tufft. Jobbet måste bli klart.

Men vi fick nästan klart innan det var dags att åka tillbaka för att hämta Lillan från skolan. Isolering och tätning av tältet kvar.
Sedan måste allt iordning inne i vagnen innan det är beboerligt.
Jag har nog några lediga dagar innan nyår och kan hjälpa till med den biten.

Jag hoppade in i min bil och åkte hem
Tjejerna for hem till sitt.
Tog en dusch direkt.Var så blöt och frusen efter timmarna ute att det måste till vatmdusch för att få igång kroppstemperaturen.
Fixade mig lite varm soppa och knäckemacka.
Stordisk väntade som jag inte hunnit ta innan jobbet igår.
Dammsög då det var så grusigt efter skor och Novapälstussar lite varstans.

Vilade kort efter maten.
Satte in mat i ugnen och fixade tills tjejerna kom över till mig. De behövde bort från den kala lägenheten till värme och julstämning.
Dottern har läkartid idag tisdag.
Då behövs jag.
När de kom åt vi tillsammans.
Dottern hade beställt matvaror från Matsmart. Jag också.
Vi gör så för att spara pengar och att ta tillvara sånt som är på väg ur bästföre datum
Bra för plånbok och miljön.

Lillan och jag klädde granen.
Jag hade bäddat åt dem i min säng.
Sov själv i soffan.
Vi slocknade alla tre efter 21 efter en lång dag fylld av sysslor.



Fick en godiskalender av tjejerna som de bestllt från Matsmart.
De dumpades bort efter första Advent
Kul grej.
Öppnade två luckor och njöt av god choklad till kvällskaffet.

Av Sirpa - 16 december 2019 20:45

Jag fick låna hem min dotter och barnbarns vita gran som är så fin tycker jag.
Vitt är så ljust och trivsamt.
Min gröna är ute på balkongen med belysning och lite röda stjärnor och grönt glitter.

Den vita får stå i centrum vid matrummet.
Där syns den åt alla håll.

När tjejerna kom hit idag så hjälptes lillan och jag åt att klä granen.
Den blev jättefin tycker jag.

Av Sirpa - 15 december 2019 22:44

Rullade iväg från depån imorse för att hämta skidåkare från Grönklitt.

Där väntade släpkärran på mig som jag skulle koppla på bussen och ta hem, lastad med skidor.

Ju längre bort jag kom från Västerås, desto sämre blev vädret.
Till att till sist bli rejält snöfall och när jag lämnade Orsa och steg upp mot Grönklitt så ökade snömängden på backen ordentligt.

Där uppe var det full vinter.
Disigt och grått men ändå vinter.

Se bara

Kärran var igensnöad och inständ av snö så jag fick skotta fram den innan det gick att koppla på den.

Plogvallar intill bussen.

Vintern är vacker

Av Sirpa - 15 december 2019 07:29

Det börjar verkligen bli en vana detta med att jag jobbar i stort sett varenda helg.
I dagsläge gör det inget men jag vete tusan om jag vill ha det så ständigt.
Missar det sociala livet fullständigt.

Sedan att jobba kväll/natt gör att mina lediga dagar går åt till att vila och orka göra det jag behöver hemma.
Att ge mig iväg för att träffa mina barn tex orkar jag inte efter såna pass.
Jag sover för lite och det tar ned mig helt.

Nu har jag lyckats få till en natt med riktig sömn och börjar jobba vid 9.30 idag.
En 12 timmarsdag framför mig igen.
Ska åka med tom buss från Västerås till Grönklitt i Orsa och hämta upp skidåkare.
Det står en släpkärra där och väntar som jag ska koppla på bussen och fylla med skidutrustning.
Kollegan körde dit gänget i fredags.

Det kommer bli en kul men tuff körning, det vet jag för jag körde ju den vägen i fredags själv med Hallsta Hockey till och från Orsa.
Hoppas jag slipper regnet iallafall.
Idag får jag köra några timmar i dagsljus iallafall och bara det är underbart.

Har pratat med flera kollegor om mörkret som råder just nu när det inte är nån snö och alla säger att de blir jättetrötta av det.
Så det är inte bara jag som är fjantig.
Mörkret suger!!!

Ligger i sängen ännu och dricker mitt morgonkaffe. Nova har fått sin frukost och nyss lät hon mig veta, högt och ljudligt att hon varit på lådan :)
Hon har sina vanor min älskade lilla sambo.

Som hon har vårdat mig inatt när jag återigen behövde få sömnen och återhämtningen. Hon har sovit tätt intill och värmt mig hela tiden.
Hon är verkligen min trygghet i livet.
Ständig kravlös kärlek som hon slösar med.
Sedan har hon sin egentid som katter har och då stör jag henne inte.
Då ligger hon på uppladdning för att kunna ge mig det jag behöver.
Mitt lilla energinystan :)

Straxt ska jag gå upp och slå in några julklappar.
Känns så underbart att jag får ha hela Julhelgen ledigt.
Jag kan planera och fixa, baka och stöka.
Pynta hemma fint och det kommer att lite familjesammankomst hos mig och Nova på Annandagen.

Jag ska hålla Tacobuffe med Jultema tänkte jag :)
Lite julmat för den som ännu vill ha, som inte lessnat. Sedan Tacos som huvudmål.
En lite annorlunda variant som jag tror blir uppskattat.

Nu upp och igång med dagen.


Av Sirpa - 14 december 2019 21:07

Har idag ägnat mig och mycket soffhäng.
Varit så totalt ur form så till och med duschen tog alla mina krafter.

Åt lunch som jag fick igår från hockeylaget jag körde. Det var så sent på kvällen att jag valde spara maten till idag.
Pytt i panna med vändstekt ägg
Tog rödbetssallad till.
Jättegott och välbehövligt kände jag efter att ha somnat till en stund efter maten.

Blev uppringd av en kollega som brukar åka med Eckeröbåten. Kör gäster dit precis som jag fast från Stockholm.
Han är en pensionerad polis som trivs med att köra buss på äldre dar.
Vi brukar sitta och prata om andeväsen och utomjordiska besök.
Intressanta samtal medans vi äter i kafeterian.
Nu ringde han och vi pratade om olika upplevelser inom dessa två områden.
Väldigt givande och trevligt samtal som fick mina krafter att börja återvända.
Han tycker att det är så lätt att prata med mig om dessa ämnen då jag också lever i övertygelsen av att det finns så mycket mera ikring oss än det vi ser.

Jag har alltid varit övertygad om att vi inte är det enda liv som finns.
Vi här på jorden är som en liten cell i en stor kropp.

Vi ser inte radiovågor men vi vet att de finns.

Likaså att det ständigt är nära och kära ikring oss som följer oss och leder rätt.
Skyddar oss och finns där.
Ibland kan vi se dem och det är sådant vi pratade om mycket i det nästan en timme långa samtal.

Jag tackade honom för samtalet då det fick min hjärna att hoppa igång igen.
Gick ju som i ett dvalaliknade tillstånd innan.
Nattjobb är förödande för mig.
Jag går sönder av det, fullständigt.

Fixade fika och tog lite pepparkakor.
Glögg drack jag en liten mugg på dagen när jag gjorde klar några julklappar.

Det doftar gott i lägenheten av allt tvätt som hänger på tork.

Nu är klockan kväller och Nova ligger på min mage i sängen och spinner.
Vi ska snart sova.

Det är någon mera här då Nova ser sig intresserat omkring.
Någon eller något som känns tryggt och lugnt


Av Sirpa - 14 december 2019 16:23

Jag fungerar verkligen inte med kvälls/nattjobb.
Vaknade alldeles för tidigt idag med huvudvärk.
Totalt ur form idag.
Hade tvättstuga och det samt disk är allt jag mäktat med.
Känner mig som en zombie

Ligger i soffan och ser på tv
Somnar gång på gång..

Såhär ska ju inte livet vara.
Bara jobb och sen helt slut ledig tid

Av Sirpa - 14 december 2019 13:46

Min dotter tycker att denna mugg är som gjord för mig :)
Mig och mitt barnbarn :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards