Alla inlägg den 26 januari 2020

Av Sirpa - 26 januari 2020 22:59

Näst sista solnedgången för oss här.

Av Sirpa - 26 januari 2020 22:44

I vår allinclusive hörde det till att få äta en middag på intilliggande restaurangen.
Slippa stressa omkring med alla människor på buffen.

Så skönt att bara sitta ner i lugn och ro, beställa den mat vi ville ha och bara ta det lugnt.

Jag tog in en Toast Skagen.
Den var jättegod.

Sedan till huvudrätt beställde jag in en Halloumiburgare med sötpotatis.
Jättegott och en alldeles för stor portion.

Efterrätten valde jag Mixed Icecream.
Det fick jag också och supergod sådan.

Två timmar satt vi och bara åt och njöt.
Utan stress och oväsen.

Lämnade bra med dricks som tack för fin service.

Av Sirpa - 26 januari 2020 16:35

Jag har svårt att hitta solglasögon jag trivs med.
Antingen sitter de för hårt och trycker mot huvudet eller så är de snea och konstiga.
Jag vill ha lite mjukare skalmar så de inte trycker och skaver.

Dottern köpte för ett par dagar sedan ett par åt lillkillen som satt jättebra även på mig.
Letade igår efter stället där de inhandlades.
Vi fick ge upp då det inte hittades.
Eller så var just den sorten kanske slut där vi letade.
Alla turistbutiker ser ju lika ut längs strandpromenaden.

Imorse efter frukost stack jag själv ut för att testa om mitt skavsår på högerhälen var bra nog för att ha träningsdojor igen.
Råkade då passera rätt butik och hittade solbrillorna.
50:- fattigare och ett par toppenblillor på mig gick jag åter till hotellet.

Nu har jag två par bra brillor så det inte blir knas om ett par går sönder.
Behöver dessa i jobbet under soliga dagar.

Här på Teneriffa har de verkligen behövts.
Alla vita byggnader och solen är riktigt bländande.

Av Sirpa - 26 januari 2020 08:26

Dottern och jag valde att bo på ett Familjehotell just för lillkillens skull.
Här finns allt för barn.
Tre pooler varav två är helt anpassade för barn.

Likaså den största poolen är långgrund i ena änden och resten 1.20 förutom på ett ställe som inte är stort, där är det 1.80

Likaså finns en klubb för barn.
Lollo och Bernie med ständiga aktiviteter.
Lillkillen bryr sig inte mycket om klubben utan för honom gäller bad och en kompis från Danmark som han leker och busar med i poolen mest varje dag.

Jag trivs inte med att ha alla dessa stimmiga barnfamiljer överallt men accepterar det för mitt älskade barnbarn.
Ljudnivån är enorm stundtals.
Det är ingen hejd på vissa familjers tempo.
Full fart på allt och ett skrikande hela tiden.

Nätterna och tidiga mornarna är tysta.
Då njuter jag och återhämtar mina tjutande öron
Det är lugnt, tyst och stilla tills frukosten drar igång 7.30
Sen är det full volym och spring, gap och skrik till 19.30 på kvällen då de flesta småbarnsfamiljer kraschat på sina rum efter middagsmaten.
Endast större barn är i farten och då är det något lugnare.
Helt tyst är det inte förrän vid 22.30 kanske. Ibland senare ändå.

Lägenheterna är toppen.
Vi bor på den lugna sidan med många äldre resenärer. Så på vårt rum är det tyst och lugnt. Hör knappt nåt från grannarna.
Nätterna är knäpptysta.
Det är välisolerat och mycket bra luft och temperatur på rummet.
Härligt att bo på 5:e våningen med den vackra utsikten över området, havet och solnedgången varenda kväll.
Lika vackert och betagande.

Allt är toppen i övrigt.
God mat på buffeerna.
Jag frossar i grönt och vegetariskt.
Äter inget kött alls på resan.
Rör på mig mycket och unnar mig det jag vill ha i form av goda tårtbitar, desserter av olika slag.
Jag vet att det inte är nyttigt men det struntar jag i den här semesterveckan.

Rumsstädningen är bra. Inga kryp på rummet. Jag sover i en extrabädd och den är ok. Kan inte begära min egen sängstandard utomlands.
Dottern tycker lika. Hon och lillkillen sover i dubbelsängen och madrasserna är hårda och stumma. Hon har ju besvärligt med främmande sängar med sin rygg.

Vi går mcket trappor för att få röra på oss. Sällan hiss.
Så upp och ner 5:e våningen ca 10-12 gånger per dag ger ju lite träning i benen.
Skönt!

Rekommenderar detta hotell om man vill bo bra och klarar av stimmande barn.
Verkligen ett toppenhotell
Intressant att studera föräldrar som kör med den fria uppfostran, där ungarna bestämmer allt.



Av Sirpa - 26 januari 2020 07:49

När jag är på semester vill jag röra på kroppen.
Inte ränna omkring på en massa shopping och sånt ( inte mer än nödvändigt )

Jag vill gå/jogga/vandra och uppleva omgivningarna och den natur som finns just på det stället jag befinner mig på.

Just nu är jag på Teneriffa med äldsta dotter och barnbarnet.
Varje dag gör jag någonting för att få min motion som för mig är nödvändig, för att må bra.

Första två mornarna var jag ute och gick långa vandringar.
Dessa gav bra steg i benen då det är så kuperat här.
Mycket backar och mängder med trappor överallt.
Detta gjorde att jag inte orkade alla mina 10 tusen steg första morgonen
Var mör i benen efter drygt hälften bara.
Det räckte gott innan en snabbdusch och frukost.

Andra dagen hade jag ett grymt skavsår på höger häl så det var bara att minska ner på stegen.
Denna gång gick jag ännu mera trappor.
Simmade lite extra i poolen istället.

Sedan följde två mornar då jag tog träningen i poolen
50 längder vilket gav 1 km i kroppen som var helnöjd efteråt.
Två mornar i rad gav den rörelse jag behövde.

Igår blev det dessutom en massa extra steg då vi gick ute bland butiker och på stranden.
Mycket trappor.
Fast jag hade ont i höfterna igår kväll då den vandtingen varit med sandaler på fötterna.
Helt fel för mig. Hårt och förödande
Det blev värktabletter för att sova.

Idag är det Söndag och jag hade väckning på men måste ta en vilodag helt, tror jag.
Känner att riktig helvila vore nödvändigt.
Kanske blir det en simtur efter frukost iallafall.

Får se hur jag gör

Har bara så svårt att vara helt stilla på semestrar.
Framför allt om jag är på nya ställen som nu.
Här är fint på Teneriffa

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards