Alla inlägg under januari 2020

Av Sirpa - 16 januari 2020 11:08

Slåss med orken idag som stundtals är nere på ordentlig minus.
Vill få ordning härhemma innan det är dags för arbetsdag igen.
Helgen kommer gå åt till flytt och flyttstädning av dotterns lägenhet.
Det kommer äntligen att bli klart

Jag vill få rent och fint härhemma.
Dammsugaren får jobba hårt.
Tar ett rum i taget och dammsuger riktigt ordentligt.
Det är mina hårstrån, Novas päls och damm som far i tussar överallt.
Blommor har fällt blad och dessa ligger överallt vid element och under möbler, torra och skrumpna.

Jag brukar inte låta det bli såpass igendammat men nu har jag inte hunnit med allt jobb, långa dagar, kort vila samt dotterns utflytt från lägenheten och inflytt i det nya.
Mitt eget har jag lågprioriterat.

Nu ska det bli gjort då jag sticker på semester på måndag och vill sedan återvända till en ren och fräsch bostad.

Dessutom är det dags att få igång alla blommor när ljuset kommer tillbaka.
Duscha bort dammet och få dem till fönstren.

Behöver ta fram lådorna som är under sängen för att plocka upp sommarkläder till Teneriffaresan.
Under sängen är det gott om damm, det vet jag.
Har nu dammsugit köket och vardagsrummet. Kände hur krafterna rann ur mig och förbannad fick jag lov att ge upp och lägga mig i soffan.
Var yr, darrig och hjärtat fladdrade i bröstet på mig så det påverkade andningen.
Det var bara att lägga sig ner och dricka lite vatten.

Imorse färgade jag utväxten för att vara hyfsad i håret till semestern.
Som vanligt när färgen verkar de 30 minuter det tar, så städade jag badrummet.
Skrubbade kaklet och golvet i duschen.
Det är inte gjort på ett tag.
Blev blankt och fräscht.

Åt en god frukost efter att ha laddat tvättmaskinerna i tvättstugan först.
Plockade sedan i förrådet. Vill få ordning där och göra mig av med sånt som inte behövs
Började med det för ett par veckor sedan när jag letade mattor och annat till dottern.

Ska ta itu med sovrummet när jag vilat en stund. Inte många dagar kvar till resan. Måste få fram kläder.



Av Sirpa - 16 januari 2020 10:19

Tvättstugan i det här huset som jag hyr lägenhet i är jättebra.
Tre maskiner, varav en är till för grovtvätt.

Jag kommer att sakna den garanterat.
Samtidigt kommer det att bli skönt att tvätta precis när jag själv vill och behöver.
Ingen tidsbokning med den egna maskinen.

Det behöver aldrig bli mycket tvätt.
Bara köra en maskin när det samlats såpass mycket.

Idag hade jag tvättid 7.00 på morgonen.
Vill få tvätten klar på morgon så den kan torka över dagen.
Hade en del av dotterns flyttvätt också så det blev 4 maskiner körda idag.

Nu hänger allt inne och torkar och sprider väldoft och behövlig fukt i lägenheten.

Av Sirpa - 16 januari 2020 10:03

Hon tittade förvånat på när jag plockade in alla orkideer som stått på en hylla den mörka årstiden och vilat, in i duschen utan ytterkruka.
Det var dags att ta fram dem i ljuset och för att få en bra start ville jag duscha bort dammet från bladen.

Dessutom är det bra att ge dem en genomsköljning då och då.

Nova satt och tittade på när jag grejade med detta. Hon såg på mig med en blick som sa: Morsan! Du är knäpp.
Blommor i uschenduschen!
Suck, hur ska detta sluta.

Av Sirpa - 16 januari 2020 04:51

Igår på min andra lediga dag från jobbet så var det dags att ge sig på flyttstädningen i dotterns lägenhet.

Jag fixade till en god frukost åt oss att börja dagen med när vi anlände dit till lägenheten.
Dottern hade lämnat av lillan i skolan först och sedan möttes vi upp i Ramnäs.
Hon kom dit fullständigt orkeslös efter en sömnlös natt.
Blåsten och stressen över allt som är kvar att göra tog hennes nattsömn.

Försöker lugna henne att det kommer ordna sig. Förstår henne i sin utmattning att allt känns som ett oövervinnerligt berg

Satte oss på en resårmadrass och jag dukade upp kaffe, mackor, kokta ägg och annat vi behövde för att få energi.
Alla möbler som nu är kvar, står isärplockade och väntar på bärhjälp på lördag.

Bara vi två mäktar inte med att köra flytten utan vi måste få hjälp.
Min son och barnens pappa kommer då och vi tar med rubbet utom tvättmaskin som jag tar med en god vän på Måndagen.
Den ska ju kastas.
Likaså resårmadrasserna.

Dottern plockade med det hon orkade och jag satte igång att städa.
Först lillans rum. Gjorde helt klart där och stängde dörren.
Den ska ingen sätta sin fot i mera.
Tomt och rent.

Sedan kom turen till köket.
Där finns ju mängder med skåp och dessa torkade jag på alla håll och kanter.
Klättra stol för att nå överallt.
Kylskåpet fick heldiskning.
Tog ut Allt och diskade noga.
Torkade och satte in igen.

Allt tog tid och jag jobbade på.
Dottern tog ett foto när jag tjock, svettig och ful klängde på en stol.

Kylen drog vi ut och jag dammsög baksidan på den till och med.
Noga städning självklart.
Minns när hon köpte lägenheten och fick den genomskitig, trots att det varit en sk städfirma dit efter att städningen fick nedslag av oss och även mäklaren.
Endast en ytlig rengöring hade då gjorts.

Vi är noga med sånt.
Ingen ska behöva bo i mitt skit iallafall när jag flyttar och städar.
Jag är fostrad så hemifrån att man ska ha rent omkring sig.
Precis som jag har i mina bussar.

Jobbade på så jag tog helt slut.
Då hade jag dessutom burit ner en massa grejer i min bil som skulle med till huset.
Vi avvecklade vid 11.30 tiden.
Hade då jobbat på i nästan 4 timmar och kommit en bit på väg.

Fönstren tvättade ju jag inför visningen så de är klara. Likaså gjorde jag rent ugnen noga förut och den har inte använts.
Lite kvar i köket.
Sen blir det dags för badrummet.
Det får bli på söndag.

Åkte till Återbruket och kastade det vi hade dit. Sen till huset och bar ner i källaren.
Handlade på Lidl i Hallstahammar längs vägen.
Kramade om en rar och go kollega som kom fram och hälsade på parkeringen.
Tack U det var välbehövligt med en styrkekram.

Medans jag bar grejer vid huset värmde dottern maten
Vi åt fiskgratäng med mos, färdigköpt.
Det fick vara så i tidsbristen. Vi måste ha energi.
Hämtade lillan från skolan.

Hjälptes åt att byta vatten i stora akvariet.
Balansen rubbad i den och då gäller vattenbyte.
Hoppas den kommer igång.
Svårt med akvarier och flytt.

När det var klart var klockan mycket och jag kravlade in i min bil.
Hade med kassar med tvätt från flytten, banankartonger som jag ska fylla vartefter inför min flytt om några månader.
Trött, lite yr och skitig efter allt jobb rullade jag hem till mitt i Västerås.
Ringde mamma från bilen och hörde hur det var med henne.

Dag två i ledigheten fullbordad.
Kraschade i soffan även denna kväll.
Ont i kroppen och ett grymt sockersug.
Åt resterna av leverlådan. Drack kaffe och käkade kakor.
Höll på att somna gång på gång så jag lade mig vid 21 tiden.
Hade ju varit uppe sen före 4 på morgonen.

Snart är det semester.
Ska bli så skönt att få dotterns flytt klar innan dess.


Av Sirpa - 15 januari 2020 05:03

Eller nåt sånt.
Jag hade iallafall inga körningar med buss.

Vaknade tidigt på morgonen ändå och kände mig rastlös.
Bestämde mig för att ge mig iväg till dotterns snart tomma lägenhet för att jobba vidare med det som är kvar att göra.

Tänkte överraska henne med det då hon själv sliter med sin ork och nu dessutom en skadad fot som hon tappade en resårmadrass på.
Hon och systern skulle lyfta den till lillans säng och hon har ju så begränsad ork att den släppte ur handen.
Ännu en skada pga att hon är så utmattad.

Så jag tog med en thermos kaffe, lite andra frukostattiraljer och åkte till Ramnäs i morgontrafiken som var hysterisk som vanligt.

Väl framme så satte jag igång med att ta ner de sista vägghyllorna, fästerna.
Två taklampor. Nätet som varit uppe på balkongen för katterna.
Just då passade moder natur på att blåsa, hagla och regna utav bara sjutton när jag jobbade därute.
Varför inte?!
Det är ju dumt att nåt ska vara enkelt :)

Tog bort en fånig text från toadörren som föregående ägare lämnat kvar.
Dottern hade en tavla över texten.
Den satt fast ordentligt. Skrapade bokstav för bokstav och dammsög golvet efter allt fröjs som trillade ner.
Putsade på med rengöring för det sista limmet
Tidsödande, skittråkigt jobb som ändå måste göras

Bar ner en fin kista, lampor, återvinning, mattor, nät från balkongen, nu ihoprullad.
Annat som skulle iväg till återbruk eller nya boendet och fyllde min bil.
Hade fällt ner så det var bara att lasta.
Många steg i trappor blev det. Dagens träningspass.
Tredje våningen, säkert 10-12 gånger.
Med grejer i famnen.

När det var fullt och jag började känna mig trött i benen så låste jag igen och åkte mot Eskilstuna.
Stannade till i Trångfors på Återbruket och tömde ur det som skulle bort
Bla en bäddmadrass.
Ringde dottern att jag var på väg med frukostkaffe i thermos.

Regnade nästan hela vägen.
Uppehåll när jag lastade ur vid huset.
Bar grejer dit de skulle och sen satte vi oss och åt frukost.
Pratade om huset, mitt jobb och framtiden.
Dottern var väldigt trött och hon visade sin fot som var svullen och blåsvart.
Förstår att hon hade ont.

Sedan var det dags för mig att åka hemåt.
Jag hade en tid att passa för att hämta begagnade grejer jag köpt.
Köper på oss förvaring till huset som vi kommer behöva sedan.
Hittade en fin stapel Trofast Ikea hos en familj för en billig peng.
Samt en söt spegel i stort sett gratis.
Hämtade dessa i Västerås.



Perfekt till huset sedan.
Jag har ju redan hämtat en stapel trådbackar förra veckan och söker mera sånt
Säljs billigt av folk som gör om hemma.
Toppen för oss som behöver.

Var sedan förbi Coop och hämtade 7 stycken banankartonger.
Samlar på mig hemma för kommande flytt
Packar vartefter sedan och tar med när jag ska till Eskilstuna. Lite i taget.
Praktiskt och ekonomiskt.

Kom så hem och åt mat. Ost och broccolisoppa med grönsaker som låg i frysen. Blev jättegott och mättande.
Kände mig dessutom frusen så varm soppa var perfekt.
Låg i soffan och somnade till en kort stund.

Resten av dagen blev det dusch, vila och dega vid tv:n.
Det räckte gott för denna dag.
Diskade redan på morgonen. Åt lite leverlåda till kvällsmat. Har ju i frysen.
Frysen ska tömmas har jag bestämt.
Det mat som ligger äter jag upp vartefter.
Likaså skafferiet.
Ett sätt att spara pengar.
Har den senste veckan bara tankat bilen och övrigt lagt ut 150:-
Snålar in på allt.
Framtidsplanering.
Kommer att sälja mitt förtält till husvagn i vår också.
Behöver den ju inte när vagnen är såld.

Min lediga dag blev ganska fylld av sysslor ändå.

Skönt att snart ha fått dotterns flytt klar.
En kostnad mindre för henne.

Av Sirpa - 14 januari 2020 06:45

Nu har jag inte hunnit blogga alls, knappt ens vilat, då det gått i 200 rent ut sagt.

Kom ju hemifrån Orsa Grönklitt med skidgänget i söndags.
Rengjorde bussen jättenoga, pussade och kramade Vsk Nallen och parkerade.
Då var klockan kväller redan och jag hade bråttom hem för att hinna äta och duscha innan läggdags.

Vskbussen blev så ren och fin att jag var sugen på att gömma den så ingen skulle hitta den och skita ner igen :)
Känns så grymt skönt att lämna renare efter sig än det jag själv fick i mina händer.
Hann ju putsa och feja i den medans jag väntade i Orsa.

Se bara så han blänker utvändigt

Sedan vid 21.30 tiden var jag isäng.
Så trött att jag var gråtfärdig.
Lederna värkte och jag mådde inge vidare
Somnade totalt slut.
Nova lite orolig då jag var så grymt slutkörd.

Väckningen ringde 3.30 på måndag morgon.
Dags för tidig Eckerökörning med en elev som skulle lära sig sträckningen och alla rutiner.
Gick upp motvilligt då kropp och knopp definitivt inte hade vilat klart.

Fixade kaffe med och på med kläder och smink.
Full fart till depå Hallstahammar där bussen stod som vi skulle ha.
Tankade min bil där på Circle K.
En läskig mack tycker jag för det är så ofta skumma typer som stryker omkring där.

In på depån. Fram med passagerarlista som låg i min mejl. Bussnycklar med och ut till det frysskåp till buss som stod och väntade
Därute hade min elev anlänt.
Vi skakade hand och satte igång att jobba direkt.
Startade igång den iskalla bussen.
Jag skulle köra ditvägen och han hem på eftermiddagen.

Visade honom depån lite snabbt.
Städade lite i bussen och fixade innan vi så kom iväg.
For till Köping och tog ombord första gästerna. Vidare till Hallstahammar igen för att visa vart vi hade hållplats.
Ingen skulle med där

For så till Västerås för att ta ombord mina goa stammisar Ritva och Arne som jag är så glad att träffa.
Har bloggat om dessa två härliga människor tidigare. De har åkt Eckerö i över 25 år.
Kul att få presentera dem för min elev.
Han blev lika förtjust.

Sedan for vi till Enköping, båda stoppen där och sist stannade vi vid Örsundsbro.
Vi fick bara med 16 gäster denna tidiga måndagsmorgon
Lugnt och skönt hela vägen.
Mycket trafik som vanligt men vi behövde ju inte stressa nånstans då vi hade så få gäster.

Jag var noga med att presentera min elev för alla och vi trivdes allihopa i bussen. Stannade vid macken utanför Uppsala för kiss/rök och kaffepaus.
Alltid lika uppskattat.
Då hade jag själv varit igång i nästan 5 timmar redan.
Fick mazarin båda två av goa Ritva.

Åkte sedan lugnt och fint till Grisslehamn.
Släppte av alla och fixade bussen, låste den och gick ombord.
Jag måste åka med båten denna gång då min elev skulle visas alla rutiner.
Ingenstans fick vi att vila då hytterna renoveras och konferanshytten var upptagen.

Vi åt mat och sökte sedan efter nån lugn vrå att vara i som inte fanns.
Lite folk ombord men de få som fanns var utspridda överallt.

Gick ut på däck och tog lite foton i det soliga vädret. Det kändes toppen med solen.
Men jag var så trött!!
Kroppen skrek efter vila.

Lade mig på golvet i lekrummet för att få sträcka ut mig en stund. Det gick inte.
Iskallt och ett himla liv från folk som var bredvid i kafeterian.

Gick omkring uppgiven och letade viloplats.
Kände att jag kraschar om jag inte får vila nånstans. Ta en kort tupplur och ladda batterierna som var helt uttömda på energi.
Två förkortade dygnsvilor i rad och sen detta blev för mycket
Min elev hade sträckt ut sig i kafeterian på en sittplats, så jag gjorde likadant.

Det var så vi tillbringade resan.
4 1/2 timme, halvsittande i en hård sittsoffa, i en kafeteria med folk omkring oss.

Hemfärden gick bra.
Eleven körde och jag satt framme i guidestolen. Allert hela vägen då jag var instruktören.
Han körde jättebra och vi kom fram dit vi skulle. Kramades om av tacksamma gäster och släppte av vartefter.
Sist Köping.
Sedan full fart till depån för tank, tvätt, toatömning, påfyll sanervätska och spolarvätska.
Det hade slagit om och blivit jättehalt när jag åkte hemåt straxt innan 20.00 på kvällen.

Eleven var redo för egen körning helt klart.
Mejlade min chef det när jag kom hem.

Kraschade fullständigt hemma och bara låg i en hög i soffan.
Helt slut på energi, värk i hela kroppen och illamående av trötthet
Fick i mig lite kaffe och macka.

Nu blev det för mycket med dessa dagar.
En hel veckas arbetstid på tre dagar!!!

Hur mycket till ska jag orka.
Det här sättet att jobba kommer att ta livet av mig. Jag hinner inte vila tillräckligt.
Inte sova, inte göra nåt hemma bara jobba och fara omkring.

Visst har jag roliga dagar och härliga gäster.
Men jag måste få vila också.
Återhämta mig emellan körningarna.

Nu är jag helt slut i säkert ett dygn och massor att göra privat.

Ledig idag.
Tur det, annars har jag tuppat av

Av Sirpa - 12 januari 2020 12:00

Vsknallen och jag är ett bra team.

Vi delar på kaffe och frukt

Han börjar ju bli en berest herre och hittar nästan överallt:)

Av Sirpa - 11 januari 2020 15:30

Tvättade bilen, pantade en massa tomflaskor och handlade på Maxi Hälla när jag fick uppleva denna helt underbara soluppgång.

Blev magisk i speglingen på min bil.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards