Alla inlägg den 29 februari 2020

Av Sirpa - 29 februari 2020 19:01

Vi har bäddat ner oss i våra rum vi tre förare som ska köra imorgon.
Upp 2.00 inatt för att packa ihop, klä oss, starta bussarna så de blir varma, fixa med frukost och kaffe.
Vi ska vara framkörda i Mora 3.15 för att köra Vasaloppsåkare till Sälen.

Det har spelats hockeymatch i ishallen intill där vi bor och det är ett himla liv utanför.
Orsa har vunnit och det skrålas och vrålas.
Hoppas alla snart åkt härifrån så vi får möjlighet till våran vila innan körning.

Vi kommer också att återvända hem till Västerås och hinna städa ur bussarna innan 10 timmars ramen är nådd.
Vi har 4 timmars körning hem och vet inte alls hur vi kommer loss i Sälen och kan åka iväg. Trafikkaos kommer råda överallt i samband med Vasaloppet.

Så väskorna är packade sånär som på sängkläder och necessär.

Av Sirpa - 29 februari 2020 18:42

Besökte idag med mina kollegor Rovdjursparken i Grönklitt Orsa.
Helt fantastiskt väder fick vi med strålande sol från klarblå himmel.

Fick se lite djur också.
Jag är ju inte så förtjust i att vi människor spärrar in djur för att beskådas.
Det var stora ytor och bra det som fanns.
Slår ju inte frihet förstås.

Tog lite foton.

Hela sträckan att gå runt parken är 3,5 km så det blev nästan en mil idag som jag var ute och gick i friska luften, om jag räknar med det jag gick imorse.

Stegräknaren visade på det iallafall.

Vi åt sedan lunchbuffe på restaurangen innan återfärd till gokaffe och semla.
Handlade semlor på Ica

Av Sirpa - 29 februari 2020 08:43

Imorse vaknade jag vid 5 tiden.
Hade huvudvärk och började dagen med vatten och alvedon.
Vet att huvudvärken kommer sig av att jag drack för lite igår under mina körningar.

Ville inte dricka då det var tätt mellan körningarna och dålig tillgång till toalett.
Fick igång toan i min gamla buss efter några timmar. Den hade nog varit frusen och tinade när jag körde mycket och bussen blev ordentligt varm.
Då var det redan kört med vätskan i min kropp.
Går ju inte att dricka ikapp och tro att det fixar sig. Drack normalt. Var ju heller inte törstig då det var så kallt ute och jag frös mycket

Fick bukt med huvudvärken medans jag stökade i köket. Drack kaffe och åt macka innan jag bytte om och gick ut i den kyliga morgonen.
Väderappen visade på -7 så det bet lite i kinderna.

Gick till bussarna och de sov ännu.

Traskade så vidare neråt Orsa centrum.
Hade kyrkan som mål och det var enkelt att gå nedför den långa backen.
Några få människor ute bara i den tidiga Lördagsmorgonen.
Gick runt i centrum lite och tog foton.

Järnvägshotellet såg inbjudande och trevligt ut. Där hade vi ju kunnat få bo istället för den iskalla och smutsiga baracken vi nu får härbergera i.
Jag förstår att vi inte får kosta pengar men jag känner ändå att mitt nänniskovärde är större än att jag ska behöva bo tre nätter i utrymmen som vi nu har tillgång till.

En barack intill Ishallen i Orsa.

Gick vidare till kyrkan som är jättefin.
Hoppas jag nångång kan gå in i den och titta.
Tog lite foton och njöt av friden.

Vände sedan åter tillbaka och tog mig flåsande uppför den långa backen.
Lite kämpigt med andningen i kylan men det som gjorde ont var mina frusna fingrar.
Tänkte inte på att ta med mig tjockare vantar utan hade bara tunna träningshandskar.

Gick förbi bussarna igen innan jag tog mig åter in i det varma köket i baracken.
Korridoren är iskall. Ingen uppvärmning alls.
Duschen och de rum vi använder är nu varma efter de två nätter vi bott hittills. Det känns ju bra.

Det blev 5 km iallafall som jag traskade på under den timme jag var ut.
Kändes toppen att hälla upp kaffe och pusta ut i köket innan det var dags att byta om

Så var Orsa också en del av mina långpromenader.

Av Sirpa - 29 februari 2020 08:23

Har nog lite klaustrofobi då jag inte gillar instängdhet.
Den här helgen sover jag i en våningssäng som det känns lite sådär obehagligt i.
Visst kan jag sova i överslafen men då kommer taket så nära och det känns nästan värre.

Larvigt kanske men jag vill inte utsätta mig för mer än jag måste.
Sova är ändå viktigt och ska få vara tryggt.

Av Sirpa - 29 februari 2020 06:02

Lägger ut lite bussbilder från Stafettvasan.

Skriver mera senare.
Det är lite hektiskt just nu.
Stora Vasaloppet imorgon och mycket körning.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards