Alla inlägg den 2 mars 2020

Av Sirpa - 2 mars 2020 08:36

De senaste dagarna har varit rätt tuffa och jag är trött.
Ordentligt trött!

Ska försöka vila idag.

Småplockar lite i husvagnen.
Har tvättat upp jobbkläderna i husets tvättmaskin.
Åt frukost med äldsta dotter och barnbarnet.

Ligger nu och tittar på småfåglarna som lever om runt i busken utanför husvagnsfönstret.
Tuppen hojtar i hönshuset och Nova sover förmiddag på sin egen specialplats bakom sängen.

Jag behöver smälta intrycken från helgens jobb och boendet vi hade.
Allt krävde sin kraft och det är därför jag är så sliten idag
Två dagar ledigt som tur är.

Av Sirpa - 2 mars 2020 05:48

Redan 1.50 på natten till söndag gick jag upp, i den kalla baracken vid Orsa Ishall, där vi bussförare bodde under tre nätter.
Min rygg var jättestel och höfterna värkte av den hårda madrassen i sängen.

Väskorna stod redan färdigpackade sen kvällen innan och jag längtade hem.
Hade sovit riktigt dåligt då det kvällen innan varit hockeymatch i hallen intill och det var livat runt baracken några timmar till efter matchslut.
Nattvilan blev därför alldeles för kort.

Klädde mig, fixade till kaffe, bredde smörgåsar att ta med. Kunde ju inte äta nåt vid den tiden på dygnet. Tog två värktabletter för att slippa smärtan i höfterna.
Ut och startade en bångstyrig, fryskall buss som stod parkerad en bit bort.
Kollegorna också. Igång med motorerna 2.30 Det snöade för fullt och marken var täckt av snö, blåste iskallt.
Packade det sista och sedan åkte vi iväg 2.55 mot Mora och Rosa Huset där vi skulle lasta.

Kände mig stressad och trött. Inte mitt vanliga morgonpigga, glada jag. Säkert bristen av sömn och smärtan i kroppen.

Där i Mora var det som en mystack av bussar, funktionärer och bussförare.
Skidåkare stod redo att gå ombord på bussarna.


Det snöade och blåste kallt och skidåkarna ville in i bussarna så snart som möjligt.

Bussarna stod i långa rader och nya anlände hela tiden.
Skulle tippa på att när jag kom dit stod där redan 40 bussar, om inte mer, redo att lasta.

Informationen vi fått innan var minimal och vi fick söka info själva på plats för att veta vad som gällde. Kollegan hämtade de lappar vi måste fylla i för att få betalt för körningen.
Detta måste skötas noga så arbetsgivaren fick sina pengar.

Satt i min buss och väntade i värmen.
Kollegor kom in och frågade mig om vad som gällde och jag svarade så gott det gick.
Många förvirrade då infon var så knapphändig.
Det var en både kul och lite otäck spänning som hängde i luften
Vi visste iallafall att när vi väl kört fram så gällde det att lasta blixtsnabbt och komma iväg direkt.
Få in skidorna i bagageutrymmena, åkarna ner i säten, igen med luckor och iväg.
Snabbt och effektivt.
Inget problem för mig som gillar struktur och effektivitet.

Jag skötte mitt bra och kom iväg perfekt
Alla åkarnas rumpor i sätena och mot Sälen i en konvoj med bussar och bilar.

Sedan körde vi på.
Mot Oxberg, Evertsberg och vidare...
In på en liten skogsväg de sista 8 kilometrarna.
Det snöade ordentligt och ingenstans var det plogat
Vindrutetorkarna kläggade igen och jag kämpade för att få bort klumparna av snö som satt på dem.
Drog på torkarna på högsta hastighet och spolade samtidigt.
Spolarvätskan löste upp klumparna och torkarna slog mot sidorna så klumparna släppte vartefter.

Ett äventyr bara det, att kunna se vart jag körde i snöfallet.
På skogsvägen var det max 30 km/h som gällde. Glashalt under snön och en bärgare stod redo halvvägs, ifall nån skulle kana av vägen.
Tror knappast han fick nå jobb den morgonen. Det var ju proffsförare ute och körde.

Jag tog allt med lugn och ro. Gjorde det jag skulle och allt gick perfekt.
I bra tid anlände vi till starten i Sälen och lastade ur.
Även där stod vi bussar i långa led.
Himmel så bussen såg ut invändigt efter den drygt timmeslånga färden till Sälen.
Bananskal, tomflaskor, lera, använda skavsårsplåster, våtservetter, energikakor och annat kladd överallt!!
Toaletter nerbajsad och tvärstopp.
Ingen hade besvärat sig med att spola.

Jösses!!!!

Jag fick ett riktigt skitjobb med att lösa stoppet i toan och få bort allt papper och bajset. På med plasthandskar, stänga av hjärnan och jobba på.

Vill du byta jobb med mig i det läget :) Haha!!

Efter saneringen och en stunds meditativ andning i frisk luft.
Tvätt och spritning av mina händer så var det dags att hämta den frukostpåse vi förare skulle få på plats.

Tror du att jag var hungrig :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards