Alla inlägg den 18 mars 2020

Av Sirpa - 18 mars 2020 19:49

Hittade i mina kartonger idag vantar som jag fick för några år sedan när jag hade besvär med svullna fingerleder
Det är nå små pluttar med koppar vid lederna som ska hjälpa på nåt vis.

Om inte annat så är de värmande och bara det ger lindring
Äter sedan igår kväll antiinflammatoriska tabletter för helt klart är det inflammation jag fått i fingerlederna då de är så svullna, röda och värkande.
Har tagit tabletterna noga idag för att hjälpa min kropp som jobbar på med att läka.

Försökt att vila så mycket jag bara klarat av.
Blir lätt rastlös fast jag är jättetrött och behöver vilan.
Somnade till två korta stunder på eftermiddagen i sköna varma husvagnen.

Nova försöker hjälpa mig att lindra smärtan
Hon slickar på mina fingerleder och försöker lägga sig så hon värmer mina händer.

Sedan somnar hon och är helt borta för omvärlden när hon laddar sina egna batterier.

Av Sirpa - 18 mars 2020 19:30

Idag åkte dottern och jag ut till ett helt underbart växthus som ligger några kilometer bort bara.
Visste att de haft öppet ett tag och jag ville komma bort ett tag från husvagnen och smärtorna i händerna.
Få nåt annat att tänka på.

Det var verkligen värt åkturen då det var så fint där med alla små plantor som växte och frodades för fullt.

Några sorter var redan i full blom så vi bara gick där och njöt.

Det slutade med att jag köpte med små påskliljor i krukor och sedan en annan sort som jag nu inte kommer ihåg namnet på.
En fin vårblomma iallafall.

Jag kommer att köpa Pelargonier därifrån sedan när det är säsong.

Annat också då de är prisvärda, vackra och frodiga.
Köpte därifrån förra sommaren till balkongen i stan
Flera av dessa växter har jag övervintrat.
Murgrönor bland annat.

Vilade en stund efter hemkomst och sedan planterade jag en del av blommorna.

Det kommer att vara mycket som växer och blommar runt huset denna sommar.

Av Sirpa - 18 mars 2020 01:06

Slocknade ju så tidigt igår kväll att jag sedan vaknade vid 23.30 tiden och fattade knappt vart jag befann mig.

Kände mig fullständigt mörbultad.
Händerna som ömmande svullna klubbor.
Olustig i hela kroppen
Hade sovit riktigt tungt i över 4 timmar
Kände att jag behövde upp och röra på kroppen.
Toabesök först och sen lite nattmat till Nova som påstod att hon var hungrig.

Jag är ledig från jobbet resten av veckan.
Tar ut tre dagar ATF först så jag får vila och läka mina händer.
Det är tid som arbetsgivaren ger oss varje år. Arbetstidsförkortning.
Jag har nu 24 timmar där som jag kan ta ut nu när det är så lite jobb.

Hade annars fått lov att bli sjukskrivning.
Kan inte städa bussar med smärtan.
Säkert har jag inflammation i fingerlederna nu och det måste vila.

Får se om jag tar några semesterdagar.

Hoppas det kommer nån körning nästa vecka. Vi får se hur jag mår då.
En dag i taget

Har nu tagit en kopp kaffe.
Nya tabletter och känner hur trött jag är.
Klockan är snart 1 och jag ska sova vidare.
Ute blåser det som vanligt.

Känner mig som firren på fotot....

Av Sirpa - 18 mars 2020 00:45

Tisdagen blev en dag fylld med uppgifter som innebar avslut på kapitel i mitt liv som jag jobbat med ett tag.

Sov lite längre än menat först då smärtan i händerna höll mig vaken på natten.
Hörde när svärsonen åkte till sitt arbete vid 6 tiden. Somnade om
Vaknade när äldsta dotter och lillgrabben åkte till jobb och skola.

Då först började jag röra på mig och gick upp. Yngsta dottern och lillan åkte iväg. Hon körde lillan till skolan och kom sen hem och vi åt frukost inne i huset.
Jag var seg och jättetrött.
Mycket att uträtta under dagen så energi behövdes.

Händerna jätteömma och svåra att använda. De ville inte lyda och jag tappade saker och fumlade.
Tog med mig det som behövdes och åkte mot Västerås.

Ringde mamma från bilen.
Nu börjar hon äntligen ta detta med Coronaviruset på allvar.
Vid vårt förra samtal viftade hon bara bort problemet och skulle inte vara mer försiktig fast jag sa åt henne då att hon skulle hålla sig från människor.
Nu förstod hon att det är ett allvarligt läge för henne som är i riskzoonen som gammal och sjuklig.

Jag vågar inte hälsa på henne just nu när jag varit ute bland så mycket människor under min Sälen jobbhelg.
Dessutom har jag fullt sjå med att orka med det jag har ikring mig i övrigt.
Det går ingen nöd på mamma.

Ska ta en av mina lediga dagar framöver här och åka till henne och stanna några timmar. Handla med det hon behöver.

Vi pratade hela vägen från Eskilstuna till Västerås.
Sedan kom jag fram till sjukhuset i Västerås och gick in för att återlämna Ekg mätaren.
Därinne var det väldigt lugnt
Stora skyltar uppe och besöksförbudet på avdelningarna.
Jag gick snabbaste vägen till Fysiologen
Återlämnade mätpinne och papper som jag skrivit på till min hjärtläkare och gick sedan raka spåret ut igen i friska luften
Hade spritservett med mig som jag torkade av mig med innan jag satte mig i bilen.
Checkade ut parkering först.

For sedan ut till Hälla. Hade timmar på mig innan det var dags för lägenhetsbesiktningen. Bytte ut 4 tuber med kolsyra till de tre Sodastreamers vi har
En i huset och varsin i husvagnarna.
Bra få det gjort när jag ändå var i stan.
Handlade det som behövdes på Willys
Toapappret lyste med gapande tomma hyllor.
Begriper inte varför folk hamstrar toapapper
Märklig prioritering

Men människan är ju underlig.
Beter sig på de mest konstiga vis vid krislägen. Ja annars också för den delen.
Corona är ju ett influensavirus, inte magsjuka.

Gick sedan in en sväng på Öb också.
Köpte vita soppåsar då de gråa jag handlat tidigare inte funkar i sorteringen här i Sörmland.
Det är färgsortering i soptunnan
Vitt är restavfall. Det gråa var nog metall om jag minns rätt
Nu kör ju vi bort metall, glas, plast, kartong och sånt till miljöstationer när vi ändå passerar.
Tunnan hemma är ju inte så stor.

Köpte med en vacker bukett tulpaner.
Åkte till lägenheten. Parkerade i garaget en sista gång. Gick upp och gjorde klart det som var kvar av städningen
Skurade golv och finputsade lite
Bar ner stolen, skurhink och mopp, dammsugare och rengöringsmedlen som var kvar, till min bil.

Var klar med allt en timme innan Yvonne från Masmästaren skulle komma och besiktiga lägenheten.
Satte mig på golvet och tittade på mitt jättejobb som jag gjort.
Det doftade fräscht och blänkte rent och fint överallt.

La mig ner till sist, var så trött och händerna gjorde så ont
Fixade min Deklaration i mobilen i Skatteverkets app.snabbt och smidigt.
Kommer få tillbaka några tusenlappar.
Välkomna pengar i sommar.

Hann resa mig upp och stod en stund och såg ut när Yvonne anlände.
Hon såg sig omkring och antecknade de skavanker som lägenheten har.
Jättenöjd med min städning och vi pratade ikring överlåtandet till nästa hyresgäst.
Jag hade ringt honom tidigare och berättat att allt nu blir klart.
Han får då tid på sig att flytta in i lugn och ro och städa ur sitt innan Mars månads slut.

Vi avslutade jag och Yvonne med att jag gav henne tulpanerna och tackade för åren hos Masmästaren som hyresvärdar
Hon blev överraskad och glad.
Vi kramades inte utan gnuggade armbågar i dessa Coronatider.
Funkade det med.

Sedan sade jag hejdå till lägenheten. Yvonne låste och sedan öppnade hon åt mig i garaget så jag fick ut min bil.
Vinkade hejdå och körde hemåt.
Kändes lite märkligt att mitt slit nu var klart, med gott resultat dessutom.

Tack Västerås!
Nu är det Eskilstuna som är min bostadsort på full tid.

Åkte hemåt och ringde till min fina vän och berättade hur jag kände mig.
Han var glad över att mitt slit nu var över och att jag skulle få vila i mitt liv också, inte bara jobba, flytta grejer och städa.

Anlände så helt färdig i kropp och knopp till mina nära och kära på gården.
Lastade ur det jag handlat. Resten fick vara kvar i bilen.

Tankade på vägen hem.
Bensinpriset nere i 12.88 Från att ha varit uppe i över 16 kronor
Världen är i gungning i Coronans spår.

Åt mat med barnbarnen.
Kröp in i min vagn vid 17 tiden. Krafterna helt slut. Orkade ingenting. Fick värktabletter av dottern som jag tog mot smärtan i händerna och fingrarna
Unnade mig en kopp gokaffe och en stor marcipan pistage bar som jag tryckte i mig utan dåligt samvete.

Kröp ner i varma bädden och slocknade innan klockan ens var 19.....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards