Alla inlägg den 21 mars 2020

Av Sirpa - 21 mars 2020 19:10

Idag har vi självklart rockat sockor

Av Sirpa - 21 mars 2020 02:59

Vi människor verkar vara som djuren.
När vi inte är helt kry så sover vi mycket.
Det har jag nu fått känna av de lediga dagar jag haft sen flytten blev helt klar.

Vissa nätter har varit helt hopplösa med totalt söndertrasad sömn som bara varit frustrerande.
Sedan har det följts av medvetslöshet i stort sett.
Som nu inatt.
Först sov jag mitt på dagen i nästan två timmar, fast det var solsken ute och helt ljust i husvagnen, med Nova värmande på magen

Sedan gick jag och lade mig redan vid 19 tiden igår kväll och somnade djupt efter att ha kommit till acceptansen att jag inte har den ork jag brukar ha och behöver vila.
Vila i mängd och parti.
Min vila består inte bara av att ligga som en padda i sängen utan i att jag gör bara sånt jag känner att det är kul och som jag gör i den mängd kroppen orkar.

Som igår med stallet.
Det var jättekul att vara där och mocka, fixa och dona. I ett tempo som är ok för min trötta kropp
Sedan på det en drygt 3 km promenad med dottern på hästryggen.
Det var kyligt och blåsigt men ändå skönt ute
Visst krävde det kraft och energi att vara med och hålla när pålle dummade sig.
Men det tog jag ju igen sen när vi kom hem och jag lade mig att vila efter lunchmat.
Somnade och sov djupt och skönt.

Sedan gick det ju bara några timmar tills jag sov för natten.
Även Nova sov jättedjupt och lugnt precis intill mig.
Det blev 6 timmar helt ostörd sömn.

Nu har jag ledigt Lördag och Söndag.
Hinner komma ännu mera i balans innan det är dags att börja jobba igen.
Mina händer är så mycket bättre och jag tog bara ett par värktabletter igår.

Det är turbolenta, intensiva och energikrävande veckor jag nu lagt bakom mig. Så skönt att ha det ur världen.
Känns nästan overkligt att jag gjort nästan allting ensam.

Nu är jag här, på plats i husvagnen som är så grymt hemtrevlig och mysig. Nova och jag har det kanonbra här i väntan på att huset ska bli ledigt för inflytt.
Dottern och jag planerar för fullt hur vi ska lägga upp allt vårt i huset.
Hon och Lillan ska ju ha hela övervåningen.
Båda får rejäla sovrum och en stor hall helt till eget förfogande.

Badrummet är däruppe så jag kommer att använda mig av den bara, det övriga är helt deras eget privata.

På nedre plan finns mitt sovrum.
Alldeles lagom för mig.
Sedan delar vi på tv rum, matrum och köket.
Nere finns också toalett och tvättmaskin, torktumlare.

Källaren kommer vi göra iordning för förvaring av allt som går att ha därnere
Ordentliga hyllor och ordning.
Funderar också på att köpa dit en begagnad grovtvättmaskin för häst och hundtvätt samt mattor.

Huset behöver strykas på en vända med falu rödfärg. Framförallt den sidan där solen ligger på hårdast
Fönstren måste målas om.
Det är sånt vi kommer fixa med själva vartefter, lite i taget, det vi orkar och hinner.
Vi hyr ju huset så det är en kostnad vi inte bär ensamma.

Vi tänker redan i vår börja med väggen vid grovingången. Den är mest ansatt.

Det känns bra att ha kommit såhär långt nu med allt. Att vi är här på plats, med tidigare bostäder borta ur planeringen
De kostnaderna finns inte mera.
Nu kan vi focusera på framtiden.

Vila i form igen efter det grymt intensiva
Hoppas på att det kaos med virusattacken snart ska plana ut och att den ska ge världen en påminnelse om människans litenhet och sårbarhet.
Likaså att vi lär oss något av detta.
Värdesätta varandra och inte bara lägga kraft på att fly från verkligheten in i cyberrymden.
Vi lever här och nu på denna jord.
En jord vi behöver vårda och värna om, inte bara förbruka.

Landa i det riktiga livet och tänka till.
Minnas vårt ursprung och inse att våra hjärnor inte är skapade för det intensiva tempot aom vi själva skapar.
Hjärntrötthet är inget att sträva efter.

Lära oss att vara mera självförsörjande och inte binda upp vårt land på världens ekonomi totalt.
Värna om det egna, gynna närproducerat och tillåta kreativitet i det egna landet
Vi kan bara vi tillåts att bli det vi en gång var.
Ta tillvara individers goda vilja, ta hand om vårt.
Vi måste inte vara bror duktig inför hela världen. Vi måste ta hand om vårt eget land först, våra gamla ska inte behöva stå bostadslösa och tas om hand av frivilliga med goda hjärtan.
Det ska få plats i vårt sociala skyddsnät.
I den skatt vi alla betalar för att ha eget fungerande system
Vi ska inte ge bort det vi ha till girighet från annat håll.
Vår välfärd ska stanna i vårt land
Vi ska inte göda hela världen, så fungerar det inte.
Det globala är inte det ultimata.
Det blir för stort för våra hjärnor. Vi mäktar inte med det.

Vi människor är i grunden lata rövhattar och det kommer alltid vara många som ska snylta på fungerande system, som girigt glufsar i sig utan att själva anstränga sig det minsta. Sånt måste minimeras.
Vi ska samarbeta i vårt land, jobba tillsammans och kämpa för det vi har
Det som våra föräldrar en gång skapade för att vi skulle få det bättre än vad de hade när de växte upp
Allt detta har gått övestyr
Vi glömmer det egna för att dunka rygg och vara duktiga globalt.

Vi måste backa bandet nu.
Se vad som blev fel, göra om och göra rätt
Nu har vi chansen till det, när naturen ruskar om oss och ger oss möjligheten att få en omstart.

Mina tankar svävar iväg nu i natten.
Men det är ju precis det här jag pratat om under de senste två åren
Ekorrhjulet snurrar för snabbt, vi hinner inte med och någonstans måste det ta slut.
Det här är början på slutet om vi inte lyssnar på larmet som tjuter, från vår egen natur, från vårt ursprung
Vår värld mår inte bra, den är sjuk.
Ett virus som vi inte ser med blotta ögat styr oss nu.

Sprider skräck och förgör oss, våra liv och det samhälle av stress, galenskap och habegär vi så många styrs av.
Försök att förstå varför detta sker så kommer det att ordna sig på ett bra sätt.

Leta efter våra grundvärderingar
Vad är viktigast för oss i vårt liv.
Är det familjen, närheten till varann, naturen, havet, friheten på vår vackra planet.
Eller är det jakten på status, makt, pengar, värsta bilen, båten, semestrarna och skrytet över framgång.

Vilket är viktigast?!
Vilket är det som är LIVET.

Jag har tagit steget iallafall att återgå till närheten av naturen
Flyttat ut på landet
Till mina barn och barnbarn som är viktigast för mig. Jag vill gå ut igenom dörren och känna gräset under fötterna, se stjärnhimlen om natten och andas frisk luft.
Höra tystnaden och friden.
Inte behöva vara rädd för den jag möter på vägen.
Jag behöver inte värsta huset.
Jag hyr ett gammalt underbart hus som bär många minnen och berättelser sedan snart 100 år tillbaka.
Klipper mitt gräs som inte är perfekt kantad
Odlar lite grönsaker, har några höns som sprätter fria, plockar äpplen om hösten från egna träd och handlar närproducerat kött.
Från djur som jag själv ser gå ute och må bra

Jag valde att lämna stan, stressen och det ständiga larmet.

Arbetet finns där ändå fast jag flyttat. Jag får åka lite längre och vill jag så är det bara att byta jobb

Nu lever jag med närheten till två av mina barn och dras barn.
Mitt tredje barn lever också på landet fast inte här. Det umgänget vill jag också få värna om mera.

Mina nära och kära är viktigast för mig
Min familj, mina avkommor.
De som kommer att föra minnet av mig från mina steg här på jorden vidare.

Jag vill inte bli en siffra i statistiken över människor som stressade ihjäl mig.
Eller hamna på gatan bostadslös, frysande och rädd.

Jag har inte behovet av att vara väldens samvete. Det räcker yppeligt att värna om de närmaste.

Nu ska jag sova några timmar till

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards