Alla inlägg den 22 mars 2020

Av Sirpa - 22 mars 2020 20:32

Fick igår vetskap om att jag och min sambo tydligen delar vattenglas :)

Jag har i husvagnen ett glas stående framme som det oftast är upphällt bubbelvatten i.
Kör i min SodaStream och har flaskor i kylen.
Låter glaset stå så jag kommer ihåg att dricka vatten som jag vissa dagar är riktigt dålig på.
Glömmer bort det och har sedan huvudvärk dagen efter

Jag tyckte att detta med glaset var ett smart och enkelt sätt att påminna mig själv.
Vattnet kunde ju inte stå där så långa stunder då det inte var så gott när det blev rumstempererat.

Hörde igår när jag låg i min bädd att något lät vid diskbänken.
Det visade sig vara min vackra sambo Nova som stod och drack ur mitt vattenglas.

En katt som dricker bubbelvatten hade jag aldrig stött på tidigare.

Det innebar alltså att vi under en veckas tid delat glas hon och jag.

Inte så speciellt aptitligt må jag medge men samtidigt kunde jag inte låta bli att skratta åt hysset.
Matte och katt dricker ur samma glas

Av Sirpa - 22 mars 2020 20:05

Nu ligger det 10 ägg i Kläckningsmaskinen och gosar fram till Långfredanen då vi hoppas på att det ska titta fram lite näbbar.

Om ett tag ska vi lysa äggen och se om något händer inuti.
Men nu måste de ligga helt ifred därinne i lagom värme och perfekt atmosfär för att bli till nya liv.

Av Sirpa - 22 mars 2020 19:50

Det är något så härligt magiskt med kvällar på landet, när vinden mojnat och det är alldeles tyst.

Jag kan stå ute och bara andas in friden och känna hur själen får ro.

Nu ikväll var det sådär vackert med det sista ljuset på himlen innan mörkret tog över helt.
En stark stjärna syntes på himlen och det var som ett blåaktigt sken över trädens toppar.

I lyktan på bordet, utanför husvagnen har jag tänt ett ljus.
Ett ljus som brinner i flera dygn.
Det brinner för alla de människor som fallit offer för Coronavirusets framfart.

Det brinner i bön över att detta otäcka snart ska vara över och livet kan återvända
Med hopp om att människan lär sig något av detta och blir mer ödmjuka.

Av Sirpa - 22 mars 2020 14:29

Det är någonting som kommer att behövas utav med den stora trädgård som medföljer det hus jag och dottern hyr.

Vi har ju redan börjat med att klippa några äppelträd och räfsa omkring bland gamla höstlöv

Nuvarande hyresgästerna kommer att ta med sig sina redskap vid flytten i Juni och allt vi behöver finns heller inte att låna.

Åkte till Jula idag för att checka vad som fanns.
Hem följde två räfsor i olika storlek och material.

En sekatör som behövs överallt.
Träden, buskarna och rabatterna.

Lite gräsfrön till hönsgården som nu är i vila.
Den är lerig och inget växer där längre så vi kommer att bygga om och så nytt gräs där det är kalt nu.

Hönsen traskar ju omkring fria under dygnets ljusa timmar så det går definitivt ingen nöd på herr tupp och hans fruar.
Hönsgården är mera till för höst och vinter sedan.
Den ska också bli rovfågelsskyddad.

Sedan köpte jag en Grensåg som kommer till stor användning vid klippning av vidare fruktträd
Många äppelträd är jättegamla och vildvuxna.
Vi tänkte beskära och väcka dessa till liv igen kommande åren

Samt en billig liten Fogsvans som kommer till användning överallt.

Nu är ju inte detta några proffsgrejer men tanken är att vi sen vartefter skaffar bättre grejer. I dagsläge finns inte ekonomi till det och bättre att ha något än inget.
Behovet finns ju.

Köpte också två fågelmatare till nästa säsong, till de söta vildfåglar som bor ikring gården
Klart att de ska ha sitt som de är van vid.


Var så förvånad över att det var så mycket folk på Jula.
Inte nån trängsel men ändå många för att vara dessa tider.

Skönt se att alla inte lever i en hysterisk skräck.

Av Sirpa - 22 mars 2020 14:13

Satt idag upp en ny Vimpel i flaggstången utanför huset.
Den blev verkligen ett vackert inslag mot klarblå vårhimmel.

Vinden går hårt åt vimplar och flaggor.
Tog ner den gamla vimpeln igår som var mer lik en gammal utnött disktrasa.

Av Sirpa - 22 mars 2020 06:59

Igår ägnade vi oss åt att plocka nedfallna kvistar och grenar på tomten och i hästhagen.
Eldade upp dessa i en halv tunna.
Det var nästan vindstilla så det gick hur bra som helst.
Jag, dotter och barnbarnen jobbade på med det. Barnbarnen tyckte det var kul att hämta pinnar och mindre grenar till elden.
Dottern matade elden medans vi andra vandrade omkring. Blev nog en hel del steg under de timmar vi jobbade på.

Det är ett vårtecken från när mina barn var små och vi bodde på landet, att elda skräpet som blivit under vinterns oväder.

Krattade gamla torra löv och lade dem i komposten. Även där hamnar mindre kvistar.
Jag jobbade med att få bort ogräsrötter från vinbärdbuskarna och grusgångens kanter.
Det är också perfekt att göra på våren innan allt fått fäste. Så mycket lättare.

Fikade i vårsolens värme i lä. Skruvade ihop min utegrupp som tidigare stod på balkongen i lägenheten.
Gott med kaffe i solen.

Så härligt att vara ute i timmar i den snart egna trädgården :)

Tiden går fort nu och på måndag kan jag börja jobba igen
Känner att jag fått vila och återhämta mig bra de sista dagarna
Början av veckan var ju så grymt tuff med smärtan i händer och fingrar och ändå slet jag med flyttstädningen.

Har man inte råd att anlita städfirma så får man slita ont, så är det bara


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards