Alla inlägg under mars 2020

Av Sirpa - 25 mars 2020 08:04

Det är så mycket som rör sig i mitt huvud just nu och jag vill sortera att tag först innan det kommer ner i ord här.

Det är allt detta ståhej med Coronan som jag tar på fullaste allvar vad gäller smittan.
Kör ju linjebuss nu den här veckan och det är en hel del människor som finns i min närhet.

De första två stolsparen närmast mig är spärrade så ingen ska sitta där och hosta rakt på mig medans jag kör.
Det känns ok tycker jag.
Mer än så gör jag inte i stunden.
Tar inte i folk, håller avstånd och det gör även resenärerna och det går bra tycker jag.

Sedan är det svårt med mina fina kollegor.
Jättesvårt att inte kramas som vi brukar, en del av oss.
Fick en jättekram igår av min nära kollega som jag delar Vsk körningarna med.
En kram som jag verkligen behövde.
Han tillhör riskgruppen delvis, med sin hälsa, men kämpar på och vägrar bli hemma och isolera sig.

Det känns i övrigt som ett Standbyläge där vi bara går och väntar på någon form av besked.
Vad kommer att hända?
Hur illa kommer detta bli för oss med jobbet.
Måste någon av oss gå eller får vi jobba vidare.

Jag lider så fruktansvärt med mina kollegor på bussföretag som nu tvingas lägga ner.
Lider med alla mindre företag som har ett helvete nu och inget vet om sin framtid.
Människor permitteras överallt och sjukvården går fullständigt på knä under bördan de har på sina axlar.

Vår värld mår skit just nu.

I detta vill jag själv göra något för att hjälpa till, men jag vet inte vad.

Det är mycket som bubblar i mitt huvud.
Det jag nu skrivit är bara en liten bråkdel av allt.
Kommer mera, var så säker



Vi skyddar oss så mycket vi bara förmår i vårt nu väldigt utsatta yrken.
Oron finns men ändå ett stort hopp i det mörka molnet

Av Sirpa - 24 mars 2020 09:28

Kände mig som en nybörjare igår måndag när jag skulle lära mig skolturer i Hallstahammar.
Dessutom två helt olika bussar som jag inte ens hade petat på tidigare.

Jo, en av dem för ca 1 år sedan.
Gamla bussar med egenheter som bara den som kör dessa ofta vet om.
Inget fel med gamla bussar. Vår verkstad är jätteduktig och hjälpsam om det är något jag undrar över.

En kollega följde med på skolturerna så jag fick se hur de skulle köras.
Det bar iväg en bra bit ut på landet i skogarna så jag var tacksam över hjälpen.
Idag måste jag hitta själv.

Brukslinjen behövde bara en snabb uppdatering och sen fixade jag resten själv.

Jag gillar ju varken skolkörningar eller linjekörning men just nu finns inget annat när det är helt tomt med beställningskörningar.
Corona har greppet om allt just nu.

Har jobb den här veckan iallafall och det känns bra.
Sen vet ingen vad som händer.

Såg att Högbergs buss börjar säga upp personal. De har riktigt tufft då deras verksamhet bygger mycket på resor utomlands.
Nu är allt avbokat.
Blir så ledsen då jag vet att detta är ett bra företag.
Får de inte hjälp snabbt så är det kört med det väletablerade företaget.

Vi får väl se vad som händer med oss på Transdev som vi nu ägs utav.
Jag har erbjudit mig att köra linjetrafik i Eskilstuna om behovet finns.
Vill inte stå arbetslös.

Jobb måste ju finnas nånstans.
Bussar behövs ju oavsett.

Nu har jag 4 dagar till med Skola och Brukslinjen.

Av Sirpa - 23 mars 2020 11:18

Det är så grymt rogivande att vila med en varm katt på magen.
Värmen och tyngden från den lilla pälsbollen gör att iallafall jag kommer ner i varv.

Slappnar av och bara låter tankarna släppa greppet och somna in en liten stund.
En extra batteriladdning.

Nova vet precis hur hon ska göra för att ge mig lite extra energi.
Även fast det ju faktiskt var hon själv som väckte mig onödigt tidigt denna måndagsmorgon.

Ute blåser det nå så grymt igen. Det är märkligt när det från ingenstans kommer så hårda vindar att de sopar med sig lösa föremål längs sin färd.
Jag var tvungen att vika ihop utemöblerna och lägga ner dessa under husvagnen
Bära undan blomlådor och annat som blåsten slet med sig.
Tur bara att jag var hemma och såg detta.

Det ruskar i husvagnen och dånar i ventilerna.

Gjorde rent det lilla badrummet tidigare. Tömde toabehållaren, skurade rent och dammsög bort all kattsand som kryper in överallt när Nova röjer i sin låda.
Putsade speglar och gjorde fint.
Dammsög allt i vagnen då Nova fäller lite päls och det fastnar överallt.
Skönt få fint så jag kan ägna veckan åt att jobba och sova. Det blir inte så mycket mera jag hinner tyvärr. Dagarna blir så långa med resa på totalt 1 tim 15 min varje dag.

Känner att det är så skönt att inte behöva flänga till Västerås och lägenheten varje ledig stund.
Nu är jag på plats och min värld får vara liten och enformig denna vecka.
Jag är glad att ha jobb att åka till och att mina nära är friska.

Ingen vet ju riktigt hur nästa dag ser ut....
Vi kör en dag i taget.


Av Sirpa - 23 mars 2020 09:32

Den här veckan blir det för mig att jobba eftermiddag/kväll. Hela veckan samma körning.
Skolor först på eftermiddagen och sedan gratisbussen Brukslinjen som går i Hallstahammar-Kolbäck och Borgåsund bland annat.

Det är de enda körningar som ännu fungerar i det allt mer nedstängande land vi lever i just nu

Alla beställningskörningar är borta.

Jag är ju morgonmänniska och riktigt kvällstrött så det blir en utmaning att ha dessa körningar hela veckan.
Dessutom ända till 1 på fredagsnatten.

Jag har aldrig kört dessa skolkörningar så en go kollega kommer att hänga med mig de första timmarna så jag lär mig rutinerna vid skolorna.
Vill ju veta exact vart barnen ska hämtas och lämnas så det inte blir fel.

Likaså ett varv på Brukslinjen för nu är det över ett år sedan jag körde den

Nova väckte mig redan 4.30 denna morgon
Hon tyckte att vi sovit färdigt och hon ville ha frukost
Jag trivs med att gå upp så tidigt
Men nu kommer det bli en grymt lång dag då jag inte kommer vara hemma från jobbet förrän vid midnatt

Vill ju då inte bli väckt några timmar senare av henne igen för kommer jag in i trallen att inte få sova ut så är jag snart nere på knä igen
Helt onödigt då jag nyss kravlat mig upp ur utmattning och smärta

Jag har duschat oxh bäddat rent i husvagnsbädden. Nova sover som en ihopsnurrad boll och tycker att jag för oväsen och stör henne.

Tänkte jag skulle tagit en promenad men det blåser iskalla vindar och jag har inte nog med kläder som klarar sån isande kyla.
Får försöka ta nån kortare promenad på rasten idag istället.

Barnbarnen är hemma då det är studiedag
Äldsta dottern jobbar hemifrån förmiddagen och sedan tar systern barnen tills fadern kommer hem.

Var in i huset och vattnade mina blommor.
Checkade spindelgumman.
Blommorna trivs så grymt bra i huset.
Det ska bli härligt när vi kan flytta in och inreda med våra möbler.
Jag, yngsta dottern och barnbarnet

Ännu är det ett par månader kvar tills det börjar bli dags.
Jag har det bra i husvagnen sålänge
Nova trivs också.

Nu ska jag vila nån timme så jag kommer orka med de 20 timmarna jag kommer vara vaken detta dygn.

Av Sirpa - 23 mars 2020 07:09

Det kan inte hjälpas men jag hamnar i en känsla som inte släpper sitt grepp om mina tankar

Jag har under flera års tid sagt orden att " det måste bli ett slut någonstans" på det vansinne som hela världen utsätter sig för.

Ekorrhjulet snurrar allt fortare och det framgångsgalna, stressade samhället börjar tappa fotfästet alldeles
Allt, PRECIS ALLT! Handlar om pengar.

Bankerna styr hela världen.

Men nu, hur blir det nu?
Länder stänger, människor isoleras, människor dör, det är en kaos utan dess like överallt.

Min känsla är följande!

Detta är meningen, det är planerat att bli såhär.
Ekorrhjulet håller på att falla i bitar och någonting måste göras för att döja detta.

Man planterar ut ett dödligt virus.
Inte ett virus som dödar alla på jorden, men som ställer till enorm skada och framförallt en hysteri och skräck som får den lilla människan att drabbas av panik och uppföra sig som ett skrämt djur.

Vi tar hjälp av media för att sprida denna hysteri och galenskap
Media har ju makt, det vet vi ju alla.
Det som syns på tv och på alla sidor på nätet, det är ju verkligheten.
Nåt annat finns ju inte, för ingen lever ju längre i sin EGEN verklighet.

Sådärja:) nu har vi lyckats få till ett kaos som hjälper till att dölja det som bankerna, makthavarna gått överstyr med och tappat greppet om.
Nu kan vi börja om.
Folket lyssnar för de är så jäkla rädda och skrämda av alla dödssiffror som serveras dagligen.

Nu ska den LILLA MÄNNISKAN ta sitt ansvar.
Nu ska vi lyssna!!

Jag kan inte vara ensam om att bära dessa tankar om att detta virus kommer väldigt lämpligt.

Så mycket i världen var på väg att gå överstyr. Människor började vakna och inse att makten och härligheten styr ALLT.
Då måste något dramatiskt in för att rodda om och dölja.

Vad tror du?

Av Sirpa - 22 mars 2020 20:32

Fick igår vetskap om att jag och min sambo tydligen delar vattenglas :)

Jag har i husvagnen ett glas stående framme som det oftast är upphällt bubbelvatten i.
Kör i min SodaStream och har flaskor i kylen.
Låter glaset stå så jag kommer ihåg att dricka vatten som jag vissa dagar är riktigt dålig på.
Glömmer bort det och har sedan huvudvärk dagen efter

Jag tyckte att detta med glaset var ett smart och enkelt sätt att påminna mig själv.
Vattnet kunde ju inte stå där så långa stunder då det inte var så gott när det blev rumstempererat.

Hörde igår när jag låg i min bädd att något lät vid diskbänken.
Det visade sig vara min vackra sambo Nova som stod och drack ur mitt vattenglas.

En katt som dricker bubbelvatten hade jag aldrig stött på tidigare.

Det innebar alltså att vi under en veckas tid delat glas hon och jag.

Inte så speciellt aptitligt må jag medge men samtidigt kunde jag inte låta bli att skratta åt hysset.
Matte och katt dricker ur samma glas

Av Sirpa - 22 mars 2020 20:05

Nu ligger det 10 ägg i Kläckningsmaskinen och gosar fram till Långfredanen då vi hoppas på att det ska titta fram lite näbbar.

Om ett tag ska vi lysa äggen och se om något händer inuti.
Men nu måste de ligga helt ifred därinne i lagom värme och perfekt atmosfär för att bli till nya liv.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards