Alla inlägg under mars 2020

Av Sirpa - 20 mars 2020 19:43

Nova gillar inte att gå i sele men nu har vi gjort det några gånger sen vi flyttade till Eskilstuna.
Hon tar till sig det mera och mera för varje gång
Under stora protester de första minuterna varje gång.

Idag insåg hon att det ändå finns en rörelsefrihet och att hon kan gå dit hon vill, med mig hängande i andra änden av kopplet förstås.

Hon kommer att få bli utekatt när vi flyttar in i huset om ett par månader.
Jag vill inte släppa henne fri när vi bor i husvagnen.
Det är viktigt att hon får boa in sig i huset först och därifrån sedan gå ut i friheten på landet.
Hon ska veta vad som är hennes hem och trygghet som hon Alltid ska återkomma till.
Där hennes familj finns som älskar henne.

Så tiden fram till dess tar vi promenader i omgivningarna med sele på.

Hon var nyfiken på allt som lät, doftade ch rörde på sig i den lite kyliga blåsten.

Min lilla älskade sambo som jag inte vill ska fara illa.
Hon ska aldrig mera bli hemlös som honvar innan hon hittade hem till mig.

Min fina Nova.

Av Sirpa - 20 mars 2020 19:28

Imorse efter att barnbarnen körts till skolan så var det dags att åka till stallet och ta hand om äldsta dotterns häst.

Yngsta dottern och jag hade beslutat dagen innan att vi fixar stallet denna Fredag så hästägarinnan fick en ledig dag från stallsysslor.

Det var kyligt ute så vi klädde oss ordentligt.
Jag var seg och trött efter den söndertrasade sömnen under natten.
Kvicknade till av att komma till stallet och sätta igång med mockningen av boxen.
Den har halm som bädd och det är ganska svårmockat tycker jag iallafall.

Jag går igenom hela boxen och vänder på allt för att få det rent och torrt.

Dottern tog in pållen och gjorde honom redo för en uteritt.
Jag skulle gå med när hon red en vända på tre kilometer

Pålle var explosiv och stirrig denna vårdag och tog alla chanser att dumma sig.
Han reste sig en gång på bakbenen så dottern satt löst men lyckades sitta kvar.
Jag tog då tag i honom och ledde en bit för att ta ner honom till ett lugn.
Det gick bra.

Vi traskade på och pålle tyckte att stenar och vattenpölar var sånt man aka vara rädd för. Riktig fjantskalle!
Jag tillät inte honom hålla på och dumma sig utan det blev ett stadigt tag så han kom ner i varv.

Dottern har ju inte benstyrka eller balans i sitt sjukdomstillstånd så det gör saken så mycket jobbigare.
Hon är ju en fantastisk ryttarinna och har jobbat med det under några år men idag finns inte styrkan som krävs i hennes kropp.

Vi återvände till stallet med en svettig pålle som jobbat en hel del med att försöka få sin vilja igenom, vilket inte lyckades.
Jag har ju en hel del erfarenhet av hästar då vi hade egna när vi bodde i Olberga.
Dessutom behåller jag lugnet och bestämdheten i hanteringen av häst.
Det gjorde stor nytta idag.

Dottern ryktade pålle torr så han sedan kunde gå ut i hagen igen till kompisarna.
Jag tvättade bett och benskydd.
Gjorde sedan iordning pålles mat.
Hinkar med kraftfoder och påsar med hö.

Tiden gick fort och vi hade varit tre timmar i stallet.
Åkte hemåt lite frusna och trötta båda två
Kläder i tvätten efter hästdreggel och sedan rester till lunch.
Jag gick och vilade i vagnen.
Känns verkligen att jag inte har mina fulla krafter på långa vägar ännu.
Somnade med Nova på magen och sov nästan två timmar

Det var roligt att vara i stallet och pålle är en jättevacker häst som jag tycker mycket om.
Kommer att hjälpa dottern med mockning och fixa iordning när jag har tid och möjlighet framöver.

Det är ett jätrefint rent och luftigt stall som pålle är inhyrd i.
Otroligt värdefullt att ha ett bra ställe som man trivs med.

Pratade en stund med ägaren och hon tyckte det var trevligt att jag nu flyttat till Eskilstuna och kommer vara oftare i stallet.
Mycket trevlig, rak och okomplicerad kvinna.

Av Sirpa - 20 mars 2020 08:59

Hade en natt kantad av mardrömmar och känslan av ångest inför kommande vecka.

Det är en så obehaglig och osäker tid vi lever i just nu.
Ingen vet riktigt vad som hända skall och det liksom skälver på ytan hela tiden.

Även jag som försöker se livet positivt, trots ständiga motgångar, börjar nu huka lite inför det obehagliga vi lever under.

Jag hör ju till den handlingakraftiga sorten som gärna tar tag i saker själv och uträttar dessa på bästa tänkbara sätt.

Här vet jag inte riktigt vad som går att göra.

Ett virus som lamslår mänskligheten.
Som rasar fram utan nåd och förbarmande.

I min värld är det som sker nu, ett sätt för moder natur att tala om hur illa vi människor behandlar vår planet och allt liv på den.
Framförallt vi människor, hur vi behandlar varandra, skor oss själva och trampar ner allt i vår väg för att nå makt och fullkomlighet.
Vad har vi för nytta av den makten när ett osynligt virus kan ta vårat liv utan att vi någonting kan göra.

Väljer viruset vilka som ska skonas, vilka som skall rensas bort från jordens yta eller vad är det som styr det hela.

I min värld är detta virus en stor fet handbroms för mänskligheten
Ett stopp på den rasande utveckling som ständigt sker och som inverkar enormt på den lilla människans betydelse på jorden.

En broms för ekorrhjulet!!

Av Sirpa - 19 mars 2020 23:02

Jag är ju Beställningsförare och vi har just nu inga jobb alls då alla beställningskörningar avbokats från kund.
Ingen vill resa någonstans och alla större sammankomster är inställda.

Den här veckan har jag tagit ledigt men det funkar ju inte ekonomiskt i längden.

Då jag också är fast anställd på heltid så får jag ta de körningar som finns.

Så kommande vecka ska jag köra skolturer och brukslinjen i Hallstahammar.
Ska ha med en kollega första dagen som visar mig de skolturer som hör till den tjänsten som jag kommer att köra.
Måndag till Fredag samma sak,varje dag en upprepning av föregående dag.

Jag har inte så mycket annat att välja på nu när Coronaviruset styr allas liv.

Dessutom ska jag jobba eftermiddag/kväll som även det är min absolut sämsta tid på dygnet.

En dag i taget, en vecka i taget....
Hoppas det här snart är över.

Jag kommer alltså att sitta mitt i skottgluggen för att bli smittad själv.
Längst fram i bussen, mitt för ingången där alla kommer in i bussen.

Är det kanske dags för isolering av mig i husvagnen??

Jag vill inte smitta mina nära och kära!
Med det jobbet är det helt uteslutet att hälsa på min gamla mamma.

Bussförarens vardag!
Den sista i ledet som skyddas mot viruset

Av Sirpa - 19 mars 2020 19:29

Mina händer blir bara bättre nu för varje timme som går.
Svullnaden har fått ner och då har också värken givit med sig.
Känns nu som jag får plats igen i huden på händer och fingrar.
Det sprängde i dem tidigare då det var så svullet och stelt.

Så grymt skönt att kunna hålla i saker utan att tappa.Våga lite på fingrarnas grepp igen.

Har gått ner till halva dosen i värktabletterna redan efter knappt två dygn.

Känner nu ikväll att det ömmar och smärtar till ibland men det är ingenting mot tidigare.

Så skönt!
Kanske är jag helt bra om ett par dagar.

Var till och med och mockade åt min äldsta dotters häst idag. Funkade fint att hålla i mockgrepen och även att köra skottkärran.



Av Sirpa - 19 mars 2020 19:22

Mitt älskade barnbarn hade namnsdag idag och det ville vi fira på nåt sätt.
Passa på att fira lite extra dagar nu när det är så mycket oro och negativitet med viruset som härjar.

Vi bestämde redan igår att vi gör en pannkakstårta och så blev det.
På ägg från egna hönsen så gjorde dottern smeten och jag gräddade pannkakorna i två stekpannor.

Vi ville göra en pannkakstårta som skulle räcka till att äta av ordentligt.

Av Sirpa - 19 mars 2020 10:32

Sov gott och tungt hela denna natt som gått.
Vaknade av att Nova ville ha frukost och då var klockan nästan 6 på morgonen.

Grymt skönt att inte ligga vaken med smärtor på natten och att vakna till annat än värk.
Tror faktiskt att det hjälper med tablettkuren jag tagit under drygt ett dygn.

Natten hade varit kylig då bilarnas rutor var isiga. Solen steg upp mot en klarblå himmel och det kändes härligt att det inte regnade.
Dagen innan bjöd moder natur på kraftig blåst, hagelskurar och hällregn stundtals
Sånt där ostadigt och riktigt obehagligt Aprilväder fast det ännu är Mars

Visst blåser det ruggigt kallt idag också.
Solen kommer ändå åt att värma skönt där det är lä.

Jag var nere i källaren på huset och plockade med krukor som jag behövde till att plantera Påskliljorna jag köpte dagen innan.
Hämtade jord från komposthögen som gosat till sig under många år.
Äldsta dottern är ju inte intresserad av blommor och växter

Var tvungen att gå in efter ett tag men hade då fått ner alla i jord.
Kände mig frusen och trött
Krafterna räcker inte så långt nu när jag nedgången efter flytten och värken i händerna.

Får bli en hel del vila idag i husvagnen

Av Sirpa - 18 mars 2020 19:49

Hittade i mina kartonger idag vantar som jag fick för några år sedan när jag hade besvär med svullna fingerleder
Det är nå små pluttar med koppar vid lederna som ska hjälpa på nåt vis.

Om inte annat så är de värmande och bara det ger lindring
Äter sedan igår kväll antiinflammatoriska tabletter för helt klart är det inflammation jag fått i fingerlederna då de är så svullna, röda och värkande.
Har tagit tabletterna noga idag för att hjälpa min kropp som jobbar på med att läka.

Försökt att vila så mycket jag bara klarat av.
Blir lätt rastlös fast jag är jättetrött och behöver vilan.
Somnade till två korta stunder på eftermiddagen i sköna varma husvagnen.

Nova försöker hjälpa mig att lindra smärtan
Hon slickar på mina fingerleder och försöker lägga sig så hon värmer mina händer.

Sedan somnar hon och är helt borta för omvärlden när hon laddar sina egna batterier.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards