Alla inlägg den 5 april 2020

Av Sirpa - 5 april 2020 22:35

Ligger vaken i kvällen.
Borde ha sovit för en bra stund sedan men det går inte.
Jag har en klump i magen som känns riktigt jobbig.

Imorgon bitti tidigt, ska jag ut med en buss, ut i linjetrafik för att köra resenärer dit de ska åka.

Jag har varit i denna branch sen 1985.
Men har aldrig känt en sådan jobbig känsla i magen som nu.
Jag älskar mitt arbete som bussförare, beställningsförare, som jag nuförtiden egentligen är.

Nu finns inga beställningar.
Allt är avbokat och vi som kör beställningar har blivit satta till att köra linjetrafik.

Jag skall dessutom under en stund imorgon och tre dagar framöver, köra Servicelinjen.
Den som är till för vår äldre del av befolkningen.
Människor som är de sköraste och absolut sårbaraste i dessa tider.

Kanske håller de sig hemma, våra seniorer.
I hemmets skydd och trygghet.
Eller så utsätter de sig för faran med att åka i bussen någonstans.
Jag kan inte som förare ge några garantier på att bussen och dess resenärer är smittfria.

Det lömska viruset kan sitta på en ledstång eller armstödet till ett säte.
Eller på tryckknapparna för hållplatsstopp.

Jag kommer att göra mitt absolut bästa för att hålla rent i den bussen jag kommer att framföra.
Men jag kan inte ge några garantier.

Dessutom vill jag själv heller inte bli smittbärare. Jag har människor i min närhet som hör till riskgruppen.

Dessa tankar får mig att må dåligt.
De förstör min nattsömn som jag så väl behöver för att orka bära morgondagen.

Jag förstår verkligen hur sjukvårdspersonalen känner sig som ständigt utsätts för smittan från patienter som redan kämpar för sina liv, i klorna på viruset.

Ingen vet vem som drabbas.
Kanske är det jag som kör omkring med en dödsfälla för mina resenärer.
Med någon som bär smittan, som lämnar den kvar i min buss. Vem vet!?

Jag har inga som helst garantier....

Av Sirpa - 5 april 2020 21:07

Idag tvättade jag det första paret fönster i huset vi kommer att flytta in i om ca 2 månader.
Jag ska ta hand om flyttstädningen och den började jag med idag.

Det är min äldsta dotter med sambo och son som bor i huset nu.
Därför kan jag greja i huset med tex fönstertvätt.

Huset är gammalt och det är fönstren också.
På ett av rutorna satt det fast en utethermometer som slutat fungera för flera år sedan.
Den tog jag bort och petade sedan loss resterna av hållarna som var limmade, med en kniv.
Äldsta dottern fångade det på bild där jag hängde ut med kniven i högsta hugg.

Självklart måste jag ju spexa till det.
Resultatet ser du ju :)

En finnkärring med kniv karvar fönster.

Blev en tokigt fb inlägg som väckte skratt hos många.

Vi måste behålla humorn och livsglädjen trots att världen nu styrs av ett virus.
Eller hur?

Av Sirpa - 5 april 2020 18:06

Det kommer kännas underligt att jobba imorgon.

Inget är ju som det var tidigare i mitt arbete.
Det är nog en hel del människor som känner på samma sätt som jag gör.
Många är permitterade eller helt enkelt uppsagda.
De timanställda får inga jobb alls.

Så jag är samtidigt som det känns konstigt och lite obehagligt, glad över att jag ändå har ett jobb.

Det är ju bara några veckor sedan som vi hade så mycket körningar att vi knappt ens hann med att köra allt.

Nu, tvärstopp!

Det jag kommer göra imorgon under några timmar är att köra linjebuss i Hallstahammar och Kolbäck.
Sist av allt en vända på Servicelinjen i Hallstahammar.

Kommer ha en buss som jag inte ens vet vad det är för något.
Tänkte åka till depån tidigare för att hinna bekanta mig med bussen.

Se till att de främre stolarna är spärrade och helst av allt bara lasta via bakdörren.
Tänker inte utsätta mig för onödig smittorisk.

Bussförare idag är inte direkt något höjdarjobb om man säger så.

Har en klump i magen!!!!

Av Sirpa - 5 april 2020 17:00

Igår kväll var jag med om en helt fantastisk upplevelse.

Det var dags att lysa äggen som ligger i kläckmaskinen.
För att se hur det stod till innanför skalet.
Det var 6 ägg kvar från de 10 som lades i.
En ren chansning bara då ingen vet vilka som befruktats.

Vid första lysningen plockades 4 bort då de var helt tomma på liv.
Ett ägg var tveksamt och fick vara kvar.
Nu visade det sig att det ägget var obefruktat och togs bort.
5 ägg var det fullt med liv i.
Så härligt att se.
Till och med att det blivande kycklingen rörde sig därinne.

Helt fantastiskt!

På Tisdag tas de bort från hållaren som håller äggen i sakta rörelse hela tiden.
Då blir det dags att låta de 5 vara stilla och snart ta sig ut ur skalet.
Det är jättespännande!

Hoppas alla 5 blir friska kycklingar.

Se vilken härlig bild.

Av Sirpa - 5 april 2020 16:51

Igår Lördag frågade äldsta dottern om jag ville med till deras nya hus som det jobbas på för fullt.
Nu var det full fart på tomten och jordhögar överallt
Vi kunde inte gå in då det ännu är byggarbetsplats.

Tog med oss fikakorg och åkte dit.
Satte oss i lä i solen och intog gott kaffe oxh bulle
Jag tar mycket foton varje gång jag är till bygget. Nu också
Det är ju jättekul att se på sedan när allt är klart och familjen flyttat in.

När vi var klara där åkte vi vidare till Blomsterlandet. Dottern skulle titta på fruktträd som skall inhandlas snart.
Lite äpplen, plommon och buskar.
Jag passade på att handla penseer som jag vill ha lite överallt under vår och försommar.
Hittade också blomlökar.

Köpte en buske Amerikanska blåbär till tomten

Nova fick eget kattgräs så hon låter bli mina blommor.

Kunde låta bli att plantera blommorna under Lördagen. Det blåste kallt och inbjöd inte alls att vara ute mer än nödvändigt.
Kände att det var viktigt med vila också.

Gjorde kväller tidigt och bara tog det lugnt i husvagnen innan dess.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards