Alla inlägg den 11 april 2020

Av Sirpa - 11 april 2020 05:42

Det är nu Påskaftonsmorgon.
Fåglarna sjunger för full hals ute och solen är på väg upp.
Himlen färgas vackert orangeröd.

Ligger i bädden och intar dagens första kopp kaffe.
Har sovit riktigt gott och det tror jag beror på att jag var igång en hel del fysiskt igår under Långfredagen.

Först på förmiddagen efter långfrukost med döttrar och barnbarn så hängde jag med dem till stallet.
Mockade åt två hästar.
Tjejerna skulle ut med pållarna på en stilla tur bort till en höjd där man tydligen kan se långt omkring över den fina trakt vi bor i.
Barnbarnen följde med och hade sina käpphästar :)
Yngsta dottern hade en stor Shirehäst med hovar stora som dasslock.
Helt underbar häst. Stina heter hon. Riktigt bamsestor.

Jag snabbade mig tillbaka till huset efter mockningen då svärson med kompisar skulle komma och äta lunch.
De jobbade med iordningställning av tomten vid nya huset.
Svärsonen ringde tidigare och frågade om jag hade tid att fixa lite mat.

Värmde på matlådor med ugnsfalu och pasta sedan veckan som jag lagade till och det blev över.
Perfekt mat för jobbare.
Kaffe och munk efter det.

Jag själv hade fullt upp att laga till Ostpajer till Påskaftonens lite festligare buffe vi skulle ha.
Tyvärr utan gäster detta år.
Det blir bara vi på gården.

Efter pajerna blev det kokt potatis och pölsa/rödbetor till stallgänget som återvände hem.
Hängde tvätt ute. Hade bäddat rent i husvagnen på morgonen och gjort fint till Påsk.

En kort vila i husvagnen sedan innan jag tog mig promenaden till kyrkan.
Efter det var jag liksom mör för den dagen
Behövs inte så mycket nu när jag ännu inte fått mina krafter åter helt.
Det verkar ta ett tag och det får göra det också. Vart har jag bråttom.
Det viktiga är att jag är frisk igen och kan leva, jobba och göra det som behövs
Som jag vill och orkar.

Drog mig tillbaka till mitt i vagnen vid 18 tiden. Nova gnällig och bråkig så vi tog en promenad i sele.
Hjälpte inte. Hon skulle bara trotsa ur sig kändes det som. Vi var rejält osams en stund och jag fick lov att ta i med hård ton i rösten innan hon till sist gav sig och slutade bråka.
Vi blev kompisar igen och somnade vid 21.30 tiden tätt intill.

Hon är så dryg när hon fastnar i en gnäll/skrik och bråkstund.
Som en liten unge som kräver ständig uppmärksamhet
Blir så bra sedan när vi har huset och hon får vara helt fri, både inne och ute, som det passar henne.
Hon är en fegis ute så vi får se hur mycket utekatt hon kommer bli.
Min Titti som jag levde med i 15 år blev ju aldrig riktig utekatt. Kunde vara ute en kort stund men kom fort in igen
Hon föredrog hemmets trygghet.
Kanske blir Nova likadan

Vi sov tillsammans hela natten.
Hörde hur hon hoppade ner från sängen på morgontimmarna och gick på lådan.
Sedan satte hon sig och tittade ut i mörkret.

Om en stund ska jag ta på mig varmt och ge mig ut och gå några kilometer.
Passar på innan folk vaknar.
Det är ju lugnet och tystnaden i naturen jag vill åt.
En fin början på Påskafton.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards