Alla inlägg den 12 april 2020

Av Sirpa - 12 april 2020 21:05

Nu ger jag upp kampen med min kattfröken.
Hon har fått sådan smak för att vara ute så det börjar bli olidligt ha henne inne i husvagnen.

När hon sover är det lugnt men vaken tid är hon rastlös. Gapar, skriker, går på lådan och krafsar runt bara så kattsanden flyger överallt.
River som en tok på sin klopelare.
Kliver på bord och bänkar, olydig, trotsig och sur.

Idag har hon smitit ut två gånger när jag har gått i husvagnsdörren.
Senaste gången när mitt barnbarn kom och hälsade på.
Båda gångerna har vi lyckats fånga henne.

Så jag kände redan igår när hon bråkade att det börjar vara nog.
Lika bra att hon får vara ute.
Vi bor ju här nu och min dotter sa att om hon kommer in i huset kan de ju bara snällt bära ut henne.
Inte jaga bort henne så hon blir rädd.
Vi ska ju flytta in i huset om 6 veckor så det är ju inte lång tid kvar.

Jag har ju sen tidigare skaffat fästingmedel så ikväll fick hon det droppat i nacken och på manken som det står i instruktionerna.
Det tar en stund innan det går ut i hela pälsen så därför fick hon det nu.
Släpper henne imorgon.


Det känns inte hundra bra för mig.
Jag vill ju ha henne hos mig men nu bor vi ju på landet och här ska hon vara utekatt.
Det är ju bestämt så.

Jag ska se till att hon kommer hem imorn och äter och förstår att hon kan komma och gå som hon vill.
Hennes hem är här.
Hennes trygghet.

Nova är kastrerad och chipmärkt så jag tar mitt ansvar som kattägare

Min fina Älskling

Av Sirpa - 12 april 2020 17:20

Lillpyret har nu flyttat från kläckaren till en egen låda.
Den har fått mat och vatten dit.
Nu mot eftermiddagen har den börjat äta.

Stark och pigg krabat som väldigt gärna vill vara i trygghet i händernas värme.
Vi hanterar den ganska mycket just för att den inte ska känna sig så ensam.

Ikväll får den gå ut i sin låda till hönshuset.
Jag var iväg och köpte en ny värmelampa då den tidigare hade gått sönder.
Den lille får vara därinne så hönsen hör den och sedan imorgon är det dags att prova om någon av hönsen vill ta hand om den lille.

Jättetråkigt att de andra fyra äggen inte blev till fullgångna kycklingar.
Något måste ha varit fel på dem och då är det ju bäst att det avbröts och inte blev sjuka kycklingar.
Ledsamt!

Nu lägger vi vår tid på den här lilla.
Se bara så fin pys den är :)

Av Sirpa - 12 april 2020 11:24

Idag hoppade jag över promenaden som jag hade tänkt ta tidigt på morgonen
Det blåser kraftigt och regnar. Har ingen som helst lust att bli kall och våt så jag blir sjuk igen.

Tar en dag helt i vila istället.
Ligger just nu och slöar i bädden i husvagnen och äter chips.
Det hör inte till vanligheterna att jag tuggar chips, men idag smakar det gott.

Påskgodis och god mat finns i mängd.
Bara att stoppa i sig :)



Av Sirpa - 12 april 2020 06:42

Påskaftonsmorgon väckte jag gänget i hönshuset innan det var dags för långpromenad.

Tuppen hade i och för sig hojtat några vändor redan så han var nog först ändå.

Så fina hela gänget där de sitter samlade på sin pinne.

Av Sirpa - 12 april 2020 06:32

På Påskafton kom så våran första kyckling ut ur skalet i äggkläckaren.

Det började pipa rejält i ett ägg på förmiddagen och lagom till vi skulle sätta oss till bords och äta Påskmiddag så lyckades den lilla komma ut i världen.

Helt otroligt hur den fått plats i skalet.

Tog foton från att den kom ut och sedan kämpade sig upp på fötter och började torka i värmen. Inne i kläckaren är det 37.2 i temp stadigt så de små hålls varma.
Inget ännu med de andra 4 äggen så vi får se om den lille blir ensam kyckling.
Kan bli så att inte fler lyckats denna gång.

Hoppas verkligen på att den ska få minst ett syskon till.
Vi väntar och ser.

Fick hålla den lille efter ett par timmar när den torkat och blivit lite dunig och fin.
Så liten och såbar.
Mitt hjärta höll på att gå sönder av ömhet för det lilla pyret.

Av Sirpa - 12 april 2020 06:12

Det var riktigt härlig morgon på Påskafton.
Några minusgrader, vindstilla, molnfritt och en vacker soluppgång.
Luften sådär lätt att andas och mina steg var raska och pigga.

Hade bestämt att jag skulle ta 4 km rundan längs vägar jag gått många gånger förut.
Bodde ju här i husvagn 2014 när jag separerade från dåvarande man i Örebro.
Köpte Volvon jag hade och husvagnen.
Bodde härute tills jag fick tag i lägenheten i Kungsör.
Jobbade då i Köping på VL depån.

Så jag har tränat massor med mil längs dessa vägar :) inför marathonlopp bland annat.

Den här bloggen startade jag 2014 då jag flyttade ifrån Örebro. Så allt står att läsa om du går tillbaka i tiden.
Tänk att drt gått 6 år redan!!
Helt otroligt vad tiden går fort och vad mycket jag hunnit vara med om sen dess.

Jag traskade på km efter km och kände mig pigg och glad. Senare under dagen skulle vi ju fixa påskmiddag och det skulle bli äggletning ute då påskharen skulle komma.
Men det var några timmar dit.

Jag såg påskharen skutta fram ute på en åker där jag gick längs vägen. Han såg ut att ha ganska bråttom. Mycket att göra en sån här dag.

Återvände till husvagnen drygt 50 minuter senare. Kändes jättebra i kroppen efter promenaden.
Behöver verkligen mina kilometer i benen varje vecka för att må bäst.
Min kropp är van vid att få gå mycket.

Tog med återvinning och åkte till Maxi för att handla innan det blev för mycket folk.
Behövde en del till påskbordet.
Kastade återvinningen och återvände till gården
Lite obehagligt att handla då det finns människor som inte respekterar att hålla avståndet på rekommenderade 2 meter.
Fast det finns yta så måste de komma precis intill.
Just den sortens människor är spridare av Covid 19 viruset.
Jag undviker dessa så mycket jag bara kan.
Så handla fort och sen ut igen.


De andra hade vaknat när jag kom tillbaka.
Svärsonen redan iväg för att fortsätta jobba med tomten vid nya huset.
Vi andra intog en god och lång påskaftonsfrukost, med ägg och allt.

Klättrade sedan upp och rätade till en takpanna som rubbats då när det stormade härom veckan.
Skönt få det gjort.
Dottern höll i stegen.
Många meter upp men jag har ju inget problem med höjder så det gick bra.
Nu är taket jättefint igen.
Jag är rädd om huset som jag älskar


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards