Alla inlägg den 13 april 2020

Av Sirpa - 13 april 2020 20:42

Imorse släppte jag ju min sambo Nova fri, så hon får vara utekatt också.

Det har hon verkligen använt idag.
Jag har samtidigt varit väldigt noga med att hon får komma in i husvagnen och äta, tvätta sig och vila.
Känner att det är viktigt hon har full koll på att hennes hem är kvar.

Nova är ju en kisse som en gång levt helt ute då hennes förra familj kastat ut henne.
Nu har hon familj och kärlek så det räcker och blir över.

Så hon har roat sig med att jaga hönsen, anfallit tuppen en gång :)
Spanat på fåglar och lekt med en liten rådis i skogen i hagen som hon bara retades med.
Jag tog undan henne till sist så råttan fick leva vidare.
Det är en sak om hon fångar för att äta, men skada och leka är inte ok.

Hon får gärna äta möss och smårådisar så hon får de näringsämnen en katt behöver.

Sen har hon fräst åt Ville katt som kom hem idag från dotterns pappa och hans fru.
Ville har bott där i 5 månader.
Nova och han måste komma överens.
Ville blir inne i husvagnen en vecka eller två så han vet vart han hör hemma.
Han och Nova får lära känna varann därinne i vagnen.
Annars är risken att hon kör bort honom.

Nova har sovit i vagnen vid 3 tillfällen idag och sen varit ute resten av tiden.
Hon kommer när jag ropar på henne.

Imorgon tänkte jag att hon får gå ut när jag åker och jobbar.
Då blir det några timmar ute.

Nu ligger hon och tvättar sig vid mina fötter.
Vi ska straxt sova.

Av Sirpa - 13 april 2020 19:43

Det var bara en kyckling som lyckades från de fem äggen vi hade i kläckaren.
Så lilla Pyret eller Max som barnbarnen döpte den lille till är ensam.

Nu installerad i hönshuset i en låda med mysfäll, mat och vatten samt infraröd värmelampa ovanför.
Vi hoppas på att någon av hönorna snart ruvar så vi kan peta in Max till henne.

Imorse gjorde vi ett försök att någon höna skulle ta till sig den lilla pipiga sötnäbben men det var ingen som visade intresse.

Det slutade med att tuppen trampade på Max och då gav vi upp
Den lille får bo i sin låda tills vi kan sätta in en större bur när den växt sig lite större och starkare.
Det kommer ordna sig.

Vi människor kan ju inte tvinga fram något.

Jag har själv varit in 7 gånger till den lille idag :) mina döttrar flera gånger också så tillsyn har den lilla sötnäbben.

Av Sirpa - 13 april 2020 15:13

Tycker Nova iallafall.
Dessutom jättesmutsig!

Så noga tvätt och sedan sova med tass över ögonen

Av Sirpa - 13 april 2020 08:04

Nova är helt galet lycklig över att få vara fri ute.

Jag gick ut för att se vart hon tagit vägen och det dröjde inte mer än en minut max, så var hon hos mig.
Pratade i ett och for omkring med svansen i vädret.

Spanade efter något i gräset i hästhagen och for iväg i full fart igen.
Upp i ett gammalt äppelträd och spanade ikring därifrån
Kom fram till mig och strök sig emot mig och iväg igen.

Så lycklig hela hon :)
Härligt att se.

Av Sirpa - 13 april 2020 07:06

Denna Annadagsmorgon tog vi nu steget till att låta Nova bli utekatt.

Gick upp som vanligt tidigt, gav henne frukost, fixade kaffe och lade mig en stund till.
Pratade med Nova om vad jag vill att hon ska göra när hon blir utekatt.
Hon svarade mig hela tiden med olika läten.

Det som är viktigast är att hon håller sig trygg, inte ut på vägar eller hem till grannar.
Jag ska prata med grannarna så de inte släpper in henne eller matar

Sen att hon kommer hem, varje dag och visar sig, så jag vet att hon är ok.

Självklart vill jag ha henne hem till kvällar och nätter men det får vi se hur hon gör.
Bara hon vet att hon har ett hem och trygghet här hos sin familj.

Öppnade sedan husvagnsdörren och vi gick ut tillsammans.
Hon var helt förundrad.

Drängstugan intill var väldigt intressant.

Nu är Nova utekatt.
En dröm jag haft sålänge vi levt ihop.
Nova har ju varit utekatt så nu får hon återgå till det normala.

Min lilla sambo :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards