Direktlänk till inlägg 25 maj 2020

Lördag med jobb och sorg

Av Sirpa - 25 maj 2020 04:31

Denna helg har varit intensiv, kul, jättejobbig och sorglig, allt i en salig blandning

Möbler har kommit på plats i vissa rum
Upplock av köksutrustning och annat.
Mycket tvätta av textilier från båda husvagnarna.

Dottern har jobbat främst med förvaring på kattvinden som finns i huset.
En helt underbar yta som kan användas till mycket nyttigt.
Det var dit jag köpte flera trådbackställ innan jag själv kom hit och bodde i husvagn
Köpte begagnat, billigt och bra.

Sedan fixade hon i barnbarnets rum.
Målade och tapetserade möbler som såg trista ut. Sorterade in hennes kläder och annat. Viktigt att få Lillan i ordning så hon fick lugnt och tryggt rum

Jag lade full kraft på att få någon form av ordning i vardagsrum och köket.
Vi flyttade ett stort akvarium redan fredag kväll till vardagsrummet, från det rum som blir mitt sovrum när svärsonen fått flyttat sitt kontor därifrån.

Kartong efter kartong packades upp.
Jobbade på som tokar hela Lördagen och pausade bara för att äta och fika.
Viktigt med pauser och intag av energi.
Äldsta dottern och barnbarn var över och fikade med oss och plockade med sig mera av deras grejer.
Ännu är det en hel del kvar. Men det brådskar inte.

Kände när kvällen närmade sig att vi hunnit med bra och vi var nöjda så långt.
Vi hade orkat mycket mera än vi hoppats på. Dottern är ju inte frisk och jag var trött sen innan efter jobb och för lite sömn.

Men så fick det inte bli.
Vara nöjd och belåten varade bara en kort stund.

Vi såg från fönstret att det låg mängder med fjädrar i ponnyhagen utanför huset. Gick ut och två hönor saknades och resten av flocken låg och tryckte i dungen.
Något hade hänt.
Jag fick runt och letade i hela hagen och hittade bara ännu mera högar med fjädrar.

Räv eller rovfågel hade varit och försett sig med två av våra höns. Det var verkligen det sista vi behövde!!!! Stackars hönsatjejer!!!

Vi var helt förtvivlade. Letade vidare men de var borta. Visiterade resten efter att vi fått hem dem till hönshuset och det visade sig att de flesta var tilltufsade med framförallt i stor skräck och chock
Något hemskt hade hänt våra hönsor och tuppen.

De har på senare tid varit så tuffa och givit sig iväg lite för långt från huset. Jag var själv tidigare på dagen och föste hem dem från bortre delen av hagen då de var för långt hemifrån.
Den tuffheten kostade två av dem livet.
Tyvärr medaljens baksida med att ha frigående höns.
Rovdjuren är ett stort hot ständigt.

Vi stängde in resten för natten i trygghet och jag var ledsen, arg, trött och bedrövad så jag fortsatte jobba med att tömma husvagnen på mina grejer.
Flyttade bort allt som stod utanför och under vagnen. Jobbade och slet i ren ilska.
Våra fina höns!!!
Jävla förbannade skit. Inte ens den glädjen ska vi få ha att våra familjemedlemmar ska få leva i fred.

Det var långt efter midnatt innan vi lugnat ner oss såpass efter chocken att vi kunde sova. Jag hade då letat en vända till så det inte skulle ligga nån av våra fjädertjejer ensam nånstans. Hittade bara fjädrar.

Det händer ju att rovfågel eller räv tar en höna men inte två som nu.
Märkligt!
Mitt på dagen alldeles utanför huset till och med. Den andra i hagen en bit bort.

Somnade sent med båda katterna inne. Ville ha båda i trygghet då vi inte vet vad som tagit hönsen. Kan ju vara en lös hund också.
Folk härikring har även tyckt sig se något som kunnat vara varg.
Inte omöjligt det heller
Så katterna fick vara inne med oss och Nova sov djupt intill mig hela natten
Tryggt och skönt

Vilken Lördag!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards