Alla inlägg den 7 juli 2020

Av Sirpa - 7 juli 2020 06:44

Fullsmockad som alltid med sysslor hemma.
Denna dag blev en inomhusdag då det blåste stormvindar ute.
Rejäla sådana som fick mig redan dagen innan att ta undan blomlådor som hotade att dras med av vindarna.

Redan när jag gick upp, efter att jag givetvis vaknade med migrän under tidiga timmarna, bara för att jag hade haft en intensiv 14 timmars arbetsdag, dagen innan.
Tabletter och några timmars sömn till och ett par koppar starkt kaffe när det sedan klingade av, löste det problemet.

Det ösregnade ute och blåste så björken nästan låg ner framför huset
Såg att pooltäcket låg ihopknölad i poolen.
Badbollen, en plasthink och min ogräsrensningskorg låg ute i ponnyhagen.
Det var bara att ge sig ut i stormen och ta bort täcket helt och hämta hem grejerna som försökte rymma.

Bar in ännu mera blommor på läsidan.
Byggde ihop dynlådan jag köpt veckan innan från Rusta.
Den fick sedan bli en spärr mot blåsten längs golvet på verandan iallafall.
På så vis kunde jag ha blommor i skydd där
Rörigt men praktiskt



Blåste så tom vattenkannor flög omkull fulla med vatten. Märkliga kastvindar som slet och drog i allt.
Tog ner amplarna också då de kastades omkring våldsamt.

Stundtals var det sol och nästan vindstilla för att i nästa stund storma helt galet och störtregna.
Regnet och blåsten rensade rent på takpannorna iallafall.
Såg att det komm ner mossa och annat skräp som samlats under den heta delen av denna sommar.

Vattentunnorna överfulla med friskt regnvatten nu
De var lite småäckliga de varma dagarna.
Gröna av alger som frodades i värmen.

Jag tvättade kläder, bäddade rent, färgade utväxten i håret under förmiddagen.
Satte upp tavlor, foton och lite annat som ännu inte fått sin plats efter vi flyttat in.

Äldsta dotter och barnbarn hälsade på en stund och vi tog en fika tillsammans.
Trevligt då vi inte setts på några dagar.
De hämtade lite målargrejer för att måla en marsvinsbur som barnbarnets farfar snickrat ihop till honom.
En bur i flera våningar.

Sedan fortsatte jag med mitt plockande när de farit hemåt.
Både yngsta dottern och jag gillar ju ordning och reda. Var sak på sin plats och praktiska lösningar överallt.
Vi delar ju på huset så det är på gång en riktigt bra ordning.
Tar ju lite tid då jag jobbar så mycket och dottern inte orkar så mycket pga sin sjukdom.

Katterna tillbringade sin dag inomhus med mig. En sov i min resväska som låg öppen på sängen då jag packade vartefter inför kommande jobb.
Andra sov i sin mysbädd i vår kinahörna.

De tog sig en softardag då det knappast var läge att jaga möss i stormen och regnet.

Gick igenom med en av våra driftsledare mina kommande två arbetsveckor.
Det hade inte lagts in på det vis som var planerat.
Nu ligger var dag på sin plats och jag fick in en Eckerökörning till och med.
Jättebra då jag håller på med att pyssla till stugan som vi förare får använda när vi stannar på land.
En del grejer ska dit och fixas till.

Dagen gick och jag fick väldigt mycket gjort.
Kändes riktigt bra.
Jobbade på i det tempo som kändes vilsam då det ändock var en ledig dag.
Fixade mig stekt falukorv och ägg till lunch

Vilade en kort stund på soffan med tv:n på.
Somnade till ett ögonblick.
Fortsatte greja tills det var dags att åka och handla lite sånt jag behöver inför kommande arbetsdagar.
Gjorde det på Maxi

Middagen blev jag bjuden på hos äldsta dottern med familj
Grillad hamburgare med pommes
Gott!
Jag hade köpt med glass till kaffet.
Stannade där till 20.00 på kvällen.
Hem och stängde in hönsen.
Rengjorde poolen från skräp och kunde lägga på täcket igen då blåsten minskat avsevärt.

La mig och fick in båda katterna till natten.
De var ute kvällen men ville in vid midnatt så då släpptes bägge in och stannade kvar och sov. Nova hos mig i sängen, varm och go

Fint avslut på en bra dag.
Fick ett väggskåp uppsatt också.
Ingen enkel uppgift när jag inte visste hur väggen var.

Nu hänger den där, stabil och säker.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards