Alla inlägg den 29 juli 2020

Av Sirpa - 29 juli 2020 20:44

Wille katt har hållit sig i närheten av mig hela dagen idag.

Nu ikväll när jag skulle gå ut och stänga om hönsen så låg det en fin rådis på hallmattan som Wille fångat till mig.
Snällt av honom.
Berömde och klappade om honom och sedan fick rådis hänga med ut för att bli kråkmat.

Bästa Wille

Av Sirpa - 29 juli 2020 19:27

Idag har det varit en kämpig dag då jag slagits med mina egna känslor efter att ha blivit uppsagd från det jobb som jag älskar.

Det känns som jag fått benen bortsparkade under mig.

Mitt självförtroende och självkänslan har varit nere i botten stundtals

Jag har varit skitförbannad, känt mig överkörd och mosad.

Dagens känslor har tagit enorm kraft som jag inte har något överflöd av innan direkt.
Känner inte ett dugg för de dagar jag har kvar.

Visst ska jag vara kvar som timanställd men vad ger det för trygghet
Jag jobbar för fullt med att ordna med jobb på annan ort och det går bra.

Men det är nog inte förrän idag som jag riktigt kom tillrätta med att känna något inför det ofattbara.

Tidigare har jag varit fruktansvärt ledsen, gråtit för att i nästa stund ge järnet för att ordna med andra jobb.

Säkert är det en process hos en individ som verkligen älskar det arbete som denne lever med.
Att vara Beställningsförare är mera som en livsstil än ett jobb.

Hela den livsstilen är nu slagen i kras.

Denna sommar skulle jag ha kört i vackra Norge och troligen kört en resa till Italien också.
Allt borta!!

Jag är överflödig. Behövs inte längre

Jag måste släppa taget om allt och bara se vad som sker.

Jag har blivit tillsagd att ha tålamod.
Stå ut med det som är för det kommer att ske förändringar snart som kommer att gynna mig.
Hur vet jag inte.

Så jag bearbetar mitt och har tålamod

Av Sirpa - 29 juli 2020 12:58

Kokade egenodlade mandelpotatisar i veckan.
Det fick bli en god lunchmacka idag av de potatisar som var kvar.

Egen plocksallad, mandelpotatis med kaviar på och egenodlad persilja.

Supergott!!

Av Sirpa - 29 juli 2020 12:55

Idag blev den plan som jag hoppades på med denna dag förverkligad.

Bakade äppelkaka i mängd.
Två hela långpannor och två små pajformar blev det.
Skalade fallfrukt i mängd och parti.
Så skönt att kunna ta tillvara äpplen som trillat ner.

En av långpannorna blev mjölkfritt så mitt älskade barnbarn som nu är på Öland med sin mamma också kan äta av äppelkakan.

Äldsta dottern och barnbarnet ska åka dit på fredag och stanna en vecka så jag skickar med äppelkaka, mandelpotatis och lite annat med dem ner till Öland.

Det kommer att bli mycket äppelkaka och pajer denna höst.
Skulle behöva en frys till och ställa nere i källaren.

Av Sirpa - 29 juli 2020 11:35

Där jag, dotter och barnbarn bor nu har det tidigare varit en äppelodling.
Träden är gamla och vissa har försvunnit med åren.
De har varit eftersatta och oklippta under många år.
Senaste åren har min yngsta dotter betat av träden vartefter och klippt dessa så frukten har kommit tillbaka.

Ännu är det massor att klippa och vi kommer ordna detta nu när vi bor här.
Ett par träd måste vi nog såga ner helt då de hotar att ramla då delar av stammen är murken.

Det finns flera träd ute i hästhagen då den var en del av odlingen på sin tid.
Även päronträd har vi, minst två stycken.
Gråpäron som är så himla goda.

Idag var jag ute i hästhagen och sågade i sly för att göra stöttor till tunga grenar som är fyllda med äpplen
Tyngre lär de bli när äpplena växer.
Måste såga till ett par till men jag bara orkar inte idag.
Får bli på Söndag då jag förhoppningsvis är ledig.

Tar lite i taget och grejar med nu när orken är begränsad. De träd jag räddade idag bär väldigt fin frukt och så väl värd att vara rädd om.



Ser fram emot hösten och den skörd som kommer att bli.
Ska ordna med riktiga lådor för att kunna förvara vinteräppelsorter så vi kan äta egna äpplen.

Av Sirpa - 29 juli 2020 10:45

Gick upp imorse vid 6 tiden efter att ha sovit riktigt gott inatt.
Behövde inte ens hjälp att slappna av och somna.
Tog ju insomningstabletter kvällen innan då jag var i sån stress att det inte gick att sova.

Det har hänt vid två tillfällen i livet bara, att jag måst ta hjälp för att få sova.
Så för mig är det verkligen en absolut sista utväg med medicin för att få sova.
Vet så många aom ständigt behöver medicin för att sova och där vill jag inte hamna.

Båda katterna kom in efter att ha varit ute natten. De var lite smågriniga för det hade ju regnat en hel del på natten, så deras jaktlycka var nog förstörd.

Tog av pooltäcket helt och startade pumpen för att få möjlighet till att göra rent poolen idag.
Sista lediga dagen så jag måste passa på.

Fick förresten samtal igår från jobbet om jag kunde jobba idag och jag sade genast nej, att jag måste få ha mina vilodagar.
Det är förunderligt.
Vi är uppsagda 12 stycken utav oss och sedan rings det ut extra på lediga dagar.
Jag hänger inte riktigt med i detta tänk.
Måste vara nåt jag missar.

När jag gjort ren poolen från största skräpet och tvestjärtar som trillat i så tog jag mig ett superskönt bad i det kyliga vattnet.

Himmel vad skönt det var.
Morgonen i sig var lite kylig så det kändes inte så kallt som termometern visade.

Efter det badet kände jag mig pigg och förväntansfull inför dagen
Hade en plan i tankarna som jag gärna ville genomföra.
Först frukost innan den planen blev verklighet. Ville vara säker på att mina krafter skulle räcka.

Mycket bra start på min lediga dag

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards