Alla inlägg den 2 augusti 2020

Av Sirpa - 2 augusti 2020 20:56

Hade gått och lagt mig redan då jag gick upp så tidigt imorse och har varit igång precis hela dagen i värmen.
Men det var så varmt i sovrummet att jag blev genomvarm och kunde inte koppla av.

Hönsen var ännu ute och traskade omkring så jag måste ändå gå upp senare under kvällen och stänga in dom.

Så till katternas förtjusning bytte jag om till bikini och traskade ut till poolen.
Vek en bit av pooltäcket åt sidan och kröp ner i det varma vattnet
Det var +21 i vattnet och ännu +22 ute fast klockan var 20.10

Jätteskönt!

Gick upp och grejade med lite annat innan jag tog ett dopp till innan det var dags att torka mig och byta om till nattlinnet.
Såg att hönsen hade gått in så det var bara att stänga hönsgården.
De satt uppflugna på sin pinne när jag kikade in i hönshuset.

Därinne var det rent och fint då jag städade där imorse efter att de fått gå ut.
Blir ju inte mycket efter två fjäderfän men det behövs städas ur ändå.
Båda har dessutom ruggat så det är dun överallt.
Tog imorse och plockade ihop dunen och fjädrarna och lade in i värpredet.
Då är där mjukt och skönt.

Blev en hel del gjort idag.
Färgade håret och medans jag väntade på att det skulle verka så åkte dammsugaren fram. Duschade och åkte sedan iväg med äppelträdkvistar som jag kapat tidigare, hem till dotterns hus där hon har 2 marsvin och en hittekanin.
De älskar att gnaga på äppelträd.

Sedan for jag vidare och tog hand om dotterns häst som går på bete men ses till varje dag.
Gick in i hagen och klappade på honom,visiterade så han var hel och ok.
Allt var bra så jag kunde åka iväg till Willys för att påbörja handlandet till mamma imorgon
Kunde köpa allt utom kylvarorna idag.
Underlättar mycket inför morgondagen som blir grymt lång.
Jobba i Hallstahammar, handla åt mamma i Surahammar och sen hit till Eskilstuna för att ta hand om hästen igen.

Handlade hem också samtidigt.
Var in på Rusta och köpte jättebra solcellslampor till trädgården.
Köpte två förut och är jättenöjd med belysningen.

Kom hem och käkade lunch
Dammsög klart, möblera om på verandan, mata fiskarna. Rensade ogräs och vattnade blommor och odlingarna i pallkragarna.
Plockade Smultron och Persilja och frös in till vintern.

Gjorde rent poolen noga idag och hade pumpen igång. Rengjorde även filtret i pumpen.
Mejlade till min chef om lite funderingar.
Tvättade kläder, tömde sopor och körde disk.

Så när kvällen kom var jag rätt trött.
Nu efter badet känner jag mig sval och behaglig.
Ska gå upp 5.30 imorgon så det är sova snart som gäller

Nu följer tre riktigt långa och intensiva arbetsdagar.

Av Sirpa - 2 augusti 2020 19:51

Överallt finns dom!!
Vad jag än rör eller lyfter på så nog är det tvestjärtar där.
Bon överallt där det kryllar av små ungar som dräller iväg åt alla håll och kanter i panik.

Dom håller till vid poolen också.
Kryper ner under pooltäcket och sedan trillar de ner i poolen och drunknar.
Sjunker ner till botten och ligger där sedan och sväller upp och börjar ruttna.

Så förbaskat äckligt!

Berit och Walle, våra höns äter tverstjärtar och myror för glatta livet.
Det är ju bara att de får extra tillskott av protein.

Men måste dessa små varelser vara överallt!!
Till och med i ett badlakan som hängde på tvättlinan ute så trillade det ut flera stycken.
Min bikini likaså.
Alla blomkrukor ute, i bärbuskarna och i grusgången.

Känns som det är extremt mycket iår.

Läste på nätet om Tvestjärten och den är bra för trädgården då de äter bladlöss och andra skadeinsekter.
Sedan äter de själva precis allt också så de är duktiga på att förstöra om de blir för många.

Ett knep att fånga in krypet är att rulla ihop wellpapp och trä på en pinne.
Där kryper de in och då kan nan flytta dom till komposten där de gör jättestor nytta.

Riskenär också att de kommer inomhus när kylan kommer och det vill man ju inte.

Sådet blir till att börja rulla wellpapp och samla tvestjärtar till slavarbetare i komposten.
Ingen dum ide detta.

Av Sirpa - 2 augusti 2020 18:14

Husets veranda är ett ställe där jag vistas en hel del.
Hittills har den inte varit så vidare värst trivsam.
Självklart finns ju alla blommor med cafegruppen tyckte jag var felplacerad.
Jag hamnade bakom dörren när den stod öppen, vilket den gör all tid nu på sommaren.

Skulle vilja ha nån form av vindakydd inför höst och vinter så det inte blåser rakt igenom när det är dåligt väder.
Inget håller sig torrt då.

Får se vad jag klurar ut.

Fick bli såhär sålänge

Sitter nu till att jag är mitt i blomsterhavet och utsikt över hästhagen och mina odlingar

Av Sirpa - 2 augusti 2020 17:34

Mina Gladiolusar som jag satte i jord i våras börjar nu slå ut i blom.

Så härligt att lyckas driva upp själv.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards