Alla inlägg den 5 augusti 2020

Av Sirpa - 5 augusti 2020 10:09

Lite less är jag på innehållet i frukostlådan och påsen som jag valt att ta med upp på rummet.
Valde det alternativet då jag känner att fridfull ensamhet är att föredra.
Nere vid receptionen var det gräsligt liv av stojiga barn som höll en volym som störde flera som satt därnere såg jag.
Så det valde jag bort genast.

Kommer att ha ett väldans liv omkring mig de kommande 6 timmarna ändå så lugnet lockar mest just nu.

Bar ner mitt bagage till bussen redan då jag var nere för att se till ekipaget.
Ligger nu i den sköna bädden igen.
Njuter av en kopp cafelatte och yoghurt.
Det andra som ligger i lådan och påsen lockar inte just nu.
Känns lite enformigt med samma frukost varenda gång.

Saknar Scandics underbara frukostbuffeer.
Så mycket som är på sparlåga med Covid19.
Jag klagar inte utan har full förståelse för att det inte går att lösa på annat vis just nu.

Det här är ju sista resan med övernattning vid kollokörningar. Om två veckor hämtar jag bara från Värmland och kör till Stockholm. Sedan återvänder jag till depån i Västerås.
Så sista gången här.

Mycket trevligt boende som jag redan tidigare skrivit gott om.
Precis det jag behövt. Bra bussparkering, god sömn i fint rum, tyst och bra luft.
Trevlig personal varenda gång.

Jag ska softa ett tag till innan ett sista toabesök och utcheckning.


Tack Scandic för bra boende

Av Sirpa - 5 augusti 2020 08:31

Vaknade självklart tidigt här i mitt tysta och behagliga hotellrum.
Har nu bott här var 14:e dag hela sommaren då jag haft kollokörningarna.
Det gäng jag kommer köra till Värmland idag blir jag att hämta om två veckor.
Så det är sista gänget för denna sommar.

Jag har fått löftet att få köra klart fast jag går in i en timanställning på måndag.
Dels är det mest korrekt mot kund men också tänkt att jag ska få avsluta fint och inte bara bryta tvärt det jag haft hand om hela säsongen.

Det blir ju inte många kvar i företaget med släpkort så det är för mig en tacksam orsak till att jag får jobba färdigt.
Vem som helst ska inte sättas in på dessa körningar.

Jag hade tänkt att ta en promenad här på morgontimmarna innan dusch men det lockar inte speciellt att ge mig ut i området kring hotellet och Kistamässan.
Visst finns det cykelvägar att traska fram.på men jag känner mig inte motiverad.

Så nu har jag tagit en lång och varm dusch.
Klippt naglar och sminkat mig klart för dagen.
Känns skönt att bara softa innan det intensiva drar igång igen vid 11 tiden.

Har tv:n på och ser det hemska som hänt i Beirut Libanon.
Stackars människor som aldrig får lugn och trygghet i sitt liv.
Fruktansvärd explosion!!!

Som om det inte räcker med att Covid19 håller sitt grepp. Mera fruktansvärda händelser måste ske.
Likaså brinner det på ett par ställen här i Stockholm. Vet inte om det är anlagda bränder eller vad.


Snart ska jag fixa till kaffe i mina thermosar som ska med under dagens jobb.

Har mejlat till chefen för depån i Enköping om kommande jobb.
Vill gärna få lite besked om hur kommande veckor kan tänkas se ut.
Var in på jobbsajter och kollade runt vad som finns att jobba med.
Jag är ju öppen för det mesta.
Drömjobbet är ju borta nu så det gäller bara att hitta en försörjning.

På måndag är det dags att skicka in ansökan till Arbetsförmedling/Akassan.
För första gången i mitt snart 62 åriga liv.
Ska kontakta AFA också om trygghetsförsäkringen som det betalats till i massor med år.

Tankarna är röriga just nu när det bara är dagar kvar av min anställning.

Min första plan är att vara ledig några dagar så jag hinner landa i situationen.
Behöver samla kraft och motivation för att kämpa vidare.
Känner också att jag får kraften hemna i mitt paradis.
I trädgården, med djuren och all växtlighet ikring mig
Den ledigheten ska jag unna mig, åtminstone tre sammanhängande dagar.
Har ju inte hunnit ha någon semester när livet varit så intensivt.
De två veckor jag hade ägnades ju åt att flytta, städa och röja. Någon vila existerade inte
Den tredje veckan blev sönderhackad helt av körningar i jobbet och genast gick jag sedan över till att köra utlånad hos Sörmlandstrafiken.

Så semester har inte funnits.

Nu ska jag bara ligga här i sängen och slappna av en stund innan det är dags att packa ihop, hämta frukostlådan/påsen från receptionen och fixa klart bussen inför kommande körning.
12 timmar lång arbetsdag väntar






Av Sirpa - 5 augusti 2020 07:28

Ligger i sängen på hotellet och bara känner mig avslappnad och ganska utvilad efter en natts god sömn.

De senaste dagarna har varit så intensiva att jag knappt hunnit andas.

Först måndagen som började vid 5.30 på morgonen. Vaknade så tidigt fast jag inte började jobba förrän 8.
Ville hinna få gjort förberedelser hemma för att sedan jobba som en toka i tre dagar.

Körde nåt som heter Brukslinjen och Servicelinjen under måndagen.
En komprimerad körning som skapats till sommaren för att spara in på förare.
Full fart och lite till.
Fram och tillbaka som en jojo mella orter och ställen.
Gällde att verkligen läsa körordern noga så det blev rätt ställen
Mitt i där servicelinjen som är till för gamla och funktionsnedsatta.

Pjuh! Kort rast där jag fick i mig en burk tonfisk i olja. Macka med mig i bussen.
Kaffe i thermos. Inga toan utan det var bara att pinka i buskarna när tid fanns.
Jag är ju van att ha toa i mina beställningsbussar.
Nu körde jag en stadsbuss.

Efter jobbet som slutade vid 18 tiden bar det iväg till Surahammar och Willys i full fart.
Var så trött och hungrig vid det laget att huvudet kändes jättetungt.
Handlade färskvarorna mamma behövde.
Det andra hade jag köpt redan dagen innan för att hinna med allt.
Låg i bilen och väntade.
Bar upp allt till mamma, pratade en stund, hjäpte henne att plocka in allt i frys, kyl och skafferi.
Sedan in i bilen och full fart hem till Eskilstuna och stallet.
Hade sån tur att Magino, dotterns häst stod i sin box då de andra hästarna reds
Borstade honom och visiterade för att se att han var helt ok.
Inga bett eller skador
Sparade tid på att inte behöva hämta in honom från hagen.
Var ju dessutom klädd i min bussuniform ännu.

Sedan hem till mitt och väntande katter.

Hemma blev det fullt upp igen. Packa väskan för nästa dags övernattning.
Vattna överallt, hade varit blåsigt och varmt.
Som tur var det mesta klart i övrigt.
Det hade jag fixat dagen innan.
Kom isäng vid 22.30 tiden. Yr av trötthet.
Somnade bums. Katterna kom in på natten och båda sov hos mig i sängen.

Gick upp 5.30 och satte igång dagen direkt.
Min fina vän som jag så sällan hinner träffa då vi jobbar massor båda två, kom över på kaffe och uppdatering av livet.
Han ser till hus och djur medans jag är iväg på min jobbresa.

Vid 9 tiden pussade jag katterna och åkte till depån i Västerås. Kopplade på släpet på dubbeldäckaren och lastade in det som skulle med. Såg över städning och sånt.
For sedan vid 10 tiden mot Värmland och Djuprämmens kollogård.

Stannade kort längs vägen för att få i mig medhavd frukost.
Kaffe och macka vid en parkeringsficka i vacker natur.
Tog givetvis foton på mitt ekipage som jag kommer att sakna av hela mitt hjärta.

Åkte så till kollogården.
Ställde ekipaget med öppna dörrar för lastning och gick sedan ner till vattnet.
Var inte sugen på att bada.
Vet inte varför. Kan vara av ren trötthet.
Kände mest för att lägga mig och vila nånstans men det fanns inte tillfälle till det.

Så vackert detta ställe.
Djuprämmen i Värmland. Underbart ställe för kollo.

Satt på bryggan och tänkte på hur livet har blivit i jobbet.
Intressant att se vad det tar för vändning.

När allt var lastat och klart styrde jag mot Stockholm.
4 timmar och 15 minuter på rull.
Med över 60 personer i min buss

Framme i Stockholm och lastade av vid KTH vid Östra Stationen.
Måste där ha 45 minuters rast i Färdskrivaren innan jag kunde åka till frihamnen och tömma toaletten.
Sedan till hotellet i Kista.
Parkerade på min vanliga plats och checkade in vid 21 tiden.

Träffade en kollega från ett annat bussbolag i Västerås och han ville att jag söker jobb hos dem.

Tog hissen till våning 21 och mitt rum.
Helt slut, hungrig och svettig.
Av med uniformen och i duschen.
Åt macka och drack gammalt kaffe från thermosen
Slocknade vid 23 tiden.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards