Alla inlägg den 8 augusti 2020

Av Sirpa - 8 augusti 2020 05:38

Nu har den dagen kommit som jag aldrig trodde skulle behöva infinna sig mera i mitt yrke och i min ålder.

Sista arbetsdagen som fast anställd beställningsförare.
Imorgon Söndag på pappret men den dagen valde jag bort att jobba.

Kände att jag ändå vill få det valet själv att få avsluta anställningen med en körning jag tycker om.
Vsk Damer Fotboll kör jag till Kumla idag för match.

Har haft två lediga dagar innan och hunnit fundera väldigt mycket medans jag grejat härhemma med en massa saker som blivit eftersatt då jag jobbat såna mängder med timmar
Hann med både vila och att klippa gräs, ansa trädgårdsväxter, städa, tvätta och baka en massa äppelkaka till frysen.
Väldig värme har det dessutom varit som gjort att tempot fått lov att vara lite lägre.
Många svalkande dopp i våran lilla pool för att klara hettan.

Mitt i detta ett funderande över hur jag ska lösa jobben framöver.
Har några körningar inbokade som timanställd under augusti månad, men det räcker inte för att ge den inkomst jag behöver.
Livet går ju vidare och boende, bil och mat behövs ju ändå.
Bilen kanske än mera då jag kommer att pendla längre sträckor vissa dagar

Jag har svalt min stolthet under de två dagar som gått.
Kommer att använda de livlinor som finns för att komma vidare, för jag känner att orken inte finns för att jaga jobb hela tiden.
Jag måste få landa i det nya först och andas ett tag för att se vart jag styr in mig på i arbetslivet.
Allt känns kluvet.
Ska jag stanna i branschen eller ska jag sadla om.
Jobben kommer, det vet jag. Det kommer att fullkomligt explodera med beställningskörningar när Covid19 släppt sitt grepp om mänskligheten
Då vill alla ut och göra det som gått om intet under denna tid som förflutit sen viruset började härja.

Det kommer en andra våg i höst och den kommer att ta liv helt klart.
Denna gång flera unga liv än tidigare.
Vi människor är så naiva att vi tror det ordnar sig, bara vi blundar för sanningen och bara lever som vi alltid gjort.
Det är ju sommar och semester tänker så väldigt många, för många.
Deras inställning kommer kosta liv och fördröja samhällets öppnande ännu längre än vad som skulle behövts om bara alla följde de direktiv som finns.

Det i sin tur leder till ännu mera kris och arbetslöshet på stora områden.
Som mitt jobb tex
Vi beställningsförare är överflödiga och kastade åt sidan
Vi behövs inte just nu för att livet ska rulla på. Resandet är minimalt.
Gränser stängda och fler länder stänger till igen då det går allt snabbare med spridningen.

Ett vaccin blir ett vapen mellan länderna också, inte bara mot viruset.
Nu är det stora pengar och makt i spel när ett vaccin ska tas fram

Pengar, ja det behövs ju för att leva.
För att få pengar måste man jobba.
Jobba vill jag göra och kommer att göra, säkert i massor.
Det visar sig bara vart.
Jag har lagt ut krokar åt flera håll och kommer att säkra min trygghet ännu lite mera med att skriva in mig på Arbetsförmedlingen och Akassan

Det finns ju en trygghetsförsäkring också som går att använda för att klara ett par månaders överlevnad
Den ska jag se över.

Jag kräver inga stordåd eller lyxleverne
Det jag vill är att kunna vara säker på att ha pengar till hyra, mat, bil och bränsle till den
Kunna ha råd att reparera bilen om nåt händer, söka tandläkare om det behövs och ha en slant på kontot för oförutsedda utgifter.
Jag dricker inte, röker inte, shoppar inte eller äter ute.
Bara ett helt vanligt leverne är så värdefullt för mig.

Min inkomst behövs för att klara leva helt enkelt.

Om ett par timmar sitter jag i Vsk bussen och fixar den klar för att köra tjejerna till deras match.
Jag kommer att jobba som alltid med ett glatt humör, service i allt och fin körning.
Ingen kommer märka hur jag känner mig inombords.
Så jobbar ett proffs.
Det är det jag vill fortsätta vara.
Ett proffs i mitt speciella yrke.

Ett yrke som jag är så grymt stolt över och som jag kämpat mig till.
Vem som helst kan inte jobba med en sådan flexibilitet och sådant enormt ansvarstagande som vi beställningsförare gör.
Ge oss en körorder bara så tar vi hand om allt.
Gästen, bussen, färdvägen, trafiken och allt som krävs för en fantastisk upplevelse och en trygghet för både arbetsgivare och kund.
Oavsett vilket land vi åker till eller vilken stad, idrottsarena eller vad som helst.
Vi gör det med glädje och stolthet.

Arbetslöshet är inte min melodi men nu är jag där och kommer att lösa allt vartefter.

Sista kördagen som fastanställd Beställningsförare.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards