Direktlänk till inlägg 15 november 2020

Riktigt intressant

Av Sirpa - 15 november 2020 06:24

Jag kan förstå att det finns människor som låter sig luras av bedragare på nätet.

Varje vecka får jag in flera stycken vänförfrågningar på Instagram framförallt med snygga män och lättklädda kvinnor som vill bli följare av mitt konto.

Jag raderar och blockerar då det är så givet att alla är fejkkonton som bara är ute efter pengar, komma åt våra kontouppgifter, kortnummer, personnummer för att länsa rent eller att kunna ta sig in i vårt land på ett smidigt sätt genom att skaffa någon som tar hand om allt.

Vi läser ju ständigt om sådant.

I helgen dök det upp en Johan Samuelsson som jag släppte in som fick följa mig.
Blev helt enkelt nyfiken på hur de bär sig åt för att inleda en kontakt.
Hann bara godkänna förfrågan när det kom ett Hej.
Bilden som skulle föreställas vara han var på en snygg man med trevligt utseende.

Jag svarade med ett Hej tillbaka.
Sedan började frågorna komma.
Jag svarade på sådant som redan finns på mitt Instagram som människa inte ens behövt fråga om.
Bara det visade ju klart och tydligt att någon verklig Johan inte existerade ens.

Jag ställde frågor tillbaka som det inte kom något svar på.
Individen vid tangenterna visste exakt hur denne skulle kringgå mina frågor snyggt och smidigt :)
Riktigt intressant!

Vi fortsatte prata.
Kom in på yrken och då kom det som jag väntat på.

Johan påstod sig vara Ortopedkirurg i ett FN läger i Afghanistan och han kunde därför inte svara på mina frågor, inte skicka bilder från där han befann sig :)

Jag kunde inte låta bli att skriva vidare.

Johan påstod sig vara född i Umeå och flyttat till USA som treåring.
Han ville träffa en svensk vän för att kanske återvända till Sverige en dag.

Jag ställde vidare frågor som det inte kom svar på :) Så uppenbart allting.
Jag hade inget för mig så jag pratade vidare i text

Johan lade upp en snyfthistoria som säkert många kvinnor svalt med hull och hår.
Han var ensamförälder till en dotter på 12 år som gick på Internat i London.
Han hade mist sin fru och deras ofödda barn 4 år tidigare i barnsäng.

Dottern och han var de enda som fick ha telefonkontakt och bildkontakt där han befann sig.
Jag beklagade förlusten och vi pratade vidare.
Johan påstod att han just berättat för sin dotter att han äntligen funnit en kvinna som han ville lära känna.
Om hur vacker och trevlig jag var bla bla bla...

Mådde lite illa en stund faktiskt när individen använde sig av såna historier och dessutom en "dotter" inblandad.

Jodå, han såg fram emot att vi skulle träffas och han längtade till att få se Sverige igen.
Osv osv.... Dravel, dravel.

Jösses!! Det var snabba ryck minsann.

Jag frågade om hans föräldrar, om de var kvar i Sverige - inget svar.
Jag ställde olika kuggfrågor som bara en ärlig person kunnat svara på - slingrande svar eller inga svar alls.

Samtidigt som vi skrev så kollade jag in på Google över FN läkare och hittade direkt artiklar som bestod i att det fanns människor här i Sverige rent av som satt och gjorde såna här fejkkonton och lurade kvinnor runt om i världen

Det handlade om stora pengar som en sk FN Ortoped och andra FN soldater lurat av kärlekstörstande kvinnor
Miljonbelopp!!

Det hela slutade med att när jag tröttnat på dravlet med "Johan" så lade jag upp artiklarna till personen och då blev det tyst.

Jag skrev att jag nu skickat över det vi skrivit till varann till en god vän som är polis och att han skulle kollas upp.

Knäpp tyst!

Sedan var "Johan" borta.

Undrar hur många stackars kvinnor det är som går på sådant.

Bara tanken att en person sittande i ett krigshärjat land skulle kontakta en busschaffis i Sörmland för att hitta kärleken är helt vansinnig.

Sunt förnuft behövs hos människor som sitter och tror på allt dravel på nätet.
Det är som ett gigantiskt smörgåsbord för lurendrejeri.
Bara att håva in lättlurade människor.

Det sitter alltså individer som med berått mod väljer ut människor som de tror sig kunna blåsa på pengar.

Något jag undrar över just nu är.

Varför blev just jag utvald till detta?
Ser jag så lättlurad ut och framgår det någonstans i min profil att jag är ute efter att hitta kärleken.
:) Skulle inte tro det!
Måste vara slupmässigt utvalt bara.

För allt som vi skrev om tydde ändå på att det satt en fysisk person och svarade och skrev allt.
Totalt säkert 2-3 timmar av bortkastat arbete denna gång med kontakten med mig :)

Vidrigt!!!

Vänner, akta er för sånt där.
Allt är definitivt inte guld som glimmar.
Inte ens värdet av en hög stinkande koskit.

Värsta är ju också att jag inte kunde sätta dit den här då inget olagligt skett.
Intressant att få uppleva detta och se att det verkligen existerar.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards