Alla inlägg den 9 maj 2021

Av Sirpa - 9 maj 2021 21:26

Min katt Nova mötte mig efter morgonens promenad.
Hon kom gående med bestämda steg och cool min

Av Sirpa - 9 maj 2021 12:48

Denna lediga Söndagsmorgon gick jag upp tidigt som vanligt.
Ingen idé att ändra dygnsrytmen då jag ändå ska upp 5 kommande vecka.

Gav katterna frukost och släppte ut.
På med kaffe, bädda sängen och bytte om till träningskläder.

Bestämde mig för att gå bort till Vallby Kyrka och tända ljus i Minneslunden och på LS viloplats.
Maken till vår fina hyresvärd.

Det var så fridfullt och vackert med alla vårblommor överallt.
På gräsmattorna växtra Gullvivor.
Fåglarna sjöng och allt bara andades frid.
Gick där och tänkte på alla som lämnat det jordiska bara det senaste året.
Så många som hastigt och alldeles för tidigt lämnat nära och kära i stor sorg och saknad.

Pandemin har tagit många människors liv och Cancern, denna hemska sjukdom som är så skoningslös.

Det är så vackert där i sluttningen vid Vallby Kyrka.
Med utsikt över åkrarna och långt ut över bygden.

Minneslunden ligger så fint där i hörnet av kyrkogården.
Fina blommor och små änglar pryder platsen.
Tände ett ljus där.

Gick sedan sakta hemåt och funderade över livet.
Hur sårbart allt är och hur snabbt allt kan förändras.

Det gäller verkligen att ta tillvara den tid vi har här i livet.
Göra sådant som tillför någonting.
Se till att må bra och trivas.
Måna om livet, nära och kära.

Kom hem till väntande katter och frukost på verandan.
Ville äta därute fast det var kyligt.
Virade in mig i en varm filt och delade ostmacka med min lilla katt Nova.
Satt och såg ut över grönskande gräsmattor, äppelträden som har fullt med mistlar på sina grenar.

Jag ber och hoppas att det som nu ligger framför mig, går den väg som tillför positiv energi i mitt liv.

Hjälp mig att be och hoppas.

Av Sirpa - 9 maj 2021 12:06

Jag har ju i hela mitt vuxna liv tränat någonting.
Mycket gång, cykling, jogg, simning, spinning och lättare styrketräning.
I alla år har jag sett till att hålla mig i form.
Genomfört massor med löpartävlingar som Stockholm Marathon, Göteorgsvarvet, Midnattsloppet i flera städer, halvmaror lite varstans och mängder med milslopp.
Cyklat Tjejvättern, åkt Tjejvasan....

Sedan följde två år i rad som jag insjuknade i influensa.
Var fruktansvärt sjuk och återhämtade mig inte fast tiden gick
Började gå upp i vikt några kilon för varje år.
Kollades upp ordentligt med hälsan och det uppdagades en läckande hjärtklaff.

Den är oförändrad och har inte blivit sämre de senaste åren, så det ligger inte som något hinder längre.

Sen har jag gjort tappra försök att komma i form och gå ner de kilon som jag inte vill bära omkring på.
Komma i form så jag kan träna till tävlingar igen. Härlig motivation med bokad tävling framför.
Men det är svårt.
Jag kommer en bit på väg och så händer det något med arbetslivet som tar all min tid och kraft.

På detta pandemin också med uppsägning som följd och ett jagande efter arbeten.

Så från att jag mått toppen i träning och tävlingsform till att vara en överviktig, trött, sliten och håglös individ som kämpar dagligen med att orka med jobbet som inte ger någonting annat just nu än lön som behövs för att bo och leva.

Jag vet att om det bara ordnar sig så jag får köra det som jag vill och älskar.
Dvs Beställningskörningar, så återvänder min vilja och ork till att även träna och äta på ett vettigt och sunt sätt.

Så länge arbetsdagarna bara är ett måste och ett harvande med sånt jag absolut inte trivs med så får jag inte gnistan åter.

Jag är uttråkad och likgiltig.

Kom igång bra med milslånga promenader i detta jobbet men det togs snabbt bort. Långrasterna försvann och ersattes med städjobb och annat som jag inte vill ha i min befattning som bussförare.
Självklart varje dag med egna bussen, det gillar jag och utför gärna, men inte lokaler och andra fördon i timmar varje dag. Detta i en 75% ig anställning.
Väldigt märkligt!
Det landar på över 100% ändå.

Jag trivs inte!
En förändring måste till innan jag förintas i själen.

Jag är Bussförare




Jag saknar mina beställningskörningar som kunde ta mig till vilka ställen som helst i hela Norden.
Mina härliga Eckerö körningar.
Alla lagkörningar.

Jag längtar till denna sommar då jag får köra Tågersättningsbussar till Stockholm.
6 veckor med bara stora fina bussar.
Inte små pluttar som jag nu skuttar omkring med på grusvägar i skogarna.

Jag vill ha rejäla körningar.
Långa dagar och nätter vid ratten.
Till destinationer överallt. Gärna övernattningar på andra orter.
Saknar "min" dubbeldäckare.
Mina kollokörningar med släp efter bussen, mellan Stockholm och Värmland.
Hotellnätterna, träningspassen tidiga mornar innan jobbet.
Allt jag fick uppleva överallt och nya människor ikring mig ständigt
Det egna ansvaret och känslan att ge den service mina gäster ville ha.

Minns bara den fantastiska resan för två somrar sedan till Danmark och Norge med gäster från hela världen.
Vilka helt fantastiska 11 dagar vi var iväg. Underbara minnen!

Eller när jag fick köra gäster till Fotbollsgalan, Svenska Damlandslaget i fotboll.
Köra Landslagsbussen med norrlandstjejerna på Tvpucken turnering i 5 dagar.
Eller när jag fick äran att köra 52 Ambassadörer från hela världen i dagarna två i dubbeldäckaren.
Vilken körning!! Helt underbart.

Får jag bara jobba som jag behöver för att motiveras så ordnar sig även träningen.
Den bakar jag smidigt in i arbetsdagarna och de lediga dagar som då känns riktiga. Då känns det att jag gjort något som är värdefullt för mig, företaget jag kör för och mina gäster.

Jag har arbetat och levt i bussbranchen sedan 1985 och jag älskar att vara bussförare.
För mig är det inte bara ett jobb, utan en livsstil

Jag vill känna att jag uträttar något bra.
Inte bara harvar omkring för att få pengar i plånboken.

Mår jag bra så kommer resten efter
Träning, balans och välmående.

Av Sirpa - 9 maj 2021 06:59

Igår Lördag blev det så dags att fira min äldsta dotter på hennes 35 årsdag som var den 4/5.
Mitt i veckan blir ju inte av att fira då alla jobbar och är upptagna till sena kvällarna.

Jag hade köpt ett par mysiga, stora och runda badlakan som är till för sommarens bad ute.
Tittade på dessa badlakan redan i somras men tyckte att de var för dyra.
Nu nedsänkta med 50%
Helt perfekt.
Sedan älskar hon Nutella så det blev en bamsestor burk sånt.

En av de vackra Orrefors ljushållarna fyllde jag med Pollygodis som dotra älskar. Ljushållare som hade formen av tulpan komma.
Allt slogs in i fina paket.

Barnbarnet hade sytt en kudde i form av ett hästhuvud till sin moster som har häst. Jättefin!

Efter gemensam överenskommelse under veckan så grejade vi till en Tacobuffe som alla njöt av.

Jag hade gjort en tårta med banan, jordgubbssylt och havregrädde emellan.
Uppepå Havregrädde, strössel och kokosbollar.
Hela tårtan var mjölkfri så att alla kunde äta av den.
Även bottnarna som finns att köpa på Coop.
Vi har mjölkproteinallergi i familjen.

Det är så oerhört mycket produkter som innehåller skummjölkspulver men inte dessa tårtbottnar från Coop.
Vi brukar baka själva men nu fanns inte tiden och orken till det.

Det blev några mysiga timmar med döttrar, barnbarn och min fina svärson
Pandemin hindrar kramar och närhet men vi kunde ändå vistas i samma hushåll då vi umgåtts hela pandemin.
Barnbarnet är ju hos oss före och efter skolan under vardagarna för att inte behöva gå på fritis.

Vi är väldigt noga med allt för att göra allt vi mäktar med för att undgå smitta.

Kom hem vid 20 tiden och gjorde kvällen.



Av Sirpa - 9 maj 2021 06:35

Varför går man in och skriver några få ord bara här i sin blogg och sedan publicerar?
Massor med sådana korta inlägg i rad.

Vad vill dessa individer uppnå.

En undran bara

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards