Alla inlägg den 23 maj 2021

Av Sirpa - 23 maj 2021 07:08

Då var det dags för långresa med Vsk bussen, som jag längtat så efter.

Om några timmar ger jag mig iväg med packad väska till depån i Västerås för att göra iordning Vsk:s lagbuss inför avfärd till Trelleborg.


Jag kör ner bussen till Trelleborg tom.
Bor på hotell över natten och imorgon eftermiddag flyger laget ner och blir hämtade från Malmö av en kollega.
Min körtid behövs för hemresan sedan på kvällen och natten.

Ska bli så härligt att träffa killarna igen och se laget spela mot Trelleborg.

Sedan ta hem alla tryggt och bekvämt i bussen, sovande efter mat i magen.

Jag älskar dessa körningar.

Vsknallen ska självklart med.
Kör för Merresor

Av Sirpa - 23 maj 2021 06:51

Lördag kväll när det blivit mörkt tog vi en sista lysning av äggen i kläckaren.
Stor glädje när det fortfarande var liv och rörelse i samtliga 12 ägg vi lagt in i den.
Högst upp en fin och hel bubbla.

Efter det var det dags att plocka bort vaggan som äggen gosat i under drygt 14 dagar.
Den är till för att äggen ska vändas på lite, precis som hönan gör när hon ligger och ruvar.

Sedan fylldes det i vatten i båda karen som ligger under det plastgolv med hål i som nu äggen ligger på och väntar in de sista dagarna.
Tempen sänktes från 37.7 till nuvarande 37.2

Nu är det baraför de små liven att växa till sig det sista och bygga styrka för att ta sig ut igenom skalet.

Jättespännande att se hur många som är såpass livsdugliga att de klarar det stora provet inför inträde till livet ute i det fria, utan äggets beskydd och omvårdnad.

Likaså hur fördelningen blir, tupp eller höna.
Det visar sig.
Alla är välkomna oavsett.
Blir det många tuppar får vi se till att de får nya hem eller så hamnar de i grytan.
Så är livets gång

På Onsdag nästa vecka borde det börja låta inne i kläckaren och liv titta fram.
Dottern har förberett allt inför kycklingarnas ankomst.
Dessa kommer vi att ta så väl hand om som det bara går.

Skånsk Blommehöna.

Sista fotot med de stora vackra hönsen har jag lånat från nätet.
Bara för att visa vilken stilig sort vi kläcker fram

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards