Alla inlägg den 28 maj 2021

Av Sirpa - 28 maj 2021 14:03

Åkte iväg idag till Granngården och köpte 4 säckar planteringsjord.

Bubbade ur säckarna hemma och satte sedan igång att plantera om blommor jag köpt tidigare, i större krukor och ordentligt med jord.

Gräsmattan runt huset är totalt igenomdränkt.
Går inte att klippa förrän det torkat upp.

Att sätta upp poolen är det inte tal om ens förrän det torkat och vi fått spola rent gräset på framsidan helt enkelt.
Det är ju så snuskigt vatten som vi måste pumpa upp ur brunnen och ut på gräsmattan nu när pumpen inte funkar.
Bra gödning men inte bra för oss människor.

Ett I landsproblem för oss, det lilla som vi drabbats av.
Källaren torkar på bra och jag var nere ett par vändor och stuvade om pallar så det kom åt att torka överallt.

Tycker så grymt synd om alla bönder som får sina marker och grödor förstörda när allt ligger under vatten.
Stora sjöar på åkrarna vart man än tittar.

Jättemånga vägar är också drabbade och vissa ligger helt under vatten.
Vägen i sig måste ju fara illa och det kräver sitt när allt torkar upp.
Ett dyrt regnande blev det här i Sörmland.


Så skönt att det är soligt idag så allt får en chans att torka.

Av Sirpa - 28 maj 2021 03:55

Vaknade ju vid midnatt och har nu varit ut till brunnen två gånger.
Pumpat ur det som samlats.
Inte mycket men ändå bra att få undan.

Katterna har nu fått en väldigt tidig frukost och gått ut.
Det regnar så de lär nog snart vilja in igen.

Kände och tittade på de två kvarvarande äggen i kläckaren och de känns livlösa.
Tråkigt när de kommit så långt iallfall men inte hela vägen till en levande dunboll.
De får ligga kvar till imorgon Lördag men sen får vi ge upp.
Alla de andra 10 kycklingarna kom ju tisdag, onsdag och en sista igår torsdag.

Vi är jätteglada över att så många fixade att ta sig ut till livet.
Starka små krabater.
Den sista igår kändes lite svagare så vi får se hur den klarar sig.

Naturen måste ju ha sin gång.
Vi människor får inte störa det som är menat.

Nu är klockan snart 4 och jag har bara sovit 3 timmar inatt.
Ska göra ett försök att sova lite till.


Av Sirpa - 28 maj 2021 01:54

Var iväg i Onsdags på en körning som blev lite vimsig.
Fullt förståerligt men lite förvirrande medans det pågick.

Skulle köra Vsk U21 till en träningsmatch mot AIK på onsdag eftermiddag. Passade mig bra som jobbat hela natten mellan måndag och tisdag.
Sen blev tiden ändrad till att jag skulle börja 10.10 istället.
Helt ok för mig.

Vi skulle till Spånga i Stockholm.
Så det skulle bli en kort resa.
Framme vid depån kom så besked om ändring till Solna istället.
Helt ok för mig.
Hämtade laget på Iver arena och vi åkte iväg.

Vi skulle hämta upp en ledare i Enköping.
I bussen dit fick vi nya direktiv från Aik.
Nu skulle matchen spelas i Vällingby på Grimstaplanen.
Ok, vi styrde om och tränaren kontaktade de spelare som skulle ansluta i Stockholm.
Vissa åkte kollektivt så det började bli tidsbrist.

5 minuter innan ankomst Grimsta kommer så ett nytt beslut
Nu skulle det spelas på Södetälje Arena
50 minuter bort från Grimsta.

Jag styrde om och gav mig in i Stockholmstrafiken med tidspress som hette duga.
In igenom stan och bort mot Södertälje
Full fart och mycket teknisk körning så jag tog mig fram.
Vägbyggen, sniglar till bilister, massor med olika hinder längs väg och allt detta i hällande regn och stormvindar

Lyckades bra trots allt och de bilburna spelarna hjälpte till att hämta lagkompisar från tunnelbana och anslöt vartefter på arenan.
Matchen sköts fram 30 minuter i starttid så allt blev helt ok

Jag pustade ut i bussen och satte inte ut foten utanför i regnet mer än vid lucköppning och fotografering.

Tyvärr förlorade vi med 3-1 men detvar ju en träningsmatch
Åkte hemåt via Strängnäs och Enköping
Maxstopp utanför Strängnäs.

Var klar för dagen 19.35 då jag parkerade bussen efter tank, städ och tvätt.
En lite annorlunda dag på jobbet :)

Av Sirpa - 28 maj 2021 01:20

Jag vaknade vid midnatt av att jag badade i svett och kände mig inte alls ok.
Gick upp och tog med ficklampa, iklädd morgonrock för att checka hur det såg ut med tillflödet i brunnen utanför, där pumpen var sönder.
Det rinner ju dit nytt vatten hela tiden då marken är så mättad efter allt regn som kommit ner

Vi vill ju undvika att det svämmar över igen och in i källaren på huset.
Körde den extrapump som nu finns därnere tills den andra blir lagad.
Det var ingen fara alls. Pumpade bara en kort stund.

Nere i källaren står det nu fläktar och blåster varmluft för att torka upp.
En hel del grejer och pallar och grejer är flyttade så luften kommer åt.
Måste under kommande dygn flytta på mera. Hoppas på sol och värme så vi kan lyfta ut lite pallar.
Vill ju inte ha mögel och elände där efter vätan.

Så mycket extrajobb har vi fått på grund av detta ihållande regn som varit.
Kom ner ca 70 mm på bara en dag.
Hutlösa mängder.
Det är översvämningar överallt i Sörmland. Vägar, åkrar, skog, källare...

Det är ju det extrema som säkert bränt pumpen i brunnen.
Överbelastning helt enkelt.
Vi får det lagat nästa vecka. De som var hit och tittade är överhopade med jobb just nu och vi klarar ju oss med extrapumpen sålänge och extra vaksamhet dygnet runt

Kycklingarna lever under sin värmelampa i hönshuset. Håller även koll på den. De små är ju helt beroende av den värmekällan.
De två kvarvarande äggen i kläckaren verkar vara livlösa.
Dessa små var inte livsdugliga troligtvis.
Vi ger dom en självklar chans ett par dygn till.
Det var ju liv i alla vid sista lysningen men de kan ju ha blivit något fel så de små inte växt till sig tillräckligt.
Vi får se. Ger inte upp än.

Ska försöka sova nu.
Har torsdag och fredag som semesterdagar. Sedan ledig helg.
Nästa vecka blir det sedan fortsatta skolkörningar hos Tuna. Det finns ju inget annat att få där.

Jag var igår på ett för mig jätteviktigt möte som påverkar hela min framtida yrkesroll om allt går som det är tänkt.
Får klarhet i början av nästa vecka.
Avslöjar inget mera i nuläget.
Vill få alla pusselbitar på plats först.

Skulle tro att allt detta ger mig den oroliga sömn och den jobbiga känslan jag vaknade ur.
Lite för mycket på en gång liksom.
Många frågetecken, händelser och oro som tar på mig just nu.

Hoppas allt snart får en lösning.

Imorgon ska jag köpa jord och jobba lite ute. Kanske kan vi börja förbereda uppsättning av vår lilla pool.

Funderar på att ta en skön lite längre promenad först på morgonen.
Rensa tankarna lite och röra på kroppen.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards