Alla inlägg den 17 augusti 2021

Av Sirpa - 17 augusti 2021 06:12

Vårt fina plommonträd slets ju omkull vid en storm för ett par veckor sedan.
Så sorgligt!

Den tar avsked genom att ge oss en riklig skörd av plommon.
De mognar för fullt och kan plockas om några dagar omnu solen behagar värma något mera denna märkliga Augusti månad.
Vädret lever rövare verkligen.

Trädet ligger ju ner nu så risken är ju större att plommonen blir uppätna av kryp.
Men vi hoppas på att något ändå går att rädda.

Sedan blir trädet uppsågat till ved och en stor gren får bli rovfågelskydd för hönsen i hönsgården.

Trädet är ju gammalt och har växt snett så den lutade kraftigt under många år.

Vi ska plantera ett nytt träd på samma ställe.
Det var också fint som insynskydd vid poolen, mot vägen.

Tack för årens skördar du fina träd.

Av Sirpa - 17 augusti 2021 06:01

Kom hem från resan med Vsk från Landskrona på natten mot måndag.
Hade då kört många mil och städat buss sist av allt innan hemfärd vid 1 tiden.
Jag var jättetrött då det blev 23 timmars vakentid innan jag fick sova ordentligt.

Kom isäng vid 2 tiden och gick sedan upp 7.30
Ville krama om mitt barnbarn som skulle på sin första skoldag efter sommarlovet.
Klass 4 började hon i lilla älsklingen.

Sedan blev det full fart resten av dagen för att hinna med allt hemma innan nästa arbetdag.
Satte genast igång att rengöra poolen som fått en massa regnvatten i sig.
Det var ett redigt jobb.
Först rensa bort skräp och döda småkryp redan från pooltäcket som var fyllt av regnvatten.
Av med det och fortsatt rensning.

Rengjorde pumpfiltret och startade pumpen. Rensade vidare.
Tog ett dopp emellan. +14 i vattnet då.
Skönt och svalkande.
Rengjorde filtret ännu en gång och rensade vidare.

Drog igång avkalkning av kaffebryggarna. Både den hemma och den jag har med på lagresorna i bussen.
Dottern låg och vilade efter att ha kört lillan till skolan

När poolen var hyfsat ren så satte jag i chockklorering och rensade filtret en sista gång.

Tvättade tre maskiner kläder och hängde inne då det började regna igen mot eftermiddag.
Åkte och fikade med min bästa vän innan min lediga dags övriga sysslor fortsatte.
Han hade en massa tompallar åt mig som jag ska ha under ved bla senare i höst.
Tryckte bilen så mycket det bara fick plats och åkte hem.
Lastade ur allt i en fin hög vid bon.

Rensade det sista i poolen och täckte med skyddet. Kloret fick jobba ifred under täcket.

Vet nu att allt jobb var i stort sett förgäves då det vräkt ner regn hela natten.

Åt lunch vid 14 tiden som bestod av ris och kyckling somblev kvar från den mat laget fick utkört till bussen innan vår hemfärd efter match Söndag.
Blev två lådor kvar som jag räddade in i bussens kyl så de inte skulle kastas.

Plockade med allt möjligt resten av dagen. Tog in blommor som jag haft ute hela sommaren, som hör hemma inne annars.
De mår bra av att vara ute.

Packade upp allt efter mina resor och började packa en ny väska till nästa övernattning som är nästa vecka.
Vet ju vad jag behöver med mig så det är bara att förbereda.

Kände vid 16 tiden att krafterna började tryta. Tog en lång skön dusch.
Vid det laget vräkte regnet ner så ute jobb var inte att tänka på ens.
Bra det då jag även behöver vila en ledig dag.

Hann ta foton ute innan regnet kom på allvar.
Det växer och grönskar. Tomaterna börjar mogna.



Paprikor, pumpa, bönor, smågurkor, morötter och en massa annat skördar vi för fullt.

Min lediga dag slutade med att jag somnade nästan sittande.
Var jättetrött när kvällen kom.
Somnade före dotter och barnbarn

Av Sirpa - 17 augusti 2021 05:29

Vaknade tidigt Söndag morgon och kunde inte somna om.
Alldeles för tidigt! Redan 3.00

Stack ut och gick vid 6.30 tiden då jag gav upp hoppet om mera sömn.
Vilade ju ändå så det fick väl räcka med de timmar det vart.

Var bort till bussen med lite grejer jag inte behövde för att onte ha så mycket att bära på sen.

Traskade iväg längs med vattnet.
Det var stilla och fint. Alldeles lagom väder. Rätt blåsigt men där jag gick var det lä.

Fin liten stad. Prydligt och städat.
Byggs massor här med som överallt i alla städer.
Vackra blomsterarrangemang överallt.
Det var så fint så jag var ute nästan två timmar.
Skönt att få röra på mig efter och före alla timmar av körning.
Handlade på Icabutiken och gick åter hotellet för dusch och frukost.

Frullade på rummet då jag inte ville trängas nere bland folk vid frukostbuffen.

Försökte vila/sova lite till men det var omöjligt när det började städas rum runtikring med ett himla oväsen.
Gick till bussen med min packning efter utcheckning 9.45

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards