Alla inlägg den 4 september 2021

Av Sirpa - 4 september 2021 14:16

Kör tidig Eckerö denna Lördag.
Fylld buss med gäster.
En extrabuss utsatt för att bara ta Västeråsgästerna som var 30
Jag har 50 i min.

Anlände Grisslehamn i bra tid.

Gick till förarstugan och tänkte äta innan jag skulle vila lite.
Gjorde iordning en sallad nu på 13 dagars kurens sista dag.

Orkade inte äta den utan kröp ner i sängen, somnade bums och vaknade inte förrän nästan två timmar senare.

Då åt jag salladen som smakade super.
Med egenodlade tomater.

Har nu putsat fönstren i min buss och väntar på att Ms Eckerö ska lägga till så jag kan köra hem mina gäster.

Av Sirpa - 4 september 2021 12:50

Jag fick skott från min kusin i Finland för några år sedan, från en bladkaktus som har växt som sjutton i mitt sovrumsfönster.

De första krukorna som jag drev upp skotten i blev frodiga och gröna.
Ingen blommade.
Inte förrän det lilla skottet jag hade inne hos mig, som växte på höjden, med en lång pinne som värst och på den kom det ett stort vackert blad som det sedan kom förgreningar ifrån.

Jag lät den växa i avaktan på vad det skulle bli.
Den var stilfull.

Plötsligt en dag för några veckor sedan såg jag en underlig utväxt i en annan färg på ett blad långt ner på växten.
Den växte till snabbt och snart såg den ut som en Alien :)
Började misstänka att en blomma var på gång.
Vågade inte röra växten för att inte störa den.
Det blev en knopp i änden som växte sig större och större, för att sedan i Torsdags kväll börja slå ut i en praktfull, väldoftande blomma.

Det var en Nattens Prinsessa jag hade där i fönstret visade det sig.


Helt otroligt vilken skönhet och denna doft. Den spred sig i hela rummet och vidare ut i hallen.

Jag ville inte sova för att hinna se denna prakt under den enda natt som den stod fullt utslagen.
Jag visste att till morgonen var det över.

Vakade till sent och hade fråndragna gardiner för att den skulle få blomma ifred och sprida sin doft.

Till sist somnade jag efter den långa arbetsdag jag haft, i doften utan att den störde det minsta, tvärtom. Vaknade på morgonen och tittade genast på blomman som då hade slagit ihop och doften var borta.

En enda natt.
I detta fall 7 timmar stod den i full blom.

Hoppas jag kommer att få uppleva detta flera gången.
Helt underbar upplevelse.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards