Alla inlägg den 14 september 2021

Av Sirpa - 14 september 2021 09:02

Gav mig iväg tidigt för att hinna gå så långt som möjligt innan dottern plockade upp mig i bil.

Går mot Ramshammar och gärna ännu längre. Dottern kör barnbarnet till Kjula skola och när hon återkommer tar hon med mig i bilen.
På så vis är det bara för mig att ge järnet så långt jag hinner.

Denna morgon blev extra knölig med de arbeten som pågår längs vägen.
Fick lov att gå mycket nere i diken och det minskade farten rejält.

Hann nästan till Ramshammar.

Kylig morgon så jag frös lite fast jag rörde på mig hela tiden
Hösten är här och luften underbart frisk och lätt att andas.

Dag 2 i min utmaning gav 5.3 km i benen. Frukost, lite vila och sedan iväg för att besöka mamma innan dagens jobb.

Av Sirpa - 14 september 2021 06:35

Hänger du på?

Jag har bestämt mig för att anta en utmaning som består i att varje dag i 100 dagar utföra någon form av mätbar fysisk pulshöjande aktivitet.

Det vill säga att jag kommer att gå, jogga, cykla, springa, klippa gräs, skotta snö eller liknande som ger min kropp träning i någon form.

Jag har Runkeeper appen för att mäta den aktivitet jag utövar.


Mitt mål är att få träning som en naturlig del i mitt liv igen.
Så hade jag det innan jag blev sjuk i influensa två år i rad och inte lyckades komma tillbaka till den fina form jag var i tidigare.

Samtidigt lägger jag något lopp som morot för att ha något att träna inför.
I nuläget när pandemin ännu inte är under kontroll så finns det inte många lopp att anmäla sig till.

Tränar gör jag för att själv må så bra som möjligt och på så vis orka med allt som livet består utav.
Tex att jobba som jag gör.

Rör på mig gör jag ju en hel del redan så för mig är det bara att jag lägger en bättre planering och proritering av träning på schemat så blir det bra.

Någon som vill hänga på?

Igår startade jag och då blev det 4 km powerwalk samt ca 6-7 km gräsklippning.

Straxt byter jag om och ger mig iväg ut på dagens pass

Av Sirpa - 14 september 2021 06:19

Våra äppelträd levererar även detta år men det är inte så vidare mycket.
Vissa träd inget alls.
Mig gör det inget då jag känner att tiden inte riktigt räcker till för att ta hand om allt.
Som förra året då varje träd hängde tunga av frukt.
Mycket var då tvunget att bara kasta i komposten och ut i hagen.

Nu är det mera hanterbart.

Vi har ju en tork som det går att skiva äpplena i och torka inför vintern.
Bara att kärna ur. Ta bort ev skador och sedan bara skiva.
Jag har nu under de lediga dagarna kunnat köra två laddningar.
En på morgonen som jag tar hand om efter nattens torkning och laddar nytt.
Det tar jag hand om på kvällen och laddar nytt till natten.

Det viktiga är att skivorna är helt torra och får inte påsas förrän de svalnat ner helt.
Annars bildas otrevligheter i påsen.

Jag testade torka förra året och de höll sig jättefina i påsarna.
Gott att ta fram på vintern.
Godis åt kaninerna också.

Nu är det morgon och jag kände på den laddning som ligger på tork.
Inte riktigt klart ännu.
Ska checka med dottern om hon orkar ta hand om det ikväll ifall jag skivar i en ny laddning.
Jag jobbar ju och kommer inte hem förrän efter midnatt.

Ett bra sätt att ta tillvara äpplen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards