Alla inlägg den 18 september 2021

Av Sirpa - 18 september 2021 06:58

Igår Fredag hade jag en helt fantastisk körning med goa rara Seniorer till Arvika först.
Vi besökte konstutställningen Arvika Art som finns i det gamla järnbruket Verket.

Jag tänkte först att det inte var något för mig men blev nyfiken när damerna i bussen talade om en glasutställning som fanns där.

Jag bestämde mig för att följa med in när vi rullade in på det historiskt fantastiska området med alla dessa byggnader som byggts av gamla block av slagg från Järnverket.
Så fina och så fyllda av historiens vingslag från en hård tid av slit och arbete.

Utställningarna som hölks där var jätteintressanta och glasutställningen utsökt vacker.
Men det som jag beundrade mest var miljön vi gick omkring i.
Mycket trappor och vandring och det passade ju mig perfekt som har min utmaning att fylla med steg i benen.

Jag ville inte ta så mycket foton av själva utställningarna för det tycker jag att var och en kan åka dit och uppleva på plats.
Sånt gör sig inte på foto heller.
Allt som fanns där ska upplevas och kännas i just den nästan magiska miljön.

Nu stängde allt för säsongen då det blir så rått och kallt innanför väggarna.

Jag kunde känna vissa själar där på plats som arbetat i den hårda tillvaron som rådde då.
Dessa män blev inte gamla i sina liv.
Deras kroppar utsattes för så oerhört hårt slit och den luft som fanns i lokalerna var inte till för att inandas i lungorna.
Olyckor förekom och familjer blev utan sina fäder

En oerhört intressant bit av Sveriges historia. Kändes vörnadsfullt att få ta del av den och för min del kändes det värdefullt att järnbruket bevarats så vi generationerna efter får ta del av livet på den tiden.
Vilken kamp människan fick utstå för överlevnad och för framtidens utveckling.
All heder åt alla på den tiden.

Gruppen jag körde åt sedan lunch på en intilliggande restaurang medans jag försökte flytta bussen närmare så mina gäster skulle slippa dessa jobbiga trappor.

Arvika Art. Värt ett besök när det öppnar igen våren 2022.

Vi åkte sedan vidare till Borlänge.
Det får bli ett eget inlägg om den delen av vår fantastiska dag.

Jag är så tacksam över att kunna få vara med och se allt.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards