Direktlänk till inlägg 23 november 2022

Utbildningsdag

Av Sirpa - 23 november 2022 04:18

För oss yrkesförare krävs det sedan 2008 att vi skall genomgå utbildning för att få ett sk Yrkeskompetensbevis.

Den förnyas var 5:e år och utbildningen för oss som redan har ett Ykb innebär att vi måste gå 35 timmars utbildning för att få beviset förnyat.

Många företag håller detta på arbetstid för sina anställda och detta då med en delkurs varje år under dessa 5 år.
Går även att köra på allt i ett svep om behovet finns. Eller bara delarna som saknas för att få beviset förnyat.
Utbildningen är ett måste för alla.

Denna gång var det delkurs 2 som handlar om Kundfocus, säkerhet, bekväm transport samt förarens uppträdande bla.
Vad kräver företaget av mig som förare.

Mycket bra utbildning som säkert många kan behöva uppdatera sig i.
En hel del vänder sig mestadels till linjebussförare som möter kunden på ett annorlunda sätt än vi beställningsförare.
Dem har ett helt annat flöde av kunder.

Bussföraryrket är ju ett riktigt lågstatusyrke i så många människors ögon. I samhällets ögon.
Jättetråkigt då det är en så viktig del i många människors liv.
Vad gjorde vi utan skolbussar tex eller linjebussarna som tar så många människor mellan olika destinationer.

Tänk bara mina körningar.
Alla idrottslagen, seniorgrupper, företag och skolor som ständigt reser någonstans.

Att det är lågstatus beror till stor del på arbetstiderna, lönen och i dagens samhälle också den otrygghet du arbetar i som linjebussförare.
Hot och våld har blivit en normal bild i en linjebussförares vardag.

Bussföraren möter kunder av alla de slag, dag ut och dag in.


I många lägen så står du väldigt ensam som bussförare.
Kunden är i focus.
Kunden kräver service och uppmärksamhet i olika former.
Du som förare skall bara leverera i alla lägen. Fort ska det gå. Tempot är så uppskruvat så sekunder är viktiga.

Mitt yrke som Beställningsförare är så mycket trevligare ur kundhänseende.
Vi möter kunderna eller som jag kallar för Gästerna, på ett helt annat sätt.

Resor med grupper som skall iväg på någonting trevligt i gemenskap med andra.

Min del är av en helt annan betydelse för dessa gäster. Jag har dem i min buss, under mitt ansvar och vingars beskydd i många timmar, kanske dagar eller till och med veckor.
Det blir ett helt annat sätt att arbeta än för Linjebussföraren som möter kunden bara en kort stund.

Jag får en helt annan närhet till mina gäster. Mitt uppträdande är oerhört viktigt och av enorm betydelse för gästen och jag är företagets ansikte utåt. Det första mötet är oerhört viktigt.
Det tar 5 sekunder för Gästen att bilda en uppfattning om mig som förare.
5 sekunder har jag på mig att ge en bra och trygg bild av mig själv.
Första mötet är dörren till den fortsatta resan.

Dessutom kör jag ständigt, dag ut och dag in till nya destinationer. För mig helt främmande många gånger. Länder, städer, platser och gator jag aldrig tidigare varit till.
Då med 14-15 meter lång och 4 meter hög buss. Fylld med förväntansfulla gäster.
På ett tryggt och trafiksäkert, mjukt och behagligt sätt måste det gå till.
Alltid! Varje resa oavsett vart jag åker.
Det måste ske proffsigt!

Jag måste behärska allt under färd.
Händer något oförutsätt måste jag vara lösningsfocuserad.
Som bussförare har jag ett enormt ansvar. För mina gäster, bussen, trafiken, medtrafikanterna osv....
Jag måste kunna behärska alla väderlek.
Snöstorm, hård vind, hällregn, blixthalka, brännande sol mot vindrutan.
Hålla planerade körtiderna oavsett väder och väglag.
Planera min körning noga redan från grunden. Bästa snabbaste vägarna.

Ansvaret är mitt att ha hand om bussen.
Tanka, städa (dammsuga, skura, sanera, putsa fönstren, alla klaffbord, toaletten) tvätta utvändigt, tömma toan, säkerhetskontroll, påfyll alla vätskor som olja, spolarvätska, sanervätska. Fylla på förråd av toapapper, soppåsar osv...
Sanera spyor, urin och bajs till och med ibland.

Ska det med Catering så är det min uppgift.Mat, vatten, Kaffe, mackor, te, socker, mjölk, fikabröd, muggar, skedar, sötningsmedel osv....

Laga mindre fel på bussen. Tex byta en lampa som gått, säkringar...
Felanmäla och se till att bussen kommer till verkstad vid större fel.

På detta då se till att gästerna får allt som krävs av mig.
Jag måste veta hur jag hanterar påverkade personer. Fulla eller drogpåverkade.

Trevligt bemötande, trygg och säker, mjuk körning ständigt.
Detta under arbetsdagar som kan sträcka sig upp till 15 timmar.
Full focus, ständigt med ett leende på läpparna, lugn och trygg. Rent och snyggt, behaglig miljö i bussen. Lagom temperatur och belysning.

Jag måste kunna släcka brand, rädda liv som tex hjärt och lungräddning, stoppa blödning, hantera ett epilepsianfall eller allergichock. Veta hur jag snabbast kan tillkalla hjälp vid behov.
Jag är tryggheten för gästerna i min buss. Gästen måste kunna lita på att jag bär en kompetens i allt mer eller mindre.

Yrkeskompetensbevis.
Yrkeskompetensutbildning kommer in då som vi genomgår år efter år.

Ja det är många yrkesgrupper vi kan räkna in i Beställningsföraryrket.

Vart jag än kommer så måste jag se till att jag kan parkera bussen tryggt och utan fara för någon, inte i vägen eller på något vis störande.
Bara det en enorm utmaning på många ställen.
Det är ju inte bara att dumpa 15 meter fordon nånstans.

Jag arbetar ständigt dygnets alla timmar. Inget fast schema.
Max arbetstid 15 timmar.
Max Körtid 9 timmar, får förlängas till 10 timmar vid behov.
Har jag "normala" 8 timmars arbetsdagar så känns det som jag jobbat halvid bara :)
Kör och Vilotidslagarna styr vårt arbete helt. För detta regelverk finns en helt egen delkurs i Ykb utbildningen.

Mycket hotell och vandrarhem.
Ofta borta hemifrån dagar, tom veckor i sträck.

En liten sammanfattning av mitt yrke.
Säkert har jag missat ta med nåt som jag bara tar för givet.

Fråga gärna om det är något som känns konstigt.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards