Direktlänk till inlägg 7 maj 2024

Sakta repar sig kroppen

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56

Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen.
Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln.

Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha rätat upp sig efter att ha varit så snedbelastad i ett års tid.

Kanske har min Kiropraktor fått till delarna så dessa hittat sina riktiga platser igen, utan att ta andan av mig i smärta.

Jag har verkligen kämpat och kämpar så länge det behövs, för än är det verkligen inte dags för min kropp att lägga av ett aktivt liv.
Det är nu det behövs träning och underhåll av muskler och leder för att dessa ska hålla ihop min lekamen i många många år till.

Gårdagen innebar en hel del fysiska uppgifter. Jag var bland annat iväg och hämtade tunga paket som kom från Matsmart till mitt kalas på Lördag.
Hade beställt drycker därifrån.

Sedan blev det dags att bubba fram gräsklipparen och sätta igång med klippningen av allt grönt frodigt gräs som kommit upp inom några dagar bara.
Det regnade ju kraftigt dagen innan så gräset var ännu blött närmast marken och riktigt tungt.

Klippte bara runt poolområdet och kring husvagnen/förtältet.
Håller på nu i flera dagar och klipper vartefter min ork räcker.
Vill ju heller inte riskera att det blir bakslag och jag får ont igen.
Bar en del utemöbler och ställde på plats.

Hade känningar på morgonen när jag var ute i den kalla blåsten och tätade poolpumpen så den kunde dras igång att jobba på med rening av vattnet.
Ändå hade jag massor med kläder på mig men den delen där inflammationen satt är väl ännu överkänslig.

Valde sedan att greja inne istället.
Blev bakning som jag kommer att fortsätta mdd idag Tisdag.
Denna gång får det bli en rejäl laddning med bullar.

När jag tyckte att det fick räcka så blev det dusch och hopp i morgonrocken för att softa och läsa i sängen.
Låg en stund på spikmattan. Den får fart på cirkulationen och är jätteskönt.

Var under dagen i kontakt med min nya arbetsgivare i Bålsta.
Jag har ju fyra arbetsgivare som jag kör för. En av dem kommer jag inte att skriva på nåt mera för efter årsskiftet.
Men nu är det fortfarande fyra.

Jag kommer att köra i Stockholm en hel del under nästa vecka.
Åker till depån med husbilen och blir där några dagar.
Måste sedan vara ledig Pingsten med veckovila då jag ska efter den helgen till Norge på säsongens första körning för mig där.

Kommer att under 6 dagar köra Amerikanska gäster runt ikring Oslo, Gejranger, Flåm, Ålesund och därikring.

Så en riktig veckovila behövs innan så jag kan jobba så många dagar i rad.

Jag kan även nu berätta vad jag har gjort för att få må bättre i kroppen.
Jag har gjort drt som ett test och därför har jag inte skrivit om det ännu.

Jag är idag inne på Dag 7 i fasta.
Har alltså bara intagit flytande vilket har resulterat i att min mage mår bättre.
Den var helt förstörd av alla värktabletter jag måst äta under så lång period.
Har ju bråkat med kroppen sen årsskiftet rejält och smärta i knät som är orsaken till allt elände ända sen ett år tillbaka.

Provade ju fasta innan påsk men orkade inte utan avbröt.

Nu var drt tufft första tre dagarna men sedan gar det flytit på bra.
Kroppen känns mindre svullen.
Jag samlade vätska i alla leder, ansiktet, förterna. Magen såg ut som en ballong.
Eller än hellre en stor bulldeg.
Inga byxor passade längre utan satt åt och gjorde ont.

Nu har svullnaden dragit sig tillbaka.
Jag äter ju inga värkisar sen i Söndags morse, vilket känns helt fantastiskt.

Kommer att idag dra igång och äta nåt litet fast men inte mycket.
Tar lite i taget så jag sedan kan äta på Lördag på mitt kalas utan att få ont i magen.

Det kommer ju att bjudas på massor med nyttigheter då jag vill att alla ska äta sig mätt, trots allergier och veganval.
Perfekt för mig själv också.

Fasta fungerar helt klart.
Mage och tarmar får vila och återhämta sig.
Huden har fått en frisk lyster igen och jag har inte ont av svullna leder.

Dessutom kommer jag i mina kläder igen. Massor med vinster av fastaperiod.

Får se om jag kommer välja varannandagsfasta som livsstil.
Det gäller att hitta det dom funkar för en själv.
Lyssna på sin kropp.

Jag vet ju att jag är överkänslig mot vetemjöl sen innan redan.
Likaså att socker får en att må skräp.

Nu ska jag sova en stund till tillsammans med Wille katt som kom in vid 2.30 inatt.

Behöver några timmars sömn till innan tisdagens alla aktiviteter dras igång.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Måndag 6 maj 16:35


Nu har jag gjort första långpannan med äppelkaka tillmin födelsedag. Tänkte ta med till jobbet också sen veckan efter jag fyllt så kollegorna får lite oxå. Ska köra några dagar på Håbo Buss innan jag sticker till Norge på sommarens första körning...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards