Alla inlägg under augusti 2019

Av Sirpa - 30 augusti 2019 11:05

Det blev en jätteskön runda på 7 km denna friska och svala morgon.

Höstens vackra färger börjar smått visa sig lite här och var.

Löven har olika metoder för att förbereda sig inför vintern.

Traskade ner till Mälaren först av allt där jag tankar energi från vattnet.

Vandrade sedan vidare mot Djäkneberget.
Trivs med den kuperade omgivningen där.
Pratade med en pigg och nyfiken ekorre som satt en stund och tittade på mig.
När jag smög fram mobilen och skulle ta foto ville den inte vara med.

Gick vidare hemåt.
Kände att det smärtade lite i höger lårmuskel. Den har varit lite öm ett par dagar.
Vet inte om jag vridit den tokigt på nåt sätt när jag jobbat.
Lätt hänt vid lastning av gästers bagage.

Efter 7 km vek jag av hem helt då det var en del att fixa med innan jobbet

Väl hemma blev det duschen direkt.
Drack min frukost som smakade god jordgubbe.
Kaffekopp bredvid självklart.

Vattnade lite på balkongen.
Gjorde mig klar för jobbet.
Diskade upp och lämnade lägenheten vid 10 tiden.

Unnade min lilla bil en tvätt på Circle K då hon blev lerig när jag tidigare åkte ut där husvagnen stod.
Hon blev blank och fin igen.

Av Sirpa - 30 augusti 2019 06:29

Igår blev det inte riktigt som jag hade planerat då jag mådde så dåligt av den konstiga, tryckande, fuktiga och jättevarma luft som rådde.
Min träningsrunda föll bort helt och ersattes av köksdag istället.
Baka och fixa köttfärssås i mängd för frysen hade jag planerat men först av allt träningen.

Efter åskan blev det bättre men då var mina krafter för dagen redan slut så jag softade vid tv:n resten av kvällen.

Har nu sovit riktigt gott och vaknade pigg, glad och sugen på att ge mig ut i den svala och sköna morgonluften.

Nova har spanat in ett gäng fåglar utanför i trädet och hade knappt tid att hälsa godmorgon.
Hon åt sin frukost fort och sen ut på balkongen igen.
Ut till hennes egen djungel.

Kaffet smakar ljuvligt och min kropp ser fram emot att komma ut på en rask sväng.
Tänkte styra stegen ner mot Mälaren för att få lite närhet till vatten.
Efter träningen blir det dusch och min egen specialfrukost.
Jordgubbssmakande shake som ger mig en måltid med det kroppen behöver för att fortsätta förse sig av fettdepåerna.

Ser hur jag har tappat fett runt armar och axlar, halsen och ryggen.
Det är skoj när det börjar uppifrån liksom.
Magen är sist på tur har jag redan förstått så det är bara att fortsätta.
Denna gång är jag så målmedveten att jag kör tills det känns bra.
Det är en hel del kilon som ska bort och det är inte enkelt kan jag lova.

I min klädgarderob hänger kläder som jag vill kunna använda.
Jag kommer i det mesta men de sitter inte bra. Kläder ska inte strama utan falla fint, lätt och ledigt.

Om jag inte helt minns fel så är det nu min tredje vecka med den mathållning som jag valt att använda mig utav.
Dvs max 700-800 kalorier per dygn.
I flytande form allt förutom tonfisk i olja och färska gurkstavar med salt som jag behöver för att hålla saltbalansen.
Åtminstone nu när det ännu är så varmt och jag svettas mycket.

Gårdagen var en jobbledig dag.
Idag är det dags att tillsammans med min kollega R som jag jobbat ihop med förut, åka med varsin buss till ett hotell i centrala Stockholm och hämta gäster för att sedan köra dem till Vadstena.
Vi pratade ihop oss igår om hur vi lägger upp våra raster som lagen kräver.
Jag har ju lite bråttom hem sedan för att komma i depå med bussen då jag behöver gå upp tidigt imorgon inför min helg med Vsk fotboll A laget i Superettan som ska spela mot Trelleborg på Söndag.

Den körningen är lång och behöver tid för lite extra planering.
Väskan är packad nästan helt inför hotellnatt och träning i Malmö.
Ser fram emot resan med laget igen.
Det är ju bara några dagar sedan vi var till Södertälje.

Äppelkaka ska med till hela laget.
Det var väldigt uppskattat förra gången då vi åkte på långresa och jag hade äppelkaka med.
Vi kommer att ha kyld mat med som laget sedan äter på hemvägen efter matchen på söndagen. Jag värmer den i ugnen i bussen så den är redo inför avfärd.
Så brukar vi ju göra.
Blir kul att besöka Arenan i Trelleborg.
Nya Arenor för mig varje resa.

Spännande också vart jag kan ha bussen stå i Malmö under natten.
Vill ju att den står tryggt.
Måste checka med kollegor som kört dit vart det är lämpligast.
Kanske behöver jag ta med cykeln och det är en bit bort från hotellet.
Hoppas det är nära. Jag vill ha bussen så jag kan se den helst.

Nu hopp i träningskläderna och ut i den sköna morgonen.




Av Sirpa - 29 augusti 2019 22:44

Det är grönt och frodigt på min och Novas balkong.
Jag samlar ju ihop regnvatten när det kommer ner såpass mycket att det rinner frn balkongen ovanför.
Det gillas av växterna.

En hel del av grönskan är inneblommor som jag sedan lyfter in i lägenheten innan frosten kommer.
Murgrönorna kommer att få övervintra på balkongen. De trivs inte inne i den torra värmen på vintern.
Pelargonierna tar jag ner i källaren.

Av Sirpa - 29 augusti 2019 21:49

Nu är det kväller och jag slöar i soffan med balkongdörren vidöppen.
Mat och bakverk är inlagt i frys och kyl.
Duschade tidigare efter den grymt svettiga och kvalmiga dagen som varit.

Sov inte så mycket längre imorse fast jag kom hem efter midnatt från jobbet.
Vaknade med huvudvärk som inte var så speciellt önskvärt.
Tog tabletter och väntade in lindring innan jag gick upp och gav Nova frukost samt kaffe till mig själv.

Åkte senare ut på Hälla och handlade på Maxi, Willys och Öb.
Kändes lite udda att inte köpa annat än tonfisk åt mig själv.
Ingredienser till bakningen och lite belysning till balkongen.
Det är så mycket sommargrejer på rean nu så jag passar på att fynda.
Än är inte sommaren slut.

Det var så hemskt i luften idag.
Syntes att människor led i den tryckande, märkliga värmen. Svetten lackade på var och varannan.
Det gick inte att vistas i solen.
Nattens regn hade gjort allt bara fuktigt och kvalmigt.

Senare blev det ju åskväder vilket var välkommet. Det rensade luften något iallafall.
Jag fick lov att köpa en smothie på Willys för att få något extra i mig. Var alldeles darrig i kroppen. Svårt hitta sånt utan tillsatt socker. Lyckades men det kostar då. Märkligt att socker är så billigt i kosten.

Säkert tog värmen extra energi från mig som jag inte hade.
Handlade sedan på ÖB innan hemfärd.
Bar allt till hissen och badade i svett av bara det lilla.
Kom hem och lastade in kylvarorna för att sedan sätta mig och vila med ett glas kallvatten.

Har haft tv:n på hela dagen som sällskap.
Skönt att bara skrota runt härhemma.

Snart är det sängdags.
Njuter så av att känna mig lite sval.
Satt ute i mörkret en stund och bara andades.
Nova spanade ut i mörkret

Av Sirpa - 29 augusti 2019 19:14

Idag var det köksdag hade jag bestämt.
Gjorde först Köttförssås på 1.6 kg nötfärs.
Det blev flera formar att frysa in.
Bra att ta fram när mamma kommer hit och bor medans hennes badrum renoveras.
Hämtar henne på Måndag.

Sedan kommer min äldsta dotter och barnbarnet hit till Nova när jag är på jobb i helgen och de önskade min köttfärssås.
Så fick det bli.

Efter det var det dags för Äppelkaka.
Ville baka för att ta med till Vsk grabbarna i helgen som jag kör ner till Trelleborg.
Det är match på Söndag.
Vi åker ner på Lördag och stannar på hotell i Malmö.

Gjorde också fina runda formar med Äppelkaka till mitt snart 6 åriga barnbarns kalas.

Frysen kommer att få ett lager också inför kommande besök av vänner.
Självklart till mammagumman också.

Dagen har varit riktigt varm, klibbig och kvalmig.
Mot kvällningen blev det åska och det lättade upp något.

Av Sirpa - 29 augusti 2019 07:20

Körde från Grisslehamn till Enköping med mina gäster igår kväll då det redan innan Uppsala började blixtra över himlen.
Det var häftigt att se i mörkret.
Släckte ner i bussen för att alla skulle se det.

Körde så mellan Uppsala och Enköping då regnet började. Först lite lätt bara och sedan allt större droppar och intensivare.

Regnet höll igen när jag släppte av gäster vi Resecentrum men blixtarna korsade himlen och det dundrade på bra.
När jag släppt av det sista gänget vid Gamla busstationen var det som att himelens portar öppnade sig.
Det vräkte ner och blixtarna avlöste varandra så jag var jättebländad där jag rullade fram med torkarna på högsta hastighet.

Körde så mot Västerås och efter ett par mil lättade regnet men blixtrandet fortsatte.
Det var så vackert när jag lämnade det att beskåda på avstånd, men inte att befinna sig mitt i.

Körde tll Hallstahammarsdepån och gjorde ren bussen
Himelen lystes upp gång på gång och det fortsatte när jag körde hemåt i natten

Mäktigt med åska på natten.
Kom hem och satt med ett tänt ljus och intog lite soppa innan sänggång
Somnade vid 1 tiden.
Trött och nöjd med dagen

Av Sirpa - 28 augusti 2019 15:42

Ms Eckerö lägger ut och försvinner i fjärran medans jag njuter av sol och varma klippor.

Körde en full buss goa gäster till båten och har nu egentid till ikväll då båten återkommer från Åland.

Jag vilar från träning helt idag och bara njuter av sol och bad i havet.
Kommer sedan att vila nån timme i stugan innan gästerna återkommer.

Blir sen kväll innan jag är hemma.

Av Sirpa - 28 augusti 2019 07:10

Efter två veckors fasta tillsatte jag nu protein i form av hampa.
Fick en påse av min dotter som inte använde det längre och tänkte kasta bort påsen.

Tillsätter en rågad matsked i en shake och det smakar då inget utöver det andra pulvret.
Det blir bara fylligare.
Tar det bara en gång om dagen. Överdrivet proteinintag omvandlas ju bara till kolhydrater annars.

Kände att det kan vara bra då träningen ändå sakta bygger musklerna.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards