Alla inlägg under september 2018

Av Sirpa - 30 september 2018 19:13

Nu hänger skjortan ren och nystruken i hallen.
Sjalen hänger också med som en fin färgklick.

Behöver gå upp vid 4 tiden för att göra allt jag behöver innan biltur till Hallstahammar.
Vill vara väl förberedd inför träning av allt det nya.

Gillar jackan.
Den har loggan på rumpan.

Av Sirpa - 30 september 2018 17:59

Redan imorse satte jag igång med dagens sysslor härhemma.
Hade tänkt hinna med en hel del i ett lugnt tempo. Använde hemmasysslorna som terapi.

Bäddade rent sängen.
Förberedde all tvätt som skulle köras vid 13 tiden.
Kalkade ur kaffebryggaren.
Städa badrummet.
Körde disk.
Vattnade balkongblommorna.

Tog bilen till syrrans viloplats och tände ljus.
Det blåste så den slocknade hela tiden
Lämnade den otänd. Hoppas någon tänder den när det mojnat.

Åkte och handlade på Öb och sedan på Willys. Kom hem med varorna.
På med ugnen direkt och in med mat.
Sambon slutade jobbet och jag hann precis ladda tvättmaskinerna innan vi skulle äta lunch tillsammans.

Sedan åkte han till sonen för att bygga dator
Jag gick ner och hämtade upp första maskinerna tvätt. Laddade nytt.
Hade köpt en torkställning till från Öb så det fick plats alla 8 maskinerna jag tvättade.

Plockade med någonting hela dagen.
Bar ner saker till källaren.
Satte upp amplar på balkongen.
Dammtorkade.
Diskade upp de fina glasljusstakarna, ostbrickan, tomten och spargrisen som jag fyndade på loppis på Öland.
Jätrefint allting

Hängde tvätt i hela lägenheten.
Det doftade gott.
Tog fram strykbrädan och strök sambons 4 skjortor och min enda.

När kvällningen kom kände jag mig något trött efter allt stök.
Skönt att få klart innan arbetsveckan.

Av Sirpa - 30 september 2018 08:34

Denna månad har runnit iväg med en hisklig fart.
Mycket har hänt på både gott och ont.

Slutade mitt förra jobb efter en turbolent tillvaro ett tag.
Mådde riktigt dåligt i den röra som rådde.
Fanns bara ett val och det var ur detta och över till någonting som för mig känns mera hållbart
Orkar inte längre med ett ostrukturerat gungfly i arbetet, som det varit de senaste tre åren. I företag som byter ägarskap gång på gång, med löften som inte hålls.

Jag behöver landa i något som fungerar för min hjärna och sömnrytm.
Jag kan jobba mycket och gärna men det måste vara nån rytm i dygnen.
Inte kastas mellan olika tider hela tiden.
Dessutom ett kaos från dag till dag med stora förändringar ständigt.
Kast hit och dit i besluten.
Jag fungerar inte i sådant i längden.


Imorgon börjar jag på min, som jag hoppas på, sista storsatsning i arbetslivet.
Startar min arbetsdag 5.30 i Hallstahammar.
Perfekt för mig.
Gärna ännu tidigare.
Jag vill lära mig allt som finns i Björks körningar.
Tycker om flexibilitet under ordning.

Tuffa veckor framför mig att lära mig nytt men det har jag aldrig varit rädd för.
Tvärtom så är det utmanande och spännande.

Sedan råkade vi ju ut för den hemska älgolyckan på vägen hem från Öland.
Vi hade varit ner över dagen för att ta ner min yngsta dotters förtält innan det skulle komma en storm och slita sönder allt.
Smidigt löst och sedan på vägen hem tog en älg min bils vänstra sida utanför Valdemarsvik.
Riktigt jobbigt!

Vi klarade oss bra ändå.
Dottern fick nacksmärtor av sidorycket och min nyinköpta bil hamnade i garaget hemma, efter en tuff hemfärd.
Barnbarnet och jag lite mörbultade efter smäll och chock.
På måndag skall bilen in på skadebesiktning. Förhoppningsvis någon åtgärd snart så jag kan använda bilen som det var tänkt.
Pendla till och från jobbet.

Har nu en hyrbil i dagarna 10 för att klara mitt vardagliga som var inplanerat.

Tog mina 5 dagar på Öland ändå som det var tänkt.
Behövde egentid och att dra hem dotterns husvagn till vinterboendet.

Kom hem igår jättetrött
Har sovit oroligt. Blev nog lite för mycket för mig med allt.
Sambon är på sitt jobb.
Tidig förmiddag som han avskyr.

Jag har nu satt igång alla sysslor som jag vill få klara idag.
Bäddar rent. Tvättstuga klockan 13.00 idag.
Kalkar ur kaffebryggaren.
Diskmaskinen är igång och jag ska snart gå ut till bilen och lasta ur det sista.
Lite grejer som skall ner i källaren.

Nova är nöjd att ha mig hemma igen.
Just nu leker hon förnöjsamt med en av leksakerna jag hade med från Öland.

Sambon ska fara hem till en av sina söner och bygga ihop en dator när han slutat jobbet.
Så jag har mängder med timmar att greja med det jag vill och känner för.

Imorgon är det tidigt upp.
Vid 3.30 tänkte jag kliva ur sängen
Har ju en bit att åka och tänkte prova två olika färdvägar måndag-tisdag.
Se vilken som är smidigast.
Finns lite alternativ vilket är jättebra i vinter.
Det händer så mycket på E18 ständigt.
Jag kör hellre mindre vägar
Ska till Hallstahammar.

Det börjar bli dags att ta in blommor från balkongen när kylan kommer.
Har en liten plan om en form av växthus därute och övervintra en del i den.
Vi får se hur jag gör.

Hoppas också på att i veckan få veta hur det står till med min kärestas mage.
Vi väntar på svar från kontraströntgen
Skönt att det äntligen blev av.
Han har väntat 6 månader på att få en undersökningtid.

September är över och vi kommer in i en ny månad.
Höstmånaden Oktober.
Nya tag och öppen själ.

Spännande!

Av Sirpa - 30 september 2018 00:44

Det bästa med att resa bort är alltid att komma hem igen.
Likaså denna gång.
Det var trevliga, välbehövliga lediga dagar på Öland och i skärgården.

Likaså fick jag hem dotterns husvagn vilket var viktigt då strandrätten förbjöd vagnar att vara kvar på campingen efter sista september.
Hon hade ingen möjlighet att köra hem den själv.

Ställde vagnen hos min andra dotter där min Alfred brukar stå.
Alfred var ju redan undanstuvad i sitt vinterboende.

Lastade över mina grejer till hyrbilen jag hade och kramade alla hejdå, innan jag trött styrde hem till Västerås.
Ringde sambon från bilen och bad honom boka tvättid till söndagen.
Hade mycket som måste tvättas innan mitt nya arbete börjar.
De kläder jag fått nya för att börja jobba på måndag.
Får sådan klåda av nya kläder som inte tvättats upp.

Likaså hade jag ju en hel del annat från min vistelse på Öland i vagnen.
Sambon berättade om allt kämpigt på jobbet han ännu är kvar i, som jag sade upp mig ifrån och slutade på för en dryg vecka sedan.
Känns bra att inte vara kvar i detta han berättade om.

Kom hem och vi hjälptes åt att lasta ur bilen.
Hade ju köpt med lite från loppis och annat.
Jätteskönt att komma hem till älskade gubben min och Nova, våran nya familjemedlem.
Hon var alldeles tossig av glädje när morsan kom hem
Hade med lite nya leksaker till henne som blev riktigt omtyckta direkt.

Hon nosade igenom alla mina saker.
Det luktade säkert hund från en hel del.

Tog mig en lång, välbehövlig varm dusch i ett rent och varmt badrum.
Det var härligt efter att ha fått lov att duscha i det kalla, smutsiga servicehuset som campingen hade att erbjuda.
Likaså att få sitta på en ren toalett hemma.

En fröjd att komma hem med andra ord.
Borta bra men hemma bäst.
Öland var ju havet och omgivningarna som lockade mig.
Inte campingen. Den hade jag ju redan valt bort för ett par år sedan.
Min vagn tar jag aldrig dit.
Inte sålänge allt missköts som det nu görs.
Ingenting har underhållits på många år.

Jag packade upp allt jag hade med mig.
Blev en hel del tvätt
Fick tid 13.00 på söndag.
Jättebra.
Åt litegrann till gott kaffe.
Sambon trött efter tidig morgontjänst som han har hela helgen.
Han är inte människa på hela dagen efter att ha måst gå upp vid 2 tiden på natten för att jobba.
Han är kvällsmänniska.

Jag visade upp mina nya jobbarkläder som jag redan tycker mycket om.
Ser fram emot att börja jobba på måndag.
Min tjänst börjar 5.30 som för mig är toppen
Jag gillar ju tidiga mornar.
Upp tidigt och sedan sluta innan klockan är eftermiddag.
Passar mig perfekt
Mornar och förmiddagar presterar jag som bäst.

Dagarna som gått har varit bra, energigivande men också tuffa med hemfärden med husvagn efter bilen.
Enaxlad husvagn är så mycket mera krävande att dra med sig än min boggievagn.
Boggien är lugn och trygg bakom, stabil och fin.
Enaxlat är oroligt, vingligt och vindkänsligt.
Det har ju blåst en hel del veckan som gått

Skönt att ha det gjort så kan dottern slappna av

Jag har nu sovit några timmar.
Vaknade av att sambon snarkade.
Valde att gå upp och vara uppe några timmar till jag blir sovtrött igen
Kan ju sova lite längre på söndag morgon.
Grannar har fest och väsnas på sin balkong.

Nova har fått lite tonfisk. Hon sover nöjd bredvid mig i soffan.
Tidigare ikväll när jag lade mig, sov hon med mig i sängen.
På täcket mellan mina knän när jag sov på mage.
Hon söker min närhet nu lilla kissefröken.
Mammas lilla älskling.
Skönt att vara hemma.

Söndagen kommer att gå i hemmets pyssel, städa, tvätta och förbereda den kommande veckan.
Nytt jobb och andra rutiner.
Hyrbilen ska lämnas igen Tisdag kväll
Får se hur jag löser tiden till min egen älgkrockade bil blir lagad.
Hon ska in på måndag för skadebedömning.

På nåt sätt måste det bara lösa sig.
Hoppas jag får mera arbetstider för kommande veckor snart så jag kan planera med bil.
Det är ju inte lönsamt att hyra bil hur länge som helst.
Har redan gjort av med många tusen för veckan som gått.



Av Sirpa - 30 september 2018 00:04

Vaknade Lördag morgon i dotterns husvagn på Tyrislöt camping i Sankt Anna Skärgård.
Det som väckte var pannan som talade om med ett tickande att gasolen var på väg att ta slut.

Dottern och jag paltade på oss kläder och gick ut i den ännu mörka morgonen och bytte gasolflaska.
Hon hade en ny i reserv.
Det var stjärnklart och kallt som sjutton.
Frost överallt och vi skyndade in i vagnens värme.

Inte gick det att somna om fast vi ännu var trötta. Hade piggnat på i kylan.
Jag bryggde på kaffe och sedan pratade vi om campingen och den trevliga miljö vi redan upplevt då vi kom dit kvällen innan.

Tyvärr funkade ju inte strömkabeln i dotterns vagn till de uttag på stolparna som fanns.
Skulle behövt en adapter.
Vi använde gasolen till värmen som fungerade ypperligt.
Laddning av mobiler var det sämre med och jag hade inget nät med mitt 3 abonnemang.

Lånade dotterns Telia uppkoppling för etg blogginlägg.
Gick sedan ut med Ludde basset på en längre promenad i omgivningarna innan frukost.
Det var oerhört vackert.

Sedan fixade vi till en go frukost.
Jag hade missat ta min blodtryckstablett när jag vaknade så det gjorde mig lite obehaglig i kroppen nån timme.

Gick sedan med barnbarnet till Receptionen och betalade för platsen.
Behövde bara betala för själva platsen då vi inte använde elen.
Jättetrevligt bemötande från damen i Receptionen.

Såg oss omkring i omgivningarna åt andra hållet på campingen
Härliga platser för säsongsboende.
Fin badplats och så rent och fint överallt.
Ordning och reda.
Här kände man sin som gäst riktigt välkommen och önskad.
Det är inte vi vana vid från den camping vi åkt ifrån dagen innan på Öland.

Jag kommer helt klart att vilja tillbaka till Tyrislöt camping.
Kanske redan kommande sommar om jag får råd att fixa till min älskade husvagn Alfred.

Vi packade ihop boendet och rullade iväg hemåt vid 10 tiden.
Hade gärna stannat längre men hemmet lockade.
Jag var ganska less på att vara på resande fot också och ville hem.
Mycket trafik längs vägen.

Av Sirpa - 29 september 2018 06:50

Vi rullade iväg från Böda Öland vid 12.30 igår Fredag.
Jag drog vagnen och de övriga åkte i den andra bilen.

Körde på igenom ett livligt trafikerat Öland.
Trafiken var in till ön och Skördefesten.
Vi åkte ju därifrån och det kändes skönt.
Var inte alls sugen på att trängas med andra något mera denna säsong

Körde på två timmar.
Tankade vid Fårbo och tog en mat/fikapaus vid Emåns rastplats
Välbehövligt med mat då vi jobbat på med det sista innan avfärd, väldigt intensivt.
Allt måste ju vara klart och platsen redo att lämnas
Golvet täckt med presenning.

Det var väldigt blåsigt ute och småtufft att dra en enaxlad vagn.
Jag är ju van vid en stabil boggie.

Fortsatte färden efter maten till målet som vi bestämde, fick bli Tyrislöt camping i St Annas skärgård.
Ringde dit och bokade en plats.

Kom fram straxt innan 19 och letade fram platsen.
Insåg att vi inte hade kontakt som passade till elstolpens uttag.
Så det fick bli camping utan ström.
Gasol fanns ju en hel flaska så vi såg inga problem.

För att spara batteriet i vagnen tände vi levande ljus istället.
Koka vatten på spisen och fixade instantkaffe. Hade köpt med gott kaffe till just detta ändamål.
Vi åt och mådde gott.

Tog sedan en promenad ner till hamnen intill i mörkret.
Stjärnklar himmel som blev frostnatt.

Var ut en kort sväng och bara tog luft på natten
Sov vidare och vaknade av att det var dags att byta gasolflaska till den fulla.
Vi hade två med oss.

Vita gräsmattor och jättevackert.
Kallt och friskt

Av Sirpa - 28 september 2018 03:43

Det är jättetidig fredagsmorgon.
Ligger i husvagnen på Öland och lyssnar på ett riktigt busväder utanför.
Det regnar intensivt och blåser kraftiga kastvindar som rycker i vagnen stundtals.

Har hunnit sova några timmar innan väckningen.

Igår Torsdag hade vi en sån dag då vi hann med en hel del.
Mestadels bara trevligheter men också måsten för att få denna resa med rätt avslut.
Dotterns husvagn skall ju dras hem då säsongen är slut för iår.

Morgonen ägnade vi åt att plocka med allt möjligt med vagnen och boendet.
Jag passade på att färga mitt hår inför kommande vecka då mitt nya arbete börjar.
Vill känna mig fräsch då på alla sätt.

Efter dusch blev det dags för min favoritsyssla. Diska för hand i servicehuset.
Hade tänkt att steka iordning köttfärsen till kvällens tacobuffe vi planerade, i servicehusets kök
Men det gick inte.
Ägarna av campingen hade stängt ner strömmen till spisarna.

Så det var bara att fixa tillagningen i husvagnen sedan istället.
Gillar inte steka i vagnen då det stänker.
När det fanns ett riktigt kök.
Vi hade nu inget val.

Inget på campingen underhålls fast det är öppet. Underligt! Toa och duschar jättesmutsiga.
Så tråkigt när säsongarna ändå betalat för detta.

Nåja, vi har ju bra husvagn.
Fixade klart med alla måsten.
Dottern grillade korv till lunchen och vi åt innan avfärd.
Vi skulle på utflykt med fikakorg med.
Till väderkvarnar i närheten

Åkte via ett loppis jag varit till förr.
Hittade en del glasgrejer jag gav nytt hem
Skriver mer om dessa hemma sedan
Nu ligger de väl nedpackade i bilen.

Styrde sedan till ett ställe vid namn Kapelludden.
En plats som varit viktig för ön för hundratals år sedan.
Nu en kyrkoruin kvar och ett kors.


Platsen har en intressant historia
En oerhört viktig plats för handel

Vi for vidare till ett ställe med 7 väderkvarnar på rad.
Det småregnade då så vi valde att ha vår fikapaus under en av kvarnarna.

Styrde vidare i de vackra omgivningarna.
Söta små gårdar och loppisar överallt.
Skördefesten syntes överallt
Pumpor, halmbalar, försäljning av gårdens färskvaror i form av grönsaker, frukt, ägg, sylt och mängder med annat.

Vi for längs mindre vägar till Köpingsvik.
Vidare hemåt då klockan började bli mycket
Vi hade som sista mål innan hemfärd att besöka Sågen i Böda där det var utställning av gamla lastbilar.
En buss var också med.
Jättefina bilar.

Tog foton på alla men lägger ut ett par här bara. Bussen var högerstyrd och jättefin.

Vi handlade med oss godis från butiken som sålde ut allt från säsongen
Den stänger på söndag.

Kom sedan hem och packade ihop en del grejer som blir kvar
Gamla rostiga grillen bla.
Inget att släpa hem.
Golvtrallen ska täckas med presenning idag fredag innan vi åker
Bilarna packades och sedan njöt vi av Tacobuffen i varma vagnen.

Av Sirpa - 27 september 2018 21:54

Vi besökte väderkvarnar på Öland idag.
Störlinge 7 kvarnar som står på rad.
Jättefint ställe värt att besöka

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards