Alla inlägg under december 2020

Av Sirpa - 31 december 2020 22:31

Vi hoppas alla på ett bättre år
2021

Av Sirpa - 31 december 2020 13:35

Jättefint cafe vid ån i Eskilstuna.
Ligger i anslutning till gamla stan.
Rådhustorget 2 är adressen.

Gick in där och ville unna mig något gott att ha till dessert efter salladen jag köpte från Pressbyrån.

Det blev en vanilkaka med grädde och en härlig bulle som jag ännu inte ätit.
Tänkte ta den till eftermiddagsfikat.

Ett cafe jag varmt rekommenderar.
Fick kakan med mig så fint i en plastform med en klick grädde till.

Jättetrevliga tjejer som jobbade idag.

Av Sirpa - 31 december 2020 08:15

Hade som sig brukar vid tågpassning inget att göra.
Snöblasket hade slutat så det var bara till att byta om till träningsskorna och ge mig ut för att gå.
Målet var 10 tusen steg.

Höll mig i närheten ifall jag skulle aktiveras på en körning någonstans, så jag snabbt kunde ta mig till bussen och köra fram.

När jag är ute sådär och går så hinner tankarna flyga iväg.
Just denna kväll kände jag mig lite låg för detta med att så mycket tid går åt till att dansa efter Arbetsförmedlingens och Akassans noter.

Den tiden vill jag ägna mig åt att jobba och inte larva runt på en massa för mig orimliga uppdrag. Webinarier och allt vad de vill att man ska hålla på med.
Det kan unga människor som aldrig varit ute i arbetslivet lägga sin tid på.

Jag vet hur jag söker jobb och det har jag gjort ända sen Augusti då jag blev av med min fasta tjänst pga arbetsbrist.

Idag har jag timanställning på tre olika bussdepåer.
Transdev Nord, Transdev Mälardalen och Tuna Trafik.
Problemet just nu är bara det att alla restriktioner i pandemin gör att det finns för lite jobb.
Dessutom har skolorna jullov och det gör saken ännu svårare.

Jag har talat med flera bussföretag som jag känner chefer, personalansvariga och bussförarkollegor i.
Det är anställningsstopp.
De anställer ingen på grund av att de inte har nog med körningar.
Läget är just nu och kommer att släppa så fort Covid börjar släppa sitt grepp över vår vardag.

De företag som söker anställd är ute tidigt för att få ihop vikarier till sommarsemestern.
Tex Lkab i norr och linjekörningar i söder.
Alltså tillfälliga jobb på timme med start i Juni eller så.

Det jag idag behöver hjälp med är att kunna stämpla upp de dagar/timmar jag inte lyckas få ihop i de timanställningar jag har.
Det handlar om kanske 3-4 dagar i månaden.
Om ens det.
För dessa dagar får jag lov att hålla på med detta extra larv som upptar min tid och det företags jag skickar ansökningar till, av deras värdefulla tid.
Att söka jobb som inte ens är relevanta känns så bortkastat.

Det var sånt jag gick och funderade över medans jag gick där i mörkret.
Jag var arg, ledsen och upprörd.
Vet att det inte hjälper men jag måste ändå få känna.

Efter 10 tusen steg gick jag till bussen.
Tog mig kaffe och macka och sen flög fan i mig.
Jag bestämde att jag ska utmana mig själv där i jobbet dessa tre dagar, över årsskiftet, med att gå ett Marathon.
42 kilometer blev mitt mål som jag skulle nå, som senast innan passets slut 23.00 på Nyårsdagen

Jag behöver morötter och utmaningar :)
Rejäla grejer och inget dravel och trams.

Gav mig ut igen efter fikat och toabesök.
På med mössan och iväg ut i ljudet av smällare och raketer, blåljus och tjoande människor.

Var nöjd efter totalt 14 kilometer denna kväll den 30/12.
Det blev några steg och jag kände hur musklerna i benen fått jobba.

Får jag inga körningar de två resterande arbetsdagarna så ska detta gå.
Jag jobbar på det och mår jättebra av friska luften och motionen.

23.00 åkte jag hem med min varma goa buss. Parkerade på gården och gick in.
Gjorde kväller snabbt då Nyårsaftonens arbete börjar 9.30 redan

Av Sirpa - 30 december 2020 16:34

Det njuter jag av nu, efter att ha sovit middag en dryg timme innan kvällsjobb.

Som jag skrivit om tidigare så är jag ju ingen kvällsmänniska och därför blir sömnen knapp när jag jobbar kväll/natt.

Gick upp tidigt imorse och borde sovit längre, men det gick inte.

Så denna timme nu på eftermiddagen, efter att jag ätit en sen lunch, satt bra och jag behövde den verkligen.
Kände mig som en seg deg precis efter uppvaknandet men det börjar ge med sig nu när jag fått i mig kaffe.

Det är mörkt ute. Har kommit ner blötsnö några millimeter.
Katterna är inte ett dugg intresserad av att gå ut i slasket.
Nova sov med mig, varm och mysig.

Snart på med uniformen och ut i mörkret för att lösa av kollegan som kan åka hem efter sitt pass och fira Nyår.
Jag har pass till 23.30 inatt och går sedan på igen 9.30 imorgon.

Nu kaffe och syltmunk.
Eller en Finsk Gris som de kallas.

Är man finne så är man :)

Gillade skarpt inlägget som Amisa gjort om en finne som jagar svärande bort en stor björn som försöker stjäla hans soppåse.
Jäklar vad han är förbannad på tjyven till björn.

Perkele är ett kraftfullt ord som jag också använder när jag är riktigt förbannad.
Effektivt och uttrycksfullt.

Vi är ett speciellt envist och stolt folk som inte gillar när någon försöker mästra oss.
Du har helt rätt :)

Av Sirpa - 30 december 2020 12:35

Den buss jag och kollegorna ska ha i Nyårshelgen har jag nu gått över med desificeringsspray och torkat de ytor som resenärer ofta vidrör.
Såsom ledstänger, armstöd, fällbord, låsningen till bältena osv osv...
Det är en hel del att putsa igenom.

Sedan har jag stängt till mot förarplatsen i gången så de närmaste sätena bakom föraren är avspärrade.
In och utgång i bussen sker genom bakdörren.

Jag är väldigt noga med allt sådant som jag själv kan påverka.

Bytte ju till en annan buss igår så det vart för mig att rengöra allt på nytt som jag redan gjort i den andra bussen som nu står på verkstan.

Känns helt naturligt för mig att fixa sånt klart till kollegan kommer och ska köra det första passet för denna dag.
Dagen innan Nyårsafton.

Jag kommer att åka ner med bytesbil till busstationen och lösa av honom vid 17.30


Av Sirpa - 30 december 2020 11:26

Årsslutet närmar sig.
Som varje Nyår så är det detta smällande och fräsande med fyrverkerier.
Så mycket djur far illa.

Nog borde vi kunna fira utan att det måste drabba någon annan levande varelse på ett förödande vis.

Jag minns när jag själv hade hästar.
Vi kunde aldrig åka iväg någonstans för det vi måste göra var att ge lugnande medel till en av våra hästar.
Ett medel som gjorde honom helt avtrubbad.
Med fara för att han kunde göra sig själv illa.
Det gällde att veta hur mycket han kunde få så han ändå stod på benen.

Samma oro varenda nyår och även påsken.
Grannar närmast oss smällde av nyårsraketer som for iväg över våran gård och landade på taket till hölogen och stallet.
Det hjälpte inte att vi bad dem sluta.
Måste de skjuta av raketerna så var det väl ändå bäst att ta det ut över ängar och hagar.

Så varje nyår var det ett vaktande.
Av hästarna och av höskullen.
Det var ju snabbt gjort att det tog sig in en gnista in på skullen och tände eld på allt hö vi tagit in under sommaren.
Upp till 30 ton hö och byggnader med djur var under stor fara under nyårshelgen.
Nyårsafton värst.

Vi sov inte förrän på morronkvisten då det lugnat ner sig.
Hästarna hade klarat av ännu en nyårsnatt och höet låg oskatt på skullen.

Våra katter och smådjuren brydde sig inte.

Så det är inte fest och glamour för alla under nyårsnatten
För många är det ett rent helvete.

Mina tankar går till alla djurägare.
Jag vet hur jävligt det kan vara.

Av Sirpa - 30 december 2020 07:54

Det är nu mycket skriverier om att Landsfadern Stefan Löfven varit och shoppat i julhandeln, precis som så många andra.

I min värld är hans beteende rent ut föraktfullt mot det egna folket som han så allvarligt talar till gång på gång under den rådande pandemin.

Han säger rakt ut, tycker jag iallafall, att han skiter fullständigt i det han själv står och säger och uppmanar.
Att det Bara gäller oss vanliga dödliga i det svenska samhället.

Detta gäller nog de flesta av de individer som sitter på bestämmandepositioner.

Dessa superstjärnor gör som de vill.
Sedan straffas det svenska folket av följderna som blir.

Jag tror knappast jag är ensam om att tycka på samma vis
Jag blir ledsen och förbannad, men inte ett dugg förvånad.

Kanske tänker han såhär :)

Av Sirpa - 30 december 2020 00:25

Den gamla trotjänaren jag hade hemma under tågpassen över julen fick idag åka till verkstan.
Vi som hade den höll på att förfrysa när värmen inte ville fungera i den.

Kanske var det därför jag blev förkyld för jag fick inte upp värmen annat än att jag var ute och gick mig varm kilometervis.
I bussen frös jag.
Något var fel så den byttes ut till en lite nyare variant som nu står ute på gården och väntar på att få jobba imorgon.

En kollega kommer och hämtar den först vid 12.30 och sedan löser jag av honom vid 17.45 samma eftermiddag.

Det var något helt annat att köra hem denna buss. Varm och go, pigg och allert.
Jag ville ju inte vara en gnällkärring och klaga på bussen. Är ju glad att jag får jobb.
Skrev in den i systemet iallafall så det skulle åtgärdas.

Det togs på yttersta allvar och bytet skedde.
Ingen är gladare än jag :)
En mycket bättre buss

Tvättade och gjorde den redo för jobb innan jag lämnade depån.

Vi hämtade hem två bussar från Enköoingsdepån idag som ska stå stationerade i Västerås.
En av dessa är ESK Hockeybussen som jag brukar köra.
Vi ska ju till Mariestad den 5/1 så för mig är det smidigare att ha bussen i Västerås.

Först kördes den till Verkstaden i Hallstahammar för översyn av defrostern som brukar bråka när det är regnigt och blött ute. Framrutan immar igen och det ordentligt.
Vdl bussarna har lite klent system vad gäller just imma på rutan men den här är extrem.
Det skulle åtgärdas av proffsen på vår verkstad tills jag ska ha bussen till nästa match

Gillar den bussen annars.
Den lämnades över till oss så renstädad och jättefin.
Så om den inte används till nåt innan den 5:e så behöver jag bara tanka upp den inför resan med grabbarna.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards