Alla inlägg under mars 2019

Av Sirpa - 31 mars 2019 21:21

Nu blir detta sista inlägget för denna månad.
Jag har hållit på med att förbereda de smörgåstårtor jag ska bjuda på imorgon eller på tisdag på jobbet.

Det är mycket jobb med dem.
Purjolök ska småstrimlas.
Tonfiskburkar öppnas, tömmas på vattnet som jag sparar till Nova.
Katter älskar tonfiskspadet från burkarna.

Kokade och skalade en massa ägg.
Isbergssallad strimlades.
Majonäsburkar gick det åt två stycken.
Äggen hackades ner i smeten.
Salt och kryddor.
Det blev en stor smet till de tre stora smörgåstårtor jag nu förberedde.

Gick åt fem förpackningar med Polarkakor.
Rörde om allt noga så det blev en jämn och fin smet innan detta sedan breddes på brödrundlarna.

Alla tre faten täcktes med plastfolie och förvaras nu i kylan på balkongen.
Under filtar och mattor så inga fåglar kommer åt dem.

Kommer nog göra en till imorgon innan de sedan garneras snyggt.
Vi är ju många på depån i Västerås så det går åt.

Fotot jag lägger ut är från en smörgåstårta jag bjöd på förra året.
Ett smakprov på hur de kan komma att se ut.

Annars har jag vilat en del idag.
Efter lunchen tog jag en dryg timmes sömnsväng på soffan.
Sov riktigt tungt för jag hade svårt att ta mig upp i vaket tillstånd igen.
Men sedan var jag pigg.
Behövde tydligen den återhämtningen.

Imorgon fortsätter jag med vätskefastan.
Känns så oerhört skönt när kroppen känns lättare. Inget plagg stramar längre utan sitter bra eller lite för löst.
Vill ha bort en hel del kilon till.
Löpträningen är nu inte långt borta
Kanske vågar jag mig på en joggingstund på löpbandet i veckan.

Min tå som jag slog i under fredagskvällen gör ännu rejält ont och är ingen vacker syn.
Har nog fått sprickor i den.
Den är så missförgad och svullen ännu.

Nageln kommer helt klart att trilla av så småningom.
Den bredvid ömmar litegrann bara så den klarade sig bra.

Så denna tå sinkar min träningsstart en del.
Är det spricka i den så tar läkningen längre tid om jag börjar springa.
Är ju dessutom tålöpare.

Klantigt av mig men inget att göra åt i dagsläget.

Den kommande veckan har jag skolkörningar.
På måndag efter jobbet är det Mammografi.
Det är jättebra med dessa undersökningar.
En hel del extra skolturer inlagda på mig under veckan.
Är ju ledig helgen så det blir bra med timmar
extra varje dag.

Nova har varit bråkig idag.
Klättrat på diskbänken och köksbordet.
Trotsig som sjutton har hon varit.
Skrikit på mig och blängt trotsigt.
Hon har verkligen haft en dålig dag.
Det kan ju djuren också ha.
Tror att hon sovit för lite. Ville säkert vara vaken och med mig när jag grejat hemma.

Ringde och pratade med min son.
Han mådde inte så bra.
Hade jobbigt hjärtflimmer som ska åtgärdas morgon.
Fanns inte personal idag.
Han har haft det förut och de har fått bukt med flimret.
Stackarn var jättetrött.
Vilopuls på 100 så det är fullt förståerligt.
Jättekämpigt för kroppen.

Ska ringa och checka imorn hur det gått.

Nu ska jag sova för att orka upp imorgon 4.00
Skönt med en ledig dag där jag kunnat hålla på med mitt eget bara.
Inte behöva flänga iväg någonstans.

Imorn 1:a April.
Bäst att passa sig

Av Sirpa - 31 mars 2019 17:18

Jag fick ju med mig två matlådor med underbara köttbullar och riktigt potatismos med gräddsås igår, från Vsk gänget.
De hade blivit över och följde med hem.

Den första åt jag igår kväll och njöt oerhört av den vällagade maten.
Den andra fick bli lunch idag.
Magen glad och tacksam.

Kändes helt ok att äta detta efter 13 dagars fasta.
Kommer att fortsätta fastan imorgon måndag.
Om allt går väl och vikten fortsätter minska så kommer jag att äta vanlig mat på helgerna.
Sedan fasta 5 dagar, vardagarna.

Av Sirpa - 31 mars 2019 16:43

Hon ville inte bli fotograferad
Lägg ner morsan!
Jag vill sova

Av Sirpa - 31 mars 2019 13:54

Vid 10 tiden åkte jag iväg för att inhandla mat till Nova samt ingredienser till de smörgåstårtor jag ska göra i veckan.

Vi ska fira att jag blir fast anställd från imorgon 1/4.
Känns jättebra. Så som jag trivs.

Tog med mig lite återvinning och lämnade in. Åkte ut till Hälla.
Först in på Ö o B. Bytte kolsyrepatron.
Köpte tvättmedel och en del annat som behövdes.
Lämnade varorna i bilen för att sedan fortsätta handla på Willys.

Får hem två av mina barnbarn kommande helg och då vill jag ha god mat till dem.
Planerar mormors köttfärssås med spaghetti. Båda älskar det.
Gör såsen på nötfärs.
Riktig Barillaspaghetti, inte nån billig variant.

Till frukost ska de få pannkakor gjorda på havremjölk. Det blir smakrikt och nyttigare.
Lördagsgodis köpt och snacks till kvällen.

Gick och planerade garneringen på smörgåstårtorna och kände inte att orken rann bort från mig.
Hade druckit frukost jättetidigt och inget mera. Yokebe i vatten det enda.
Ca 200 kalorier om ens det.

Handlade klart och tog mig hem.
Upp med varorna, parkerade bilen i garaget.
Var yr när jag kom hem efter det.

Såg till att få i mig mat och vilar nu framför tv:n

Av Sirpa - 31 mars 2019 09:04

Nova och jag vaknade till droppar på fönsterbläcket utanför sovrumsfönstret.
Gick upp och såg hur det snöade från sidan.
Blåste så grejer flög omkring på vår balkong.

Äkta Aprilväder.
Vilken tur att detta väder inte var igår.
Hade inte varit kul för spelarna eller publiken.

Dottern skrev att det var samma busväder där och det övergick i sol snabbt.
Hoppas på samma här.
Jag hade planerat att sätta upp blomlådorna på balkongen och köpa lite vårblommor dit.

Den här balkongen är ju så öppen och utsatt mot den förra som var inbyggd.

Av Sirpa - 31 mars 2019 05:30

Lördagen var en sån härlig dag och jag fick med mig en matlåda från laget att jag bestämde mig för att bryta in i fastan med riktig, hemlagad god mat.

Efter hemkomst och ombyte från uniform till mysplagg, matning av Nova och annat plock, så satte jag mig i soffan och njöt av Nötfärsköttbullar, hemlagad potatismos och gräddsås.
Himmel vad gott det var.

Magen kurrade en stund och var sedan jättenöjd över att få in lite fast föda.
Detta var ju dag 13 som jag bara intagit flytande.

Jag sov gott natten
Funderade lite om det skulle bli magont av den fasta födan men inte blev det så.
Fortsätter min fasta igen på Måndag.
Det går så himla bra och jag mår toppen.

Hade på mig mina snygga beställningsbyxor på körningen med Vsk.
De satt jättesnyggt.
Tidigare kunde jag knappt knäppa dem.
Så någonting händer med kroppen.
Mitt mål blir i första hand att ta bort fettet runt höfterna.

Sedan kommer magen och jag vet att det krävs träning för att få den tillrättalagd.
Räcker inte med att bara ta bort kilon.

Idag Söndag kommer jag att röra på mig ute eller en stund på löpbandet.
Har ju varit aktiv hela dagarna denna vecka så rört på mig har jag gjort.

Vaknade tidigt, alldeles för tidigt.
Klockan har ställts fram en timme nu inatt.
Till sommartid
Så vi tappade en timme.

Jag är ledig söndagen och tänkte ta några timmar till vila.
Det behövs också.

Kroppen mår bra av det jag åstadkommit de senaste veckorna.
Fortsättning följer.

Av Sirpa - 31 mars 2019 04:51

Väcktes ju tidigt av Nova Lördag morgon.
Plockade hemma några timmar innan jag sedan valde att åka tidigt till jobbet.
Ville vara säker på att allt i bussen var ok så jag inte behövde stå och greja precis innan avfärd.

Fanns en hel del att göra.
Städa toalett och putsa överallt.
Skurade golvet också.
Tvättade ur ugnen som skulle med för värmning av spelarnas mat efter matchen.

Jag skulle köra Vsk:s A lag i fotboll till Grimsta Ip i Vällingby för att möta Brommapojkarna.
Premiärmatch för säsongen.
Kändes jättekul och spännande.

Lämnade depån tidigare än tänkt.
Det var bra då laget stod redo att lasta det som skulle med när jag backade in mellan grindarna vid Solidpark arena.
Jättegoa människor mötte mig där :)
Kände mig så fint mottagen och vi hjälptes åt med lastningen.
Kylen fylldes med vatten och kyllådan med mat lyftes in med allt annat.

Grabbarna fick varm mat i bussen när vi sedan åkte mot Stockholm.
I Västerås var det bilmässa och massor med trafik runt arenorna.
Kurre satt framme hos mig och när vi väl var framme vid Grimsta fick vi med en man som visade oss in på området, in bakom allt där vi kunde stå med bussen.

Trångt och slingrigt men det bekom inte mig.
Har varit på värre ställen än så.
Släppte ut laget, tömde bussen och ställde mig i läge för att inte stå i vägen för supporterbussarna som skulle komma senare och parkera på samma yta.

Letade efter strömuttag till ugnen.
Hittade ett inomhus som jag drog skarv till.
Startade ugnen, plockade ur de sopor som blivit i bussen.
Laddade in matlådorna när matchen började.
Hade fått önskemål om att maten skulle vara igenomvarm. Det är viktigt.
Jag är mycket noga med mathanteringen.
Temperatur och förvaring är av yttersta vikt.

Såg på matchen jag också med mina kollegor som körde supporterbussarna.
Tog foton på våran busspark som stod så fint uppställd :)
Kände mig stolt och glad.

Min älskling Nallen, dubbeldäckaren var också där.
Jag själv körde ju Vsk bussen.

Spännande match och våra supporters var toppen. De höll igång hela matchen och när sista målet, segermålet kom så rev de stängslet av glädje, mot plan.
Det var inte menat förstås.
Såg lite otäckt ut men ingen kom till skada som tur var.
Lite klent stängsel tycker jag som inte klarade mer än så.

Jag gick med jämna mellanrum till bussen för att kolla ugnen.
Den skötte sig exemplariskt.
När andra halvlek var halvvägs doftade det mat vid bussen. Då började det vara varmt och straxt klart.
Jag hade hela tiden uppsikt över min buss.
Inga obehöriga kom ju åt området men jag ville ha full koll.

Fullt jubel när vi segrade med 2-1 och det kändes så grymt härligt.
Premiärmatch mot ett lag som trillat ur allsvenskan och då är bra för superettan
Då var vi alltså bättre.
Min första körning för laget och chaffisseger.



Jag gjorde bussen redo för lastning och hemresa.
Öppnade luckor och startade upp för att få bra luft inne.
Det var ju full sol och vackert väder denna härliga dag och bussen var kvalmigt varm.

När spelarna kom ut efter dusch så hade jag allt klart.
Varm mat väntade och bussen sval och skön, urstädad och fräsch.

Vi kom snabbt iväg.
Supporterbussarna hade lämnat området ca 40 minuter före oss.
Det var tyst och lugnt när vi rullade ut igenom grindarna.
Det doftade mat i bussen och en låda mat väntade på mig också.

Nötfärsköttbullar med hemgjort potatismos och gräddsås.

Vi rullade hemåt i den lugna lördagstrafiken.
Anlände till ett lika lugnt Västerås och arenamrådet i stort sett tomt.
Lastade ur och pratade en stund med Kurre.
Kramade om denna goa människa.

Några av spelarna tackade för bra körning.
Jag blev jätteglad :)

Hoppas nu att detta var första körningen i en lång rad av körningar med detta härliga lag.
Jag hade kul hela dagen lång.
Fick en sådan fin backup av Kurre och Micke med allt att jag kände hur värdefull de tycker att deras chaffis är för laget.

Min första körning och vi vann.
Kan det bli bättre.

Heja Vsk!!

Jag rullade till depån.
Tankade, plockade undan.
Våttorkade golvet. Ställde iordning i bagaget med ugn och allt.
Hjälpte en kollega som hade bråttom till sin sons match att tömma toa på hans buss, vilken var min Nallen.
Städade ur sånt som han i brådskan missat så bussen var fin igen.
Parkerade båda bussarna, hängde in nycklarna

Åkte hem trött och mycket nöjd med dagen.

Av Sirpa - 30 mars 2019 05:03

Igår kväll när jag skulle gå till badrummet, innan läggdags såg jag mig inte för.
Trött och slutkörd efter dagen, gick jag med vänster fot rakt in i en dörrstopp jag har till badrummet.
Det är en sköldpadda av sten som jag har där så inte dörren går igen, då Nova har sin toalåda därinne.

Den drog jag i med tre tår på vänster fot så det riktigt knakade i en av tårna.
Himmel vad ont det gjorde!

Satte mig på toalocket och svor ramsor.
Tårarna trängde fram i ögonen, så ont gjorde det.
Såg hur en av tårna blödde vid nageln och den andra började svullna och se jättekonstig ut.
Nog för att jag redan har fula och deformerade tår efter mina marathonlopp men nu såg de två hemska ut

Tre tår såg ut som prinskorvar.
Den tredje, minsta gjorde inte så ont.
Provade vicka på tårna och det gick fast det gjorde bedrövligt ont.
Då var de inte av iallafall.

Blev riktigt rädd först då jag defininitivt inre får bli skadad nu.
Har en jätteviktig körning under Lördagen som inte vem som helst kan ersätta.

Tänkte att det är bra att det var vänster fot.
Inte höger som jag använder i bussen för gas och broms
Smärta går att stå ut med
Dessutom finns Voltaren och det smorde jag på efter en stund.
Det bultade i två av tårna.

Kontaktade min yngsta dotter som ville att jag åker till sjukhus.
Det vägrade jag då det inte finns nåt att göra med tår ändå.
Då gav hon rådet att binda ihop dem så de inte skulle bära av åt alla håll.
Gjorde det efter en stund och det var som att det hjälpte något mot smärtan.
Båda skadade fick stöd från stortån.

Med det smärtande lilla tåpaketet under täcket somnade jag en dryg timme senare.
Sov gott hela natten.
Var så fruktansvärt trött och behövde vilan och återhämtningen.

Väcktes av Nova vid 4 tiden imorse.
Kände att det smärtade i tårna när jag rörde mig men det var inte så alarmerande.

Gick upp och fixade Novas frukost, kaffe till mig själv och tog av bandaget.
Såg bättre ut.
Svullnaden hade lagt sig på den tån med såret.
Nageln har fått stryk på den tån så den kommer jag säkert tappa.
Den andra ser inte lika go ut.
Ännu svullen och där har jag nog fått nån liten spricka.

Trots allt gick det ju bra.
Vänster fot och inte värre än såhär.
Detta fixar jag själv.
Tur att mina skor är ganska rymliga vid tårna.
Börjar köra vid 9 idag Lördag.
Ska köra Vsk fotboll A laget till Vällingby till deras premiärmatch för säsongen.
De spelar mot Brommapojkarna.

En stor dag för mig
Den vill jag inte missa för allt i världen.
Inga krossade tår hindrar mig från en körning som denna :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards