Alla inlägg under juli 2015

Av Sirpa - 31 juli 2015 18:13

Hade en fruktansvärt lång arbetsdag igår Torsdag.
Började 6.10 på morgonen och slutade 19.30 på kvällen.
Tre vändor till och från Arlanda med två raster insprängda i detta.
Varav den andra rasten var på 2 timmar.
På depån.
Passade på att prata lite med grabbarna som meckar våra bussar och andra fordon.

Tog en kaffe med dem.
Alltid skoj med nya människor.
Sedan byte av förare på Centralen och sista svängen till Arlanda för mig denna dag.
Var riktigt trött då efter att ha varit på jobbet klockan runt.

Kom hem till Surahammar.
Ringde mor som fått komma hem från sjukhuset.
Handla på Willys.
Var jättehungrig och kaffesugen vid hemkomst, vid 20.30 tiden.
Pjuh!!

Umgicks med familjen lite och kom isäng vid 22.30 nånting.
Yr av trötthet.

Vaknade så vid 6 tiden imorse.
Kaffe och koll av mejl samt jobbmeddelanden.

Bestämde mig för att ge mig ut och röra på mig.
Det blev en riktigt rejäl powerwalk på 11 km innan jag var hemma.
Träffade en gammal vän från förr längs min träningsrunda.
Pratade en stund och bytte telefonnummer.

Kom hem och stretchade, duschade och hängde tvätt.
Frukost och iordningställning av mat till jobbet idag.
Ringde mor på vägen till jobbet.
Hon mädde skapligt.

Depåbilen till Centralen för avlösning av kollega.
Läste redan inatt att tankningen krånglat igen på depån.
Så jag fick en buss med knappt kvarts tank i mina händer.

Kontaktade ledningen i Göteborg och vi dividerade lösningar.
Det blev flera samtal och jag lärde mig ännu mera om bussarna.
Varje dag något nytt.
Inte det lättaste att vara självutbildad som jag varit ända sedan kollegan/vännen släppte ut mig på egen körning:)

Föraren som skulle lösa av mig i Västerås igen ringde mig och vi bestämde oss för att samarbeta för att göra en "flygande tankning"

Tankningen på depån var fixad så vi lastade in våra gäster, förklarade situationen och sedan satte hon sig i depåbilen, jag fortsatte köra bussen och sedan drog vi i full karriär till Arver och tankade i det som behövdes för att hon ska klara sig tur och retur Arlanda.

Det gick så smidigt och bra när jag hjälpte till och vi löste det ihop istället för att hon har fått åka ensam och göra allt.

Snacka om Teamwork:)
Nettbussbrudarna fixar!!

Vinkade av henne och gästerna i bussen och hade sedan min rast.

Av Sirpa - 30 juli 2015 01:32

Började min Onsdag med att gå upp 4.15
Gjorde mig klar med en kaffekopp stående så till att jag tog en mun vid passering:)

Iväg till jobbet.
Plockade ut min buss och for ner till Centralen för min enda tur till Arlanda idag.

Den var raskt avklarad med få gäster.
Åter till depån med städning av bussen.
Sedan följde några timmar av blandat utbud.
Fyllde på de två bussar som stod inne med de grejer vi behöver för städning och annat för våra resor till flyget.
Putsade och fejade lite.

Tog mig frukost.
Satt i bilen och slumrade en stund innan avfärd till City Gross på min rast.Handlade lite sånt som behövdes för kommande veckas planer med att komma net i vikt några kilo och likaså dra på träningen till den nivå som får mig att må bra.
Nu är det alldeles för lite av den varan.

Återvände till depån.
Vilade en stund på sängen och sedan tog jag itu med att rengöra lite där.
Var sugen på att tvätta lillbilen men visste inte vart.
Lät det bero då den är hyfsat ren.

Åkte så och tankade den innan det var dags att åka ner till Centralen för att hämta in vår buss från Ludvika.
Föraren skulle ha rast och vila medans jag tankade, städade, tömde toan och tvättade dennes buss.
Det gillar jag:)
Lite variation från körningen.

Han fick sedan sin buss levererad snygg och fulltankad till Centralen för vidare avfärd till sitt mål.
Han var glad och nöjd.

Jag återvände till depån med lillbilen.
Arbetsdagen var slut.

For till Centrallasarettet.
Min mor ligger inne för hjärtflimmer och väldigt lågt blodvärde.
Prover togs och undersökningar gjordes.
Jag fick tala med hennes läkare och fick en del uppdaterat om mammas hälsa.
Efter 1 1/2 timmes väntan kom hon tillbaks från sista undersökningen och det hade åtgärdats en del längs färd.

Mamma får komma hem igen imorgon.Med nya mediciner och annat att tänka på.

Krama om henne och lämnade henne i goda händer hos den underbara personalen på den avdelning hon låg på.

Kom hem trött och lite låg.
Min dotter och jag bytte om och åkte bort till ett skönt spår i skogen och gick en rask powerwalk.
Med inslag av lite jogg.
Det kändes skönt att få ruska bort det obehag som det givit att se mor på sjukhuset.
Livet är ju så på gott och ont ständigt.

Vi bestämde oss för ett dopp i Olberga, där vi bodde förut.
Härligt kallt i vattnet och vi fick upp humöret rejält av vårt bus.

Åkte så hem igen i morgonrock och handduksturban på huvudet.
Tur inte polisen stoppade oss för vi såg grymma ut:)

Dusch och intag av mat innan förberedelser inför morgondagens arbetsdag.
Jättelång dag låg framför.
Helt ok!

Knutar har lösts idag i frågeställningar jag haft i huvudet och det känns skönt.
Jag kan vila i det nu och låta livet leva vidare på en nivå utan oro och frågor.
Allt har fått sin förklaring och det lever jag i.

Jag finner mig mer och mer tillrätta i det jag skapat och förändrat.
Landar i mig själv igen och stället mindre krav på min prestation.
Känns bra!

En dag fylld av händelser återigen lagd till rätta:)

Av Sirpa - 28 juli 2015 22:52

Så fort jag börjar lyssna på den så kommer en snyting som får det att svida.
Jag stänger mitt hjärta nu för att kunna leva utan smärta.
Dessa lyckorus som kommer emellanåt ger sin energi men sedan då?
Tystnaden som följer....
Tankarna som far i mitt huvud och frågorns som aldrig får något svar.

Jag vill inte leva så!
Antingen så duger jag eller inte.
Ingen pallar leva i ett mellanland...

Dagarna som följer i livet är för värdefulla för att jag skall behöva lägga tiden på grubblerier.

Jag litar inte längre på ord som det motsatta könet säger till mig.
Smällarna börjar bli för många.
Mitt värde som kvinna får sig törnar som får mig att krokna.

Ena stunden är jag drömkvinnan och i nästa inte ens värd att prata med.

Är detta ett liv för ett älskande hjärta?

Jag skall hålla mitt huvud högt och hjärtat iskallt och hugga som en kobra om någon försöker komma in i mina känslor.

Nu räcker det!!

Av Sirpa - 28 juli 2015 19:57

Igår 27/7 var det precis 50 år sedan som vår familj flyttade hit till Sverige, ifrån Finland.
Till Köping kom vi.
Pappa hade fått arbete på Volvofabriken och han kom hit före min mamma, min lillasyster och mig.

Ordnade med bostad och möblering av den, innan han åkte över och hämtade oss.

Jag minns en hel del från den tiden.

Tiden har gått och det har hänt mycket under alla dessa år.

50 år :)
Fantastiskt!

Av Sirpa - 28 juli 2015 19:45

Min yngsta dotter och jag har bestämt att vi skall åka ner till våra husvagnar på Öland den 19/8.

Jag har ju schema fram till 16/8 och sedan vet jag ingenting om mitt arbete.
Kanske får jag jobb eller inte på Nettbuss, annars blir det på Lokaltrafiken.
Hursom så måste jag få några dagar ledigt innan vidare pusslande med min försörjning.

Har ju ingen semester alls.

Längtar som en tok ner dit till mitt paradis som jag inte hunnit njuta alls av hittills.
Stannar 4 nätter och det räcker bra för att jag ska få lite nedvarvning och träningspass i sanden.

Sedan är det ju dags i September att plocka ner allting och dra hem vagnen.

Av Sirpa - 28 juli 2015 15:46

Fick en underbar gåva av min dotter som hon hittade på Öland.

Den är som gjord för mig just nu...

Av Sirpa - 28 juli 2015 15:24

Har ledigt idag från mitt arbete.
Hade redan bestämt med mitt lilla barnbarn att hon och jag skulle ha en busardag.
Vi skulle till lekparken.
Sedan packa en picknickkasse och gå till ett ställe där det växer Smultron och stora härliga Blåbär.

Sedan skulle vi fixa pannkakor till mat.

Inget blev som vi tänkt.
Regnet öste ner och det var jämntjockt med moln på himlen.
Lillan sov extra länge och vaknade sedan alldeles loj.
Hon mådde inte alls bra.

Bäddade ner fröken i soffan.Fick i henne lite sen frukost och sedan blev det vila för hela slanten.
Under mysfilten.
Efter en liten lunch somnade hon och sov tryggt.

Sova är bästa botemedlet om man inte är kry.

Jag plockade med mitt.
Satt och svarade på jobbmejl.
Hängde tvätt pch laddade nytt.
Ludde var också hemma idag.Han hade kräkts hela morgonen.

Det gick över så småningom och sedan sov han också.
Så jag är hemma med två sjuklingar.

Titti katt är inte heller helt pigg.
Hon hade början till insulinkänning igår morse som jag snabbt lyckades häva.
Så nu är hon helt utan insulin.
Hennes kropp tillverkar eget just nu.
Så idag är hon trött och bara vilar och äter.

Jag roar mig med att frossa choklad.
Rätt skönt att bara finnas till och småplocka lite i huset.
Det kommer en intensiv jobbperiod igen och så får jag fullt upp ändå.
Börjar med en 13 timmarsdag imorgon.

Av Sirpa - 28 juli 2015 09:23

Igår Måndag hade jag en arbetsdag som lägger sig i minnet.

Började med träning och smultronplock på morgonen innan hårfärgning, dusch och frukost.

Smultronen hade vi till frukosten, dottern och barnbarnet och jag:)
Sommargodis.

Sedan vid 13 tiden bar det iväg till depån.
Lillbilen fick ta mig till Centralen för byte av förare.
Tog över efter en go och rar kollega.

Körde min vända till och från Arlanda.

Blev avlöst igen vid återkomst Västerås.Depåbilen till rast på två timmar.
Åt min mat och gav mig ut med egen bil ut i sommaren.
Kände att jag ville njuta av att det inte regnade.

Hade först tänkt dammsuga ur och städa min bil men kom på att det nog inte är så tokigt att bara vara och njuta av tillvaron ibland.

Satt och tänkte på en mycket god vän som jag saknar enormt.
Men jag förstår hans val av att stänga ute världen ett tag när livet är kämpigt.
Försöker att tänka som så, att det inte är jag som gjort något, utan det är annat som kräver sitt.

En dag har han orken igen.
Han hör till den kategorin människor som vägrar ta stöd och hjälp.
Han vill stångas själv med problemen och då gäller bara det.

Det respekterar jag!
Alla har rätt till sina val i livet.

Satt och såg ut över Mälarens vatten nere vid Lögarängen.
Förundrades själv över att jag återigen är i Västerås:)

Det var skönt med ett par års separation ifrån staden.
Vara lite mera i lugnare tillvaro och bara landa i mig själv.

Känner nu att jag vill leva allt vad det bara går.
Njuta av mitt nya arbete och känna att jag gör nytta.
Att jag räknas som människa och inte bara är något som flyter med i mängden.

Hoppas och ber att Nettbuss förstår att jag verkligen vill vara en betydelsefull del i deras lag.
I den satsning som jag är del av i Västerås.

Drog mig så åter till depån.
Bytte till depåbilen.

For förbi min andra arbetsplats på vägen till Centralen.
Stannade till kort och pratade en stund med kollegor där och Trafikledning.
Jag måste ju snart köra där med för att få ihop de timmar jag behöver, för att betala mina räkningar.

Betalade mina fakturor för månaden innan jobbet och jag känner lite vånda inför, om jag kommer att klara min ekonomi med den lönesänkning som blev, i och med byte av arbetsplats.
Jag tjänar ju 12:- mindre i timmen nu.

Det är nog inte många som gör en sån grej för att få jobba med något nytt, i den här åldern.
Jag hoppas detta ordnar sig, annars vet jag inte om jag är så sugen på det i längden.
Jag vet att jag är attraktiv i min bransch med all min erfarenhet.
Just nu ligger den undanstoppad då jag hålls tillbaka.

Vi får se vad tiden visar.
Det finns massor med bussjobb överallt.
Kanske sticker jag till Norge:)
Vem vet!

Just nu brinner jag för fullt i detta med Bus4You men inget säger att jag stannar om jag inte får in foten mer än nu.
Fast anställning med den lön jag är värd med min erfarenhet gäller.
Annars slocknar lågan så småningom.

Har redan fått erbjudanden om annat ;)
Spännande värre!!

Jag körde min sista tur för kvällen till Arlanda med tom buss.
Det kändes ovant.
Vi har kunder varje tur.

Satt sedan på återvägen och samtalade med en kvinna från Etuna, som jobbar periodvis i Norge.
Hon var supertrevlig och vi pratade om allt möjligt.
Hon pratade varmt om Bus4You som hon tipsade vänner och bekanta om.
Vi bytte namn och kommer hålla kontakten.

Jättehärlig kväll i vädret.
Uppehåll och skönt.
Tankade min buss, städade noga ur den.Tömde toan.Fyllde vätskor och sist av allt fick den en tvätt som gav den en vacker lyster.
Härligt att kunna lämna över en ren och perfekt buss till kollegan, morgonen därpå.

Jag är så mån om att hålla snyggt och rent, för gör vi alla så, behöver ingen jobba häcken av sig för att det skall vara fint.

Åkte så hem.
Kaffe och macka innan sänggång.
Pratade på messenger med min goa vän i Ludvika som känner mig så väl via min blogg.
Vi ska ses snart och hitta på nåt kul.

Somnade vid 1.30 tiden inatt.
Nöjd och glad med dagen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards