Direktlänk till inlägg 8 maj 2024

Skön känsla

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06

Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk.
Det var ett bra tag sedan jag kände så.

Det gjorde jag nu på morgonen.
Vaknade som jag ska med katterna hos mig i sängen, sovande på mitt täcke.

Hade inte ont någonstans.
Öm i musklerna givetvis efter alla kilometrar med gräsklipparen igår.
Det är bara en skön känsla, att kroppen fått jobba, röra på sig ordentligt.

Att jag sovit hela natten utan att ligga vaken några timmar mitt i natten, berodde säkert på att katterna var hemma.
Den senaste veckan har båda varit ute nattetid och det känns otryggt.

Såg senast igår i områdets fb-grupp att det finns Varg här i området.
Dessutom Vildsvin i flockar som också ger sig på både hundar och katter.

Jag vill ha katterna hemma om nätterna, i trygghet hos sin familj.
Dessutom vänder dom dygnet helt om dom är ute nattetid.
Sover sen hela dagarna.

Sen känner jag också att jag börjar ha grepp om Lördagens kalas.
De förberedelser som gäller. Igår hade jag högt stresspåslag när jag var så galet trött och massor som måste göras ändå.

Vi har ju tänkt ha bjudningen utomhus. Det var dotterns ide. Därute finns ju ytor i massor och barnen kan rasa av sig utomhus och alla är ändå samlade.

Bord stånde ute på gräsmattan vid poolen. Buffe'n inne i det stora förtältet till husvagnen. Bara för alla att förse sig av gottigheterna som jag kommer att bjuda på.
Det är ju vår och hyfsat varmt om dagarna. Är det väldigt soligt så kommer vi ha parasoller uppe vid borden.

Det var därför jag ville ha gräset klippt, sittgrupper och blommor ute samt huset i städat skick.

Det som nu återstår är att handla hem färskvaror. Städa inne och få ihop hela kitet så allt är klart till Fredag kväll.
Allt porslin framme, serveringsfat osv...

Klockan 14.00 Lördag har jag sagt att det är uppdukat och släkten kan droppa in vartefter.

Idag regnar det så jag har förberett bullbak. Det ska bli en rejäl laddning bullar så det räcker ett tag.
Självklart mjölkfria så alla kan äta av dem.
På Fredag ska jag göra smörgåstårtorna som gärna får räcka några dagar.
Dem ska safta till sig innan Lördag.

Jag fyller ju inte förrän på Måndag så då ska det ännu finnas smörgåstårta kvar.
Tänkte ha färdiga bitar av tårtan till buffen.

Bestämde igår kväll att jag använder måndagen till att hälsa på min mamma.
Så hon får vara med också och fira med mig.
Hon är ju så bräcklig och går inte längre att köra iväg från sitt boende till några fester med en massa folk.
Så då åker jag till henne på min faktiska födelsedag istället. 13/5
Jag är ju hennes förstfödde som dessutom fyller pensionär :)
Jag tar med mig en massa gott som hon kan äta av i flera dagar.

Sedan på tisdag morgon tidigt som tusan, bär det iväg till Bålsta med husbilen och jobb i dagarna fyra. Kalaset kostar ju en hel del så det är bara för mig att jobba så jag får ihop ekonomin.

Då ska jag ha med mig äppelkaka och vaniljsås till mina kollegor på Håbo buss tänkte jag.

Blir där till nästa Fredag.
Ledig Pingsthelgen och sedan på måndag 20/5 bär det av till Norge.

Låg igår kväll och gick igenom programmet som jag fick till mig igår.
Det blir tuffa 6 dagar med Amerikaner som jag ska köra omkring med.
Det blir Oslo, Flåm, Balestrand, Briksdal Glaciären, Gejranger och sist Ålesund innan jag lämnar gästerna och styr hemåt.

När jag fick programmet i min hand så såg det jätterörigt ut men när jag sedan gick igenom allt med kartan i bakgrunden så fick jag ihop det hela.
Blir en hel del körningar med bara gästernas bagage då dem färdas med tåg och båtar så dem kan uppleva all den vackra natur, fjordar och underbara fjäll.
Jag kommer att ha med mig bara en liten buss. En Sprinter då det är en liten grupp.

Ska bli jättespännande.
Jag älskar Norge.

Men först mitt 65 årsfirande.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Av Sirpa - Måndag 6 maj 16:35


Nu har jag gjort första långpannan med äppelkaka tillmin födelsedag. Tänkte ta med till jobbet också sen veckan efter jag fyllt så kollegorna får lite oxå. Ska köra några dagar på Håbo Buss innan jag sticker till Norge på sommarens första körning...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards